Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass, avreise

Started by Svein~B, 22. Sep 14, 18:51:41

Previous topic - Next topic

Svein~B

Innsjekkingen på flyplassen er i andre etasje, altså én etasje over bakkenivå. Hvis du kommer med tog, går du fra gangbrua og rett inn. Taxi vil også normalt slippe deg var utenfor en av inngangene på avreisenivået. Kommer du med buss eller leiebil, vil du som regel måtte gå inn på bakkeplan og ta rulletrapp eller heis opp.


Innsjekking

Innsjekkingsdiskene er fordelt i hele lengden på bygget. Innenfor hver inngang er det skjermer. Der finner du klokkeslett, fligh-nummer og stedet som du skal reise til og så står det nummeret på de innsjekkingsdiskene som du kan bruke. Innsjekking vil vanligvis være åpen fra senest to timer før flyavgang til én time før flyavgang.

Ved innsjekking må du vise billett og pass. Det er lurt å holde det klart. Køen går mye raskere hvis alle gjør det.


Butikker og serveringssteder

Det er et stort utvalg i butikker og serveringssteder i avgangsområdet. Dessverre ligger de før sikkerhetskontrollen. Jeg liker å lokalisere utgangen før jeg eventuelt setter meg på kafé eller går i butikker, for det er til dels langt å gå til utgangene. Jeg vil anbefale at du er ute i god tid hvis du vil shoppe eller spise før du går til utgangen, sånn at du er sikker på å rekke til utgangen i tide etterpå. Det går an å gjøre unna spisingen og shoppingen før du sjekker inn også.


Sikkerhetskontroll

Sikkerhetskontrollen i Athen er akkurat som sikkerhetskontrollen på Gardermoen og de fleste andre internasjonale flyplasser. Som andre steder, så er det forbudt å ta med flytende varer gjennom sikkerhetskontrollen, bortsett fra i små mengder som du bærer i hånda i en gjennomsiktig plastpose som kan åpnes og lukkes. Kremer, leppestift og lignende regnes også som flytende. Har du vannflaske, bør du tømme den før du går til sikkerhetskontrollen. Du kan kjøpe ny i baren innenfor. Ellers må alt av vesker, jakker og lignende sendes igjennom gjennomlysningsmaskinen og du må selv gå gjennom en portal.


Utgangene (gates)

Gates er utgangene til flyene. Det er mange gates på Athens flyplass. Noen er direkte ut fra hovedterminalen, noen er fra en satelitt som ligger et stykke unna og du må gå gjennom en underjordisk gang for å komme dit. Noen ganger brukes det buss fra terminalen til flyet.

Ved de utgangene som er i terminalbygningen, er det rikelig med sitteplasser og det er som regel stille og fredelig. Det er en kiosk for omtrent hver tredje utgang. Ikke alle kioskene har varme drikker, men noen har det. Disse har også litt mer utvalg i andre varer. Det går an å få kjøpt blant annet baguetter å spise. I satelitten er det en taxfree-butikk og kafeteria.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...