Logg inn med Facebook eller Google!

Dining with Dimitra.....

Started by Anders, 20. Sep 14, 22:30:41

Previous topic - Next topic

Anders

Ante meg at du ville kikke innom.....

Anders

Og for de "uinnvidde".... mitt livs reisefølge har et litt uvanlig fornavn, som på gresk er "slang" eller koseord for Demeter/Dimitra. Så for meg- som for grekerne- så er hun en gudinne. Vi har spist en del måltid sammen opp gjennom årene- både med og uten mat- .... derav tittelen på tråden. Så her vil det vel komme noen bilder etterhvert..... og noen rare fortellinger om gudinner og denslags.....

Anders

Tenk å reise til Arkhangelsk når man skal på sommer-turné! Eller Archangelos som det heter på gresk. En by midt inni ingenting på Rhodos.... en øy vi for øvrig så svært lite av men plenty mer enn nok. Døm meg de som vil.... vi gikk fra en flymaskin til en turistmaskin og det blir ekkelt når reisen varer i fire dager. 
Utsikt fra en veranda.....



Anders

Såh"¦ hvordan starter man så en skildring av en treukers feriereise som stort sett endte opp med å inneholde fint lite annet enn akkurat det man har ferie for? Det vil si"¦ ingenting?

Der var liksom ingenting vi måtte se eller måtte gjøre. Noe "småtteri" som vi riktignok burde gjøre, men vi dro iallfall av gårde uten noe som helst av "krav" til oss selv. Kanskje derfor turen ble slik en avslappende og batteri-ladende opplevelse?

Sikkert mange som har det på akkurat samme måten. Bare la varme feriedager skli forbi i et makelig og behagelig tempo"¦ hvem (andre enn undertegnede!) sier vel nei takk til en doven dag på en solseng?

Er det en brukbar begynnelse?


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Jeg vet ikke om det er vanlig, men pleier flyene foreta sånne "korketrekker-landinger" på Rhodos? Skyldtes det kanskje vindforholdene den dagen? Eller et muligens anstrengt forhold til nabolandet og deres luftrom? Iallfall var vi omtrent gjennom korken og godt nedi vinen før Aegean sin flymaskin rettet opp og satte hjulene behagelig mykt på rullebanen. Mitt forhold til det å fly er av en slik karakter at det er rimelig å anta at jeg følte en viss lettelse"¦ :-)

Helt etter ruten var vi også. Fem over fem om ettermiddagen"¦ på den siste fredagen i august. Solen hadde sklidd langt ned allerede, men etter heten som møtte oss og dømme, så kunne den like gjerne stått midthimmels. Puh"¦ til og med i skyggen utenfor terminalbygningen var varmen særdeles vanndrivende.   

Vi tok oss en røyk mens den mentale GPS'en logget på. Øyen var ny for oss begge, vi måtte liksom sjekke tempo og kjøremønster. Joda, det så helt fint ut. Og taxi-stand rett over der, ja? Jeg spurte en kar i halvoffisiell arbeidsuniform hva som var "normal" pris til Archangelos, bare for og unngå å bli grunnlurt. Han smilte skjevt og hadde vel fått spørsmålet før :-)

"Fixed praiz. Dey have program"¦ laik teibl?, ju will find there".

Og det gjorde vi jo også. Uten at vi studerte det. So much for logic"¦. 42 euro sa sjåføren og det var som ventet så vi benket oss i baksetet. Han fikk 46, til tross for at han rotet litt rundt på slutten og måtte kalle opp sentralen for i det hele tatt å få oss frem til bestemmelsesstedet.

Så klokken ble halv syv før vi kunne åpne verandadøren på Hotel Katerina og si at NÅ begynte ferien!
Da viste termometeret 30 grader"¦.

Anders

Det var ikke bare varmen som traff oss. Den mest intense sikadesang jeg noen gang har opplevd skapte en lydvegg som kunne gjort Phil Spector misunnelig. En øredøvende, overveldende summing man bare måtte stoppe opp og lytte til. Kanskje ikke så rart at det var sånn? Med alle trærne like rundt og foran oss? Og etter som det kun er hannsikadene som synger ut sitt paringsrop, så valgte jeg å tro at den greske "skumringstimen" ga disse saftsugende insektene det samme behovet for gen-spredning som man noen ganger kan observere hos andre arter på denne tiden av døgnet.

Men geitene som tuslet rundt bassenget i hagen like under oss lot ikke til å bry seg så mye. De virket mest opptatt av at det ikke skulle bli overgrodd. For hagen hadde neppe blitt vedlikeholdt de senere årene"¦ bassengmøbler og liggeputer og den slags hadde definitivt ikke blitt lagret "mørkt og kjølig" på en stund, og selv om det var vann i bassenget så var det neppe mye klor i det vannet. Sikkert best å la geitene ha drikkekaret sitt i fred"¦

Men rommet var okay. Plenty godt nok for vår del, iallfall. Og vi hadde god, om enn kanskje ikke så fin (?), utsikt over byen. Nok til at vi kunne lokalisere noe som antagelig var et slags sentrum, og orientere oss om øst og vest og opp og ned og den slags. For man måtte jo ut og handle livets nødvendigheter?

Ungdommen i resepsjonen forklarte om venstre her og høyre der og hvordan vi skulle finne "sentrum" og supermarkedet. Så det ble først ett par hundre meter i en grøftekant, før vi fant en gate som gikk i riktig retning, og siden ble vel allting bare bedre og bedre? Velstelte hus og hager i et lite nabolag, så plutselig langs noe som tydeligvis indikerte brå og voldsomme regnskyller. En 30-40 meter bred, knusktørr "kanal" med faktisk ganske høye murkanter. Rhodos skal visstnok ha over tre hundre soldager i året, men dette så da vitterligen ut som om de også kunne få bortimot bergenske årsmengder i løpet av en halvtime!

Vi fant hovedgaten. Og et overraskende stort og "well-stocked" supermarked. Med egen ren, pen kjøttdisk, til og med! Ikke at vi var så ivrige i den delen, men vi fant nå det meste annet vi kunne få akutte behov for å ha i nærheten. Du vet"¦ tørkepapir og ouzo og rødvin og den slags"¦ og da Dimitra fant sin løkpose med "noynoy" til morgenkaffen vandret vi lykkelig- og slett ikke neddynget i handleposer - ut i den fortsatt like varme, greske aften.

Så vi tuslet nå bortover og kikket litt og snuste litt og lot oss forundre- og sjarmere? - av den totale mangelen på "stæsj" og turistpreg. Dette var en by for innbyggerne"¦ ikke for de besøkende. En skobutikk og en tapetbutikk og kiosken som solgte røyk lå hundre meter bortenfor og hadde kun greske aviser"¦ ett og annet spisested var der jo, selvfølgelig, og vi måtte jo spise litt "skikkelig" gresk også? Eller?

Av en eller annen grunn ble det med "eller". Vi satte oss faktisk inn på en taverna med en til dels "blodfattig" meny før det rykket i snøret og vi begge ville ha noe enklere og litt mer av det som ikke bare var en "hvilken-som-helst" taverna. Vi ville ha litt mer av denne virkeligheten"¦

Tro det eller ei"¦ vi gikk tvers over gaten og satte oss utenfor noe som mest av alt lignet et forvokst gatekjøkken!

To-tre bord på fortauet, hvor byens "eldste" lot til å samle seg for et glass og en krangelprat. Samt noen trappetrinn hvor to-tre av de som var ørlite yngre men som antagelig levde litt for hardt kunne sitte og delta. En smilende jente serverte alt og alle uten å slite seg ut. Hun smilte enda mer da hun oppfattet at hun hadde utlendinger på besøk. Ikke en meny, bare noen plakater på veggen. Uten et engelsk ord. Men til og med jeg kan lese "Pizza Special" på gresk!

Jeg spurte hva det var. Jenten smilte om mulig enda bredere før det kom en tirade hvor jeg iallfall fikk forhandlet vekk oliven. DET liker jeg ikke. Resten fikk jeg vel bare ta sjansen på? Og var det ikke litt okay og bare sitte der og oppfatte ett og annet ord fra de eldstes bord?

Pizzaen var god, den. Men uten tvil den mest "special" jeg noen gang har spist. Bunn og saus og ost var perfekt"¦ men må innrømme at det var litt overraskende med finhakket bacon og oppskåret hot-dog pølse som erstatning for pepperoni"¦ Og så terninger med feta drysset over etter at den kom ut av ovnen? 

Vi hentet oss inn med et glass ouzo og rødvin på balkongen"¦ sikadene hadde fått sitt, skoleorkesteret spilte storbandmusikk etter det som antagelig må ha vært et politisk rally, og langsomt sank det meste av Archangelos til ro for natten. Kun de små blodsugerne som hører natten til holdt oss med selskap videre"¦

Anders

"Kalimera" smilte jeg, og fikk et litt surt blikk i retur. Kanskje ikke så rart. Klokken var åtte på en lørdags morgen, himmelen var skyfri og termometeret hadde visst låst seg på tredve grader. Jeg hadde sovet relativt rolig og godt, uten altfor mange forstyrrelser"¦ hun hadde vært oppe siden fire og antagelig tenkt sitt styggeste vokabular om gaulende haner og gneldrende bikkjer og særdeles blodtørstige mygg!

For hun hadde blitt utsatt for et massivt angrep. Så vi byttet roller"¦ hun måtte hente seg på puten ettpar timer, mens jeg satt på balkongen med morgenkaffe og funderte på om myggen liker rødvin bedre enn ouzo. En tanke som skulle bli grundig motbevist gjennom resten av turen.

Egentlig var det allerede "glohett" etter min mening. Men okay å sitte der likevel. La blikket gli utover byen og fjellene og høre at verden for lengst hadde våknet. Sikadesangen fra kvelden før hadde blitt til en jevn summing av trafikk fra hovedveien på den andre siden av bygget"¦ tydelig at det var en litt større og mer travel øy enn det jeg var vant med å besøke. Masser av oliven og pinjer og ubestemmelige løvtrær foran meg"¦ eukalyptusene strakte seg allehånde i byen og der var til og med ett og annet grantre som minnet ubehagelig mye om den hjemlige utsikt.

På nabotomten lå der et skall av et hus/hotell, som antagelig må rengjøres ganske bra før videre bygging. Geiteflokken på ti-tolv dyr brukte den som sin private "retreat". På andre siden av byen tårnet der opp et kirkespir som sendte tankene mer i retning av romersk-katolsk enn greskortodokst"¦ og den der borgruinen som hadde vært flombelyst og fascinerende kvelden før var nå bare en forlengelse av det grå fjellet.

Jo da. En "grei nok" morgen. Vi hadde "kranglet med oss" et par kaffekopper fra frokostsalen kvelden før (ungdommen prøvde litt fortvilet å fortelle oss at de drev hotell og ikke studios, men det er jo utrolig hva man kan oppnå med litt smisking og bedende hundeøyne), så jeg klagde ikke. Registrerte bare litt fjernt at der ikke var noen kvitrefugler"¦ ei heller noen dueflokker"¦ bare tre-fire stykker som sirklet rundt og mest av alt så ut til å bedrive en form for kurtisering en årle morgen.

Så da solen og heten etter hvert jaget meg ned i resepsjonen var det okay å få sin omelett og juice og ny Nescafe servert på den smale stripen av en veranda foran inngangen. Der satt jo ingen i frokostsalen (er usikker på om de hadde andre gjester?), så det gikk bra. Og noen minutter der fortalte meg vel litt om hvorfor stedet virket litt sånn halvferdig og "run-down" på samme tid"¦ der var mer enn ett bilde av "papa" som hadde startet det hele med store planer og evner, men som dessverre forlot denne jammerdal for ti år siden.

Jeg tok på meg mitt mest Platoniske ansikt og nikket i medfølelse og forståelse, og førte vel en slags testende, intelligent samtale med "fru" Katerina. Hun virket å være en streng dame som kjørte et like strengt regime"¦ jeg røykte nytende til kaffen og stirret på rekken av turistbusser som suste forbi sørover mot Lindos, mens jeg tenkte på den smilende jenten på gatekjøkkenet kvelden før som bare trakk likegyldig på skuldrene og sa at Lindos var like ille uansett hvilken dag det var"¦ halvveis nedi andre kaffekoppen begynte jeg smått om senn å tenke at Katerina egentlig virket å være veldig okay!

Det gjaldt bare å vinne hennes tillit og få henne på glid. Kanskje hun tenkte det samme om meg?




Anders

Og det var litt sånn "yesterdays news" over den der resepsjonen....








Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

hehe... joda :-)  Men alt av denslags tekniske "nyvinninger" var det nok ungdommene i huset som hadde sørget for. Jeg tenkte nå mest på møblement og innredning :-)

Anders

Dagen brakte oss inn til Rhodos by, og det kommer vel noen litt mere utfyllende ord senere idag, men jeg presterte det kunststykke å glemme igjen kamera på rommet! Så her er noen bilder fra hovedgaten i Archangelos i stedet :-)






Anders

Jeg hadde egentlig planer om å dokumentere og beskrive vårt besøk i Rhodos by, men av ulike grunner tror jeg at jeg står over. For det første var jeg altså uten kamera"¦ for det andre var det kanskje like godt, ellers hadde jeg kanskje stappet det ned i halsen på den innpåslitne danske Anders som absolutt skulle gi oss skrapelodd og veien til lykken"¦ for det tredje ble liksom Puerto Rico på GC en fredelig liten autentisk landsby i sammenligning"¦ for det fjerde er det vel mest begrunnet i eget ønske om å unngå verbale represalier fra andre forumister som måtte ha Rhodos by som sitt optimale feriemål.

Nei, forresten"¦ hovedårsaken til at jeg står over er at Dimitra stakk innom for en stund siden"¦ og uttrykte sin forundring over at jeg ennå ikke var ferdig med å fortelle om besøket på en øy hun allerede hadde glemt.

Så sånn var det. Men vi fikk hver vår Cæsar-salat"¦ god sådan"¦ og jeg tillot meg å bli en smule fornærmet over at min bestilling av en "mikri birra" (som for meg betyr noe ett eller annet sted mellom en halv og en trekvart halvliter) innebar et sjøstøvelformet glass inneholdende halvannen liter!

Det verste var jo at kelneren lett kunne avfeie min protest ved å peke på nabobordet og si at der stod en "megalo""¦ hvem ved sine fulle(!) fem bestiller et glass med to og en halv liter øl ???

Så det er bare å beklage. Det blir ingen ord fra Rhodos by. Annet enn å uttrykke et fromt ønske om aldri mer å se stedet igjen. Vi gjorde det to dager senere, mens vi ventet på fergen videre, og jeg sliter fortsatt med å slette ting fra den mentale hard-disken. Absolutt alt var så fjernt fra "mitt" Hellas som det kunne bli.

Sorry"¦

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...