Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor skal vi reise?

Started by andrea87, 21. May 12, 19:14:49

Previous topic - Next topic

Kristian

Quote from: bengalow on 21. May 12, 22:11:43- Aten är en spännande stad. Lycka till!


Selvfølgelig er Aten spennende, men jeg ville vel ikke dratt midt i ferietiden 5 dager med en 2-åring.

Som jeg nevner. Hadde flaks på Akropolis med regn om natt og akseptabel temp på morgen/formiddag.

Smått om senn?
Kristian/Planer er til for å utsettes

bengalow

Man skall veta, att Aten är en storstad. Det bor ca 4 miljoner människor där, och naturligtvis är det liv och rörelse. Nu har ju ite Andrea87 skrivit när dom vill åka dit, men jag håller med om att staden kan vara bekymmersam i juli-augusti. Då är det varmt inne i kittel'n.
Jag själv älskar Aten, men det är inte samma atmosfär som t.ex. Rom. Det är ett tätt, intensivt centrum, där alla  passerar - gående som körande, kanske en del av charmen. Om man skall beskriva Aten som skitigt och tjyvaktigt, ja då skall man hålla sig på landet, långt undan bilvägar. Jag gissar att jag varit i staden vid minst ett 40-tal tillfällen, och aldrig, säger ALDRIG sett eller upplevt det Frynse skriver. Olyckor kan ske var som helst, och har man riktig otur, så bryter man tummen i...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

andrea87

Så morro at så mange har tatt seg tid til å svare!! Det setter jeg stor pris på!

Vi reiser i juni. Har funnet billetter tur/retur fra vår hjemby til Athen for 2600 pr pers. Det er med KLM. Om ikke vi bestiller disse i dag, vurderer vi å kontakte Hellasspesialisten eller lignende. Pleier det å være prisgunstig, eller er det like greit å finne ut av det selv?

Vi ønsker å oppleve Athen. Ser det er litt delte meninger om byen, og at de fleste er negative. Men storby er storyby, og det kan vi tåle. Mulig vi korter ned til 3 netter da.. Også blir det 2 uker på en eller to øyer.
Ser ut til at Naxos kan være et flott alternativ. Ellers så høres Antiparos også fint ut.. Må innrømme at byen på Santroini også er fristende... Jeg er litt opptatt av at det ikke skal være for store reiseavstander da.. Ser det går fly fra Athen til Santorini - kan man være der ett par dager for å så dra videre til Naxos?

Noen hotell/leilighetsutleie å anbefale?

Sååå mange spørsmål her!! Syntes det er fryketlig vanskelig å bli enig med seg selv. Ønsker fine steder og opplevelser, men har selvfølgelig begrenset budsjett.

samina

Quote from: bengalow on 21. May 12, 23:29:04
Man skall veta, att Aten är en storstad. Det bor ca 4 miljoner människor där, och naturligtvis är det liv och rörelse. Nu har ju ite Andrea87 skrivit när dom vill åka dit, men jag håller med om att staden kan vara bekymmersam i juli-augusti. Då är det varmt inne i kittel'n.
Jag själv älskar Aten, men det är inte samma atmosfär som t.ex. Rom. Det är ett tätt, intensivt centrum, där alla  passerar - gående som körande, kanske en del av charmen. Om man skall beskriva Aten som skitigt och tjyvaktigt, ja då skall man hålla sig på landet, långt undan bilvägar. Jag gissar att jag varit i staden vid minst ett 40-tal tillfällen, och aldrig, säger ALDRIG sett eller upplevt det Frynse skriver. Olyckor kan ske var som helst, och har man riktig otur, så bryter man tummen i...






Helt enig Bengalow  :) . Athen er en spennende og kjempekoslig by. Har vært der mange ganger på besøk hos familie
Hilsen

Samina

Tjorven

22. May 12, 16:58:52 #16 Last Edit: 22. May 12, 17:01:25 by Tjorven
Hei Andrea87. Jeg skal ikke uttale meg om hva jeg syns om storbyer  :P men siden dere ønsker å se Athen, skulle det vel holde med et par dager der i starten av ferien. Dere bør uansett dra tilbake dit dagen før hjemreisen. Jeg er enig med de andre angående valg av øyer, mitt forslag ville vært å ha base på Antiparos, som er et deilig sted folk i ALLE aldre, og spesielt for småbarnsfamilier. I juni er det behagelig temperatur der både i lufta og i vannet, og en avslappa stemning i "byen". Her fins alt i umiddelbar nærhet, og at byen er utrolig sjarmerende er vel heller ikke noe minus  ;D Men jeg må komme med en "advarsel", Antiparos har en egen evne til å lokke folk tilbake dit  :-*   Derfor har øya mange gjengangere som kommer tilbake år etter år. Selv reiser jeg rundt og oppsøker stadig nye øyer, men allikevel, nå på mandag er jeg der igjen, for 4.år på rad.... (i kombinasjon med ei "ny" øy)


For å komme til Antiparos tar dere ferje eller hurtigbåt fra Pireus til Paros. Derfra er det bare en halvtime med ferje fra havnebyen Parikia til AP, eller  10 minutter med lilleferja fra Punta (en kjapp taxitur unna) Sistnevnte går ca hver halvtime til midnatt, mens den andre har færre daglige avganger. Siden disse øyene ligger så nær, er det veldig greit og lettvindt med dagsutflukter på sparket, uten å måtte planlegge etter rutetabellene. To øyer i ett, liksom  :) 


Etter ei ukes tid på Antiparos, hvorfor ikke dra til ei av øyne som ligger på veien tilbake til Athen den siste uka? Hva med Sifnos eller Serifos? Begge er små og rolige øyer med fine strender. Samtidig får dere korta ned på reisetida tilbake til Athen.
Jeg skjønner at dere har lyst å besøke Santorini også, men i så fall bør dere fly dit istedet for Athen, eller ta Santorini en annen gang.
Koufonissi er også et lite paradis, men litt mer omstendelig å komme til/fra Antiparos, og er best i kombinasjon med Naxos, syns jeg (med tannke på reisetid og båtforbindelser) Bestemmer du deg for Naxos som base, ville jeg starta på Koufonissi først og avslutta med Naxos.


Lykke til med planlegginga. Det blir spennende å se hvor dere ender opp  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

5ifamilien

..... eller på vei hjem fra Antiparos til Athen - ta et stopp på øya Syros, og "byen" Galissas  ;D

Svein~B

Quote from: 5ifamilien on 23. May 12, 08:38:31
..... eller på vei hjem fra Antiparos til Athen - ta et stopp på øya Syros, og "byen" Galissas  ;D



... eller Kini   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

andrea87

Så fint at flere har svart! Vi har bestilt biletter nå til og fra Athen. Vi var inne på tanken med å dra til Naxos men fant ut at vi heller vil være på en av øyene i nærheten av Athen for å deretter dra til Santorini alikevel.
Kan noen anbefale en øy og hotell i nærheten av Athen? Vi tenkte f.eks. på Poros.

ouzolina

Jeg kan ikke anbefale hotel, men jeg kan anbefale Poros. En dejlig lille og hyggelig ø. For hoteller prøv booking.com, der er værelser/studios i alle størrelser og priser.

Mette
Skopelit på deltid

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....