Logg inn med Facebook eller Google!

Ny leksak :-)

Started by Tommy, 15. Feb 11, 21:15:52

Previous topic - Next topic

Heidrun

Kjøp deg et godt objektiv i det omfanget du bruker mest. Skal du ha alt i ett. ja da går det på bekostning av kvalitet på objektivet. Et objektiv som har maks blender 5,6 egner seg lite til sport
Yamas til livet og til

Heidrun

2 gode objektiver er f.eks
Olympus Zuiko Digital 11-22mm F2.8-3.5. tilsvarer 22-44 mm
og
Olympus Zuiko 50-200mm F2.8-3.5 SWD
Sistnevnte koster endel. Men her har du et kvalitetsobjektiv som gir deg sylskarpe bilder innenfor sport
Yamas til livet og til

Heidrun

Eller hvis zoomomfanget 24-120 holder nok for deg. Ja da kan jeg anbefale
Olympus Zuiko Digital 12-60mm f/2.8-4 ED SWD
Denne har fått meget gode skussmål og er høyt anbefalt av seriøse photozone.de
link
http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/450-oly_1260_284?start=2
Yamas til livet og til

Mixelite

Høres ikke ut som om zoomen er god nok på noen av dem, synes jeg. Nåværende objektiv er 12-42 og 40-150. begge med maxblender på 5,6, såvidt jeg kan se(men så sliter jeg nå fortsatt med alle disse begrepene...).

Heidrun

Hvor mye penger kan du tenke å legge i et objektiv da.
Yamas til livet og til

Heidrun

Quote from: \"Mixelite\"Høres ikke ut som om zoomen er god nok på noen av dem, synes jeg. Nåværende objektiv er 12-42 og 40-150. begge med maxblender på 5,6, såvidt jeg kan se(men så sliter jeg nå fortsatt med alle disse begrepene...).

Største blender betyr at blender 2,8 er mye større enn blender 5,6 f.eks. Et objektiv med stor blender vil gjøre seg betydelig bedre til sport enn et objektiv med blender 5,6.
Skal du virkelig ha et godt sportsobjektiv. ja da må du ned på maks blender 4 og aller helst skru opp isoen. Ikke vær så redd for støy som betyr korn kort og godt
Yamas til livet og til

Ole


Mixelite

Jeg tror jeg venter og ser hva Tommy presenterer av bilder, jeg :) Objektiv er ikke alt her i verden. Det skal være praktisk også, og praktisk ser kameraet til Tommy ut til å være :)

Tommy

Well,kameran har jag inte fått levererad än, dock har jag printat ut en manual på ca 240 sidor ( finns på engelska o tyska ) , jag har ännu inte brytt mig om att titta i den  :doubt:

Nu tror jag inte förfarandet med kameran ska vara så komplicerat så manualen ska behövas för att förstå det elementära, men önskvärt vore att den var lite enklare utformad och med några fler språkval att tillgå, framför allt då något skandinaviskt så klart.

Det vore bra om Pentax eller säljaren tänkt lite mer enligt KISS-regeln när dom utformat manualen kanske
( KISS står för Keep It Simple Stupid  :-k  )

Hur det blir med bilderna återstår att se, men jag är själv nyfiken som ett barn på julafton :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

....jag fick ingen manual med min Canon Powershot sx20is, men hittade dylika på Nätet och laddade ner en samt printade ut.Den var iofs \"bara\" på ca 150 sidor, och jag kikar i den lite varje kväll.....det lönar sej för idag är det zillioner funktioner i kamerorna, och jag har hittat en del tips redan som jag tillämpat.
Klart att man inte släpar med sej boken ut när man fotar, men för några år sen hittade jag en fotofirma på Ebay.com (USA) där killen hade s.a.s \"kokat ner\" instruktioner på olika kameror  till ett ihopvikbart,plastat A4-ark. (ett ark per kamera)Det kunde man ha med sej i fotoväskan.

Här hittaja en svensk version för din kamera,Tommy  i pdf < http://www.pentax.se/se/DownloadManuals.html  > :google:


Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Finemang Mikke, man tackar å bockar för det :-) för som du säjer, ibland är det ju saker man undrar över å då är det ju bra att kunna bläddra o kika i en manual, så nu har jag två då, en på swedish å en på engliska  :iconbiggrin:
Å faktiskt fick jag med en quickguide åsså opptäckte jag, på franska, oui, oui, vilket sikkert har sin förklaring i att kameran är levererad av ett franskt företag  :doubt:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ett första snabbtest av den optiska zooooooouuumen gjorde jag idag, första bilden i normalläge, andra bilden zoomat till hälften, och den sista full optisk zoom. Avståndet till basketkorgen ifrån platsen där jag fotoferade är uppskattningsvis ca 45 meter. Resultatet tycker jag var lovande :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...