Logg inn med Facebook eller Google!

"Mine" greske landskap

Started by fila, 24. Mar 14, 19:10:21

Previous topic - Next topic

fila

24. Mar 14, 19:10:21 Last Edit: 22. Nov 16, 17:24:21 by fila
Aghios Georgios Sikousis ligger 11 km sørvest for Chios by,på toppen av en skogkledd ås 400 m. over havet. Like utenfor byen finnes et utsiktspunkt med en nydelig utsikt over Kambos, Egeerhavet og Lilleasia-kysten. Byen ble grunnlagt i 1518 av munken Sofronios Sepsis som organiserte de første innbyggerne i området rundt den nedlagte klosteret St. George som er en tro kopi av Nea Moni. Vi kjørte flere ganger gjennom byen og området på vei fra Karfas og over til strendene på vestkysten.

Pjokken

Her kan kanskje en av mine videoer passe inn  ;D

fila

Patmos er den nordligste øyen i Dodekanesene.  Den har et areal på 34,05 km2 og det høyeste punktet er Profitis Ilias, 269 meter. Befolkningen er på knappe 3000 mennesker. Kommunen Patmos innbefatter også øyene Arkoi (44 beboere), Marathos (5 beboere), og flere ubefolkede øyer, noe som gir en total befolkning på 3047 talt i 2011. Patmos er en del av Kalymnos' regionale enhet.
Hovedstaden er byen Chora som troner over havnen Skala. Andre bosetninger er Grikou og Kampos. De største severdigehetene på øya er Johannes teologens kloster og Apokalypsegrotten, erklært som verdensarv av UNESCO.
Vi forelsket oss i Agriolivadi-stranden som ligger en kort ATV-tur nordover fra Skala.

fila

En flott ravinetur fra Impros og nesten ned til sydkysten. Vi brukte litt over to timer med noen små pauser underveis.

fila

Fra Wikipedia: Meteora er et av de største og det aller viktigste kompleksene til de gresk-ortodokse klostre i Hellas, nest etter klosteret på Athos. De seks klostrene lokalisert i nordvestlige enden av sletten i Thessalia i Hellas i nærheten av elven Pineios og fjellet Pindos og den nærmeste byen er Kalambaka. Klostrene er bygget på høye naturlige klipper av sandstein. Jordskjelv har med tiden skapt loddrette sprekker i de opp til 400 meter høye klippene.  Klostrene ble en del av UNESCOs liste over verdens natur- og kulturarv i 1988.

Å besøke Meteora er en av våre aller største Hellas-opplevelser

fila

Veldig mye er skrevet om Naxos her på forumet, men litt til skader ikke, her er det jo så flott. Ca 8 km nord for Naxos by ligger Agia Anna. I utgangspunktet en liten fiskehavn, men stedet er vel bedre kjent for sin fine, langgrunne strand og sine mange små og koselige hoteller. Det må være lov å lengte seg tilbake dit, nå i starten på mørketiden.

Lous

Skrivefeil kanskje?
Ikke oppfatt meg som pirkete men: Ligger virkelig Agia Anna 8 km nord for Naxos by? Da trenge ikke vi her i nord å reise til syden, for vi er jo her (i syden).

Men du tar uansett flotte bilder

fila

:) :) Hvis opp er nord og ned er syd :) :) Det skulle selvfølgelig være syd for.

Lous

Det hender av og til at jeg har en ouzo innabords. da tenker jeg at nordavinden blåser fra alle kanter. For ikke å si Alicante. Men det er jo vest, eller?   

fila

Det er alt for lenge siden vi besøkte Chios. Vi kjørte rundt på hele øya med motorsykkel og fikk oppleve mye vakker natur. En av de tingene som har festet seg er veien ned fra fjellet til Chios by, De var ikke skvetne, ingeniørene som tok fatt på det prosjektet.

fila

Meganisi ligger bare en kort fergetur fra Nidri, men for å komme til Papanikolisgrotten må en i båt. Det sies at ubåten Papanikolis gjemte seg i denne grotten etter aksjoner under andre verdenskrig.

Siste innlegg i forumet

Re: Antiparos og Naxos i september
by Frynse | 29. Sep 23, 07:10:10
Da var hjemreisedagen kommet.Taxi til flyplassen o...
Keith Richards på Patmos
by Ole | 26. Sep 23, 20:44:29
Keith Richards har tatt turen til Patmos. Tipper h...
Re: To og ei halv uke unnagjort
by kaka | 20. Sep 23, 09:35:04
Du verden, RS. Dette var ikke bare "litt av e...
Hilsen fra Leros
by Diddi | 17. Sep 23, 08:09:39
Her kommer en solfylt hilsen fra oss på Leros. Vi...
Re: Erfaringer med powercube?
by kaka | 13. Sep 23, 09:22:37
Jeg har akkurat den erfaringen du beskriver, Mouch...
Re: Kalo mina
by Martin Scorseze | 11. Sep 23, 13:09:16
Nå er det vel igjen mulig å håpe på bedre dage...
Re: Godt nytt år 2023!
by marjana | 01. Sep 23, 13:37:01
Kalo mina, september....
Re: Nydelig program på NRK fra Hellas - Athen og Tilos
by mouche | 30. Aug 23, 20:31:06
Jepp, så det samme programmet, bare helt herlig! ...
Re: Mai og juni 2023
by marjana | 29. Aug 23, 23:26:45
En uke i Hellas går fort! Det var veldig varmt de...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 29. Aug 23, 20:50:39
Dette er en snart 20 år gammel video og jeg bekla...
Re: Donasjon 2023
by Frynse | 18. Aug 23, 11:13:04
Takker så mye til Ole, som holder ut til tross fo...
Re: "Mine" Kirker, moskeer og klostre 7/10
by fila | 10. Aug 23, 20:55:36
På våre reiser i Hellas har vi besøkt en rekke ...
Re: Brannene i Hellas sprer seg
by Frynse | 25. Jul 23, 15:05:43
Og nå har et av brannflyene gått i bakken...
Meteora, Metsovo, Ioannina
by Kabi | 23. Jul 23, 17:45:37
Vi drømte i mange år om å komme til Meteora, og...
Re: "Mine" greske tavernaer
by fila | 17. Jul 23, 22:32:29
Taverna Hide Away, Ag. Prokopios, Naxos.Tango Mar,...