Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

JanBe

Bare en liten melding om gårsdagen. Jeg kjørte for det meste rundt i Pomak - området i hele går og så at dette er litt forskjellig fra det Hellas vi fleste av oss er vant med. Den videoen som jeg fikk lagt inn i natt, (etter 3 timer opplastingstid) viser på mange måter at Hellas har et mangfold som ikke alle er klar over, engang så er det mange grekere som ikke kjenner til denne delen av Hellas. En mer utfyllende rapport vil komme, legger bare til et par bilder til fra Echinos hvor videoen og altså 3 emaner kalte inn til bønn fra hver sin minaret på en gang.





Begge bildene viser hvordan man først ser byen når man kommer kjørenes inn til den langs hovedveien.......



Det siste her er mitt første forsøk på Panorama fotografering, beklager den litt skjeve horisonten....




kaka

Det var artig å se og høre, etter  å ha lest en del bøker med historie fra områdene i nord, nord/øst.
Jeg har skjønt at grekere og tyrkere har vært mye " bevegelse" gjennom tidene, kanskje særlig i det området.
KariK

polyanna

Koselig med annerledes reisebrev. Eller kanskje snarere fra 'nye' trakter. Minner en del om deler av nord-Italia. - Likte så godt den orkideen du ble 'beordret' tilbake for å se, ligner mye på den planten vi på norsk kaller 'Iris'.

JanBe

Takker for kjekke tilbakemeldinger. Jeg har beveget meg mye mer øst og for en gangs skyld så overnatter jeg i en større by, nede ved sjøen, Alexandropolis. Her er noen få bilder fra strøket rundt hotellet jeg bor på.










En gate bortenfor var det tydeligvis en grillhusgate, for her var det minst 8 taverner, som alle så ut til å ha grillmat på menyen










[attach=5

Her spiste jeg dette, og under salaten og de stekte potetene ligger det et kyllinggrillspyd, en avlang kjøttbolle og en lokal pølse. Utenom dette hadde jeg en boks cola + 2 små pitabrød. Mer enn nok til å bli stappmatt. Prisen, 5,60 Euro!!!!

kaka

Det så fint ut der, - stemningsfullt og uten turistpriser :)
KariK

JanBe

Ved en tilfeldighet overnattet jeg natt til i dag, lørdag 16. mai 2015 i byen Didimothico  (evt; Didymoteicho). Her finner man den store Çelebi Sultan Mehmed Mosque. Den ble påbegynt rundt 1390 og innviet mars 1420. Det skal være den første moskeen i Europa og en av de største. Den er ikke i lenger bruk og har det nok trolig ikke vært det på mange år. Selv om det visstnok har pågått reparasjoner fra 2008 og den skulle være klar for åpning for publikum sommeren 2015, så virker det som arbeidet har stoppet opp. Det eneste man fra utsiden kan se at det skjer noe er et digert gjerderundt hele moskeen. Vinduene som på litt eldre bilder hadde trelemmer foran seg, står i dag helt åpne for vær og vind. Det ser ut til at man har gravet frem deler av fundamentet, men så står det bare slik. Taket har heldigvis en gedigen plastpresenning over seg for inni skal det være et flott tretak. Ut fra hva jeg kunne se i dag, vil det gå flere år før denne er ferdig restaurert, synd men sant"¦"¦..
   
At det er en stor og flott bygning er det ikke tvil om, får bare håpe at den snart blir ferdig. På et skilt utenfor står det at det er bevilget 4 150 000 euro for perioden 2007 til 2013.

































Ole

Herlig og annerledes reiseskildring!  Gleder meg til fortsettelsen!    :)

kari

Spennende reisebrev,- takk for at jeg får være med på turen.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

JanBe

I går  lørdag 16. mai 2015 kjørte jeg rundt store deler av Evros, langs ytterkantene, noen steder nesten rett på grenselinjen, se kommende bilder. Jeg overnattet altså i Didimoticho og kjørte tvers over tilbake til Metaxades og fortsatte turen nordover der langs Hellas grenselinje. I Evros er det ikke mye fjell, her r det mest langstrakte sletter og åser, det hele minnet meg om et bilde Microsoft hadde som skjermbilde på en av Windowsutgavene. Her kommer først mitt skjermbilde av hvor jeg kjørte i går.













Bildet over: Utsikt langt inn i Bulgaria





Jeg så flere bomullsmarker som ikke var høstet, flere steder kunne man se at disse var pløyd ned og  bomullen lå oppå den nypløyde marken







Her går grenselinjen omtrent i asfaltkanten og etter noen kilometer kommer man frem til denne lille grenseovergangen mellom Hellas og Bulgaria





Det finnes også et krysningspunkt mellom Hellas, Bulgaria og Tyrkia, dessverre er dette ikke tilgjengelig fra Hellassiden da man må krysse grenseelven mellom Hellas og Tyrkia og dette var en strekning med masse skilt om restriktet area og fotoforbud, så jeg fotograferte den nedlagte jernbanestasjonen til den lille landsbyen Dilofos, like sør for dette krysningspunktet









Bildet over er fra byen Kastanies og deler av grensestasjonen til den større byen Edirne i Tyrkia





Av og til får man se noe uventet når man kjører langs veien, som her en svær semitrailer med et eldre lokomotiv oppå. Egentlig så, så jeg noe enda uventet og det var at 6 til 7 mann gikk og bokstavelig talt dyttet på et relativt stort togmaskineri som legger ut singel langs jernbanelinjen. Dette måtte jeg ha bilde av, men det gikk en stund før jeg fikk snudd og da jeg kom tilbake hadde tydeligvis fått toget der de ville for akkurat da kom det også en diger mobilkran og nok en stor semitrailer, så de skulle nok heise maskineriet fra bane til vei.......





JanBe

Her kommer 3 skjermbilder om hvor jeg har kjørt/vært i dag 17. mai 2015. Startet dagen i Alexandropolis, dro opp til Dadia Forest og istedenfor å kjøre motoveien tilbake hit til Xanthi hvor jeg er nå så kjørte jeg opp i fjellene til omtrent 1000m høyde for så og vende nesen mot Xanthi. Hvorfor, ja denne turen har jo gått ut på å holde seg unna hovedveiene/motoveien og heller kjøre via litt roligere veier. Og det er i hvert fall sikkert at de er. Det er utrolig lite biler ute på veiene, ja faktisk også på hoved/motorvei som jeg har brukt litt av i Evros, så har det vært svært få biler. Glemte å fortelle at i går den 16. mai så var det et slags væromslag. Det ble sånn disig som det ofte kan være ute på øyene, man ser der er sol uten å direkte kunne se solen for det er så mye dis. Så mye dis var det kanskje ikke i går, men den knall blåe himmelen som har vært her noen dager var borte i går. Dessuten ble det lummert og temperaturen var 26 grader da jeg kom ut i bilen på formiddagen, steg til 31'C for så å falle til 23'C nede ved kysten i Alexandropolis i går kveld.

Her følger skjermbilder for dagens tur
















JanBe

Det er jo søndag 17. mai 2015. Kan ikke si at jeg har hatt den store 17. mai-stemningen her nede. Jeg er den eneste nordmannen jeg har truffet på hele turen, så ja jeg har ikke så mange å feire med. Men siden det er søndag kunne jeg jo ta meg en søndagstur.

Dadia Forest er et naturreservat, spesielt fordi det er så mange store fugler som oppholder seg der, som gribber, ørner og falker. Her er det et organisert opplegg for å ta vare på disse fuglene og et stort informasjonssenter som hjelper dem som kommer hit. Det er dessuten en plass hvor det vokser en god del orkideer og spesielt er det en sort som bare vokser her i hele Hellas. Den finnes vistnok i andre land, men i Hellas finnes den bare her. Så hvorfor ikke legge en søndagstur hit. Området er avsperret for biltrafikk. Senteret har en egen liten buss som kjører folk ca. 3 km ut til et større obeservasjonsutsiktspunkt. Her er det stilt opp gode kikkerter slik at man se f.eks. gribber, som man kunne se i dag. Men det begynner å ble varmt og da er de mer sky, det var vist best å komme kl 08:00 for å se flest store fugler. Fra dette punktet var det en merket løype tilbake til senteret igjen. Helt utmerket for meg som jo egentlig var på orkidee/blomsterjakt. Orkideer ble det lite av, bare en sort som nesten var avblomstret så den har jeg ikke tatt med her. Men det var allikevel en del blomster i denne skogen som først og fremst bestod av pinjetrær. Tror bare jeg legger ut bildene uten så alt for mange kommentarer, bildene får tale for seg selv......











































Det var aldeles nydelig å gå denne turen, som jo tok litt tid for det vanskelige på en slik tur er jo å oppdage blomstene. Man må stoppe opp sånn av og til og speide og se om man ser noen blomster og så ta bilde av dem man ser. Som sagt aldeles nydelig å gå i denne skogen som på grunn av varmen lukter utrolig godt, småfuglene synger som bare det, det blåser bittelitt i tretoppene og av og til kom det en vindråse helt ned til der hvor jeg gikk. Egentlig ikke ofte nok for det ble ganske så varmt etter hvert. Da jeg kom frem til bilen viste temperaturmåleren +29'C, så varmt var det, spesielt i en skikkelig Fjellreven turbukse og lave skikkelige utmarkssko..........

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...