Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

kaka

Nå måtte jeg "Google" litt her, Kabi. Dette virker veldig inteessant (og finnes i paperback til en rimelig oenge :) )
KariK

Kabi

Så hyggelige kommentarer :) Boka er på nesten 450 sider, men med så spennende lesning fyker sidene unna !

kaka

Nå har jeg tatt farvel med Borgermesteren i Monteporco også (av samme forfatter som Klokken i Makedonia).
Den tok ikke samme tak i meg fra starten, men etterhvert ble jeg dratt inn i historien. Her foregår handlingen i Italia, - også under annen verdenskrig.
Jeg opplevde denne boken mer alvorlig enn Klokken i Makedonia. - Absolutt lesverdig, denne også!

- og nå må jeg ut og lete opp "I skyggen av Bysants"  :)
KariK

kaka

Jeg fikk tak i boka "I skyggen av Bysants", som Kabi anbefalte  En skikkelig tykksak, men mye interessant stoff.
Det er veldig rart å lese om farfatterens besøk i Syria. Forholdene var ganske annerledes da enn det vi har hørt og sett i aviser og TV de siste årene.
Jeg sitter og lurer på hvor mye av det han beskriver som er ødelagt i dag, og vet at forholdene for veldig mange er dramatisk annerledes.
Vondt å tenke på!
KariK

karri

Quote from: kaka on 13. Apr 14, 20:52:27
Jeg fikk tak i boka "I skyggen av Bysants", som Kabi anbefalte  En skikkelig tykksak, men mye interessant stoff.
Det er veldig rart å lese om farfatterens besøk i Syria. Forholdene var ganske annerledes da enn det vi har hørt og sett i aviser og TV de siste årene.
Jeg sitter og lurer på hvor mye av det han beskriver som er ødelagt i dag, og vet at forholdene for veldig mange er dramatisk annerledes.
Vondt å tenke på!


Tenk på så mye unødvendig ødeleggelser krig medfører. Hele landsbyer blir lagt i ruiner, folk blir tvunget til et liv i frykt og på flukt.... hvis man i det heletatt overlever...
Det er helt forferdelig å tenke på  :'(
KARRI

kaka

17. Apr 14, 19:32:03 #281 Last Edit: 17. Apr 14, 19:35:48 by kaka
Jeg fanget opp et boktips på Hellasforum FB (faktisk !): "Vakre ville Balkan" av Håkan Mørne (svensk forfatter).
Den ble raskt bestilt fra biblioteket, og med dagens regnvær, har jeg kunnet kose meg med den.

Boka er skrevet i 1936. Den begynner på Korfu -Kerkyra,  der forfatteren og fruen har langtidsleie. Men, ved rykter om mislykket kupforsøk i Aten, og flåten i rebellens hender, fikk han et telegram "Oppsøk begivenhetenes sentrum makedonia".
Vi følger han på reise rundt i landet, til Saloniki, Athos og, i sist leste kapitel forviller han seg opp på en klippe i Meteora.

For de som har vært der, tror jeg den turen vil være spennende lesning, - faktisk veldig spennende!


(Tror nok jeg leser ferdig denne, før jeg igjen tar opp igjen "I skyggen av Bysants", som begynte i samme område /på Athos. )
KariK

kaka

 Fortsatt "Vakre ville Balkan" : Nå har jeg lest om Pargas historie et par - tre hundre år tilbake. Veldig interessant lesing, synes jeg. Siden jeg har vært der, kan jeg også kjenne igjen noen beskrivelser fra byen og området, og slikt øker jo lesegleden  :)

Det har vært mange folk og nasjoner involvert i området, skjønner jeg, også en viss Ali Pasja (høres nesten ut som eventyr ).  Kan noen hjelpe meg og si noe om Porten? Et (steds?-)navn som går igjen, men som jeg ikke finner helt ut av.
KariK

polyanna

19. Apr 14, 21:56:53 #283 Last Edit: 19. Apr 14, 22:01:15 by polyanna
Har lest 'Over de hundre fjell' av Reyna Grande. En bok om fattige meksikanere og en livssituasjon som er nesten ubegripelig, om hvordan mange reiser til 'el otro lado' California. Som ulovlige immigranter, uten sikkerhet på noen måter. Det er en liten bok, oversettelsen? virker litt haltende, men innholdet berører og fanger.

Trodde først det var enda en av de litt sentimentale historiene; bestselgerne. Jeg plukket boken opp hos en bokhandler, mest fordi jeg har møtt mennesker i Latin-Amerika som har vært i lignende situasjon. Men googling viste at forfatteren Reyna Grande faktisk har erfart noe av det samme, i hvert er deler av historien hennes og sann. - Historien er aktuell, både her og i mange andre land finnes mennesker som er villige til å prøve alt og ofre alt i håp om et bedre liv. Som ofte må leve i skjul, jobbe svart og alltid må se seg over skulderen.

kaka

Quote from: Kabi on 19. Mar 14, 20:47:45
Så hyggelige kommentarer :) Boka er på nesten 450 sider, men med så spennende lesning fyker sidene unna !

Nå er de 450 sidene gjennomlest, men neppe i samme tempo som du (Har hatt avbrekk av et par andre bøker, og fikk akkurat sms fra biblioteket om at lånetiden utløper snart (på 3. runde :)  )

"I Skyggen av Bysants" er virkelig en interessant bok, kabi, - en slik bok jeg egentlig gjerne vil ha, fordi den er så innholdsrik og fylt av historie.
Jeg så nå at du skrev: "Har nok en gang lest.." :), - Det skjønner jeg nå :)

Igjen, takk for et veldig godt boktips! :)
KariK

karri

Jeg leser nå en bok som heter "Svindel og multelikør" av Catharina Ingelman-Sundberg.
Festlig lesnings så langt ;D Litt i samme "gate" som "hundreåringen" vil jeg si.

http://www.silkeforlag.no/bok/svindel-og-multelikor/
KARRI

kaka

Høres ut som en bok jeg kan ta med meg på stranda i Hellas :)
Må se om jeg finner den også, da, karri :)
KariK

Thera

Quote from: filhellener on 23. Feb 14, 20:04:24
Quote from: kaka on 23. Feb 14, 18:48:00
I dag måtte jeg ta fravel med Ove. Noen bøker er slike du ønsker ikke skal ta slutt.
"En mann ved navn Ove", av Fredrik Bacman, er en slik bok.
Jeg er Ninette stort taknemlig som presenterte meg for Ove (selv om jeg var usikker på om jeg ville like det bekjentskapet. Han ga ikke det mest sjarmerende førsteinntrykket, - for å si det sånn)
https://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?isbn=9788202409517


Jeg syntes og "En mann som heter Ove" var helt fantastisk bra  :--
- den kaller på både tårer og latter, helt utrolig at en s å ung ( ca 30 år) forfatter har innsikt/livserfaring til å kunne skrive denne boka!


Denne boka ble jeg og nysgjerrig på! Spesielt pga. forfatterens alder og innsikt.. Takk for tips, dere!

Nå sitter jeg på Gardermoen med "For konge og fedreland (150 dager i Afghanistan)" av Henning Mella, som ble påbegynt i fjor. Bra bok så langt. Den og andre jeg har hatt hjemme i bokhylla blir bare lagt på vent, fordi jeg finner noe spennende på biblioteket også, hver gang jeg er der. Med i kofferten har jeg også Alef av Paulo Coelho.
En time til innsjekk, får ikke sove.. Så da tyr jeg til kaffe og godt lesestoff. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...