Logg inn med Facebook eller Google!

Plakias revisited - mai 2014

Started by JohnS, 11. Jun 14, 12:22:50

Previous topic - Next topic

JohnS

11. Jun 14, 12:22:50 Last Edit: 11. Jun 14, 12:45:52 by JohnS
Utreise på 17. mai

Da jeg satt og skulle bestille billetter til vår mai-tur til Chania med SAS, oppdaget jeg at det var svært liten prisforskjell mellom basisbillettene og SAS +.  En liten sjekk avslørte at med bestilling av mat i tillegg til basisbilletten, var prisforskjellen omtrent helt utjevnet, og at SAS+ var noe som lignet på deres fordums Business Class.  Pluss-billettene ble bestilt - skal det være så skal det være - og litt luksus skal man jo kunne unne seg.
Innsjekkinga på Gardermoen gikk smertefritt, men så kom første nedtur:  Våre billetter gav tilgang til «fast track» i sikkerhetskontrollen, men på en tidlig lørdag som til alt overmål var 17. mai, var Gardermoen nærmest folketom.  Vi hadde jo sett for oss å suse forbi og kaste nedlatende blikk på stakkarene i de endeløse køer i sikk og sakk, men det var jo ingen der, og for å få strødd salt i såret var den ordinære kontrollen nærmest, så vi så ikke noe poeng i å tviholde på prinsippene, og gå en omvei om «fast-track»-kontrollen.
Men da vi først kom innenfor, steg stemningen.  Vi var velkommen i SAS Lounge, i alle fall den enkleste av dem, og slo oss ned der, siden vi hadde meget god tid før flyet skulle gå.  Der var en enkel, men meget smakfull frokost-buffet dekket, og det var bare å forsyne seg av hjertets lyst.  Tappekraner for kaffe, juice, øl og vin i ulike kulører var også til vår disposisjon.  For noen var det kanskje en skuffelse at spriten ikke var tilgjengelig før kl. 13. ;-)
Og oppturen fortsatte.  Plass langt framme i flyet, prioritert ombordstigning, og godt om plass framme i flyet, slik at vi to parene fikk en hel treseter hver til disposisjon.  God mat, og  ubegrensede mengder drikkevarer av alle slag.  Nå er ikke noen av oss av dem som MÅ styrte ned mest mulig fordi det er gratis, og selv skulle jeg kjøre fra flyplassen, så jeg holdt meg til Ramløsa"¦"¦
Vel framme på flyplassen stod karen fra bilutleiefirmaet på avtalt plass med plakat, og jeg fulgte ham med shuttle-bussen til parkeringsplassen der de fleste utleiebilene står.  Og der fulgte neste nedtur:  Jeg hadde bestilt en bil med plass til oss fire med koffertene våre, med automatgear.  Det viste seg at han bare hadde en slik bil i Chania, en Chevrolet Lazetta som kanskje til nød hadde vært kvalifisert for et «rent-a-wreck»- firma.  Skrammene, bulkene og ripene var legio, men det mest iøynefallende var solskadene på lakken, som var ganske ekstreme, og gjorde at man nesten måtte gjette hvilken farge bilen en gang hadde hatt.  Jeg åpnet bagasjerommet, og hadde problemer med å skjønne hvordan fire kofferter skulle få plass.  Selgeren vinket bare mot bagasjerommet og lagde trappebevegelser med hånden oppover i luften mens han talte one-two-three-four.
Hva gjør man så?  Den vanlige prosedyren med å sjekke at tidligere skader var registrerte, var bortkastet, han hadde ingen andre biler å tilby, de andre stod flyplassen og ventet med bagasjen.  På pluss-siden malte motoren som en fornøyd katt, så jeg betalte noen € ekstra for å ta bilfirmaets egenandel-forsikring, slik at jeg var sikret mot alt vondt som kunne vederfares både oss og bilen, og lot det stå til.  Vi måtte selvfølgelig  plassere to kofferter på høykant som en femte passasjer midt i baksetet, men våre damer er heldigvis ikke så omfangsrike, så det ble ikke så altfor ubehagelig, og dermed starta vi vår kjøring mot Plakias, med alle fire og alle eiendeler plassert i bilen.   Bilen var lettkjørt og grei, og turen var begivenhetsløs, men trivelig  til vi parkerte utenfor vårt hotell"¦..   
Fylg med i neste bolken"¦ kanskje kommer det bilder"¦"¦
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Frost

11. Jun 14, 12:50:26 #1 Last Edit: 11. Jun 14, 13:49:29 by Frost
Morsom forhistorie med både opp og nedturer. Håper dere hadde en fin tur. :) Vi kjørte på dagstur til Plakias da vi var på Kreta en påske. Det så ut til å være et vidunderlig lite sted. Da vi var der var det hamring, spikring og maling på alle kanter. Full klargjøring før sesongstart. :)

Solgry

Jeg ser det for meg, og gleder meg til fortsettelsen....! :juble:
Lodotter er englenes tøfler.....

JohnS

11. Jun 14, 15:15:45 #3 Last Edit: 11. Jun 14, 20:12:45 by JohnS
Hyggelig gjensyn med Plakias

Etter at bilen var parkert, gjorde vi vår store entre på Hotel Costas&Chrysoula, som drives av søskenparet - ja, nettopp! - Costas og Chrysoula.  Vi ble mottatt som gamle venner, og før vi fikk sjekke inn, måtte vi sette oss ned og få en valgfri velkomstdrikk, så det ble sesongens første Mythos, og frisk appelsinjuice til damene.  Jeg hadde sendt en mail til Costas og bedt om å få samme rommet som sist, og han fortalte ivrig at det var helt nyoppusset. Dermed ble vi behørig geleidet til våre rom, og etter utpakking hadde jeg passe tid til å la freden senke seg - kanskje til og med en liten lur, mens damene var ute og handlet inn nødvendig forråd til kjøleskapet.
Siden dette var det femtende året på rad vi fire reiste sammen til Hellas i mai, har vi etter hvert etablert våre vaner og ritualer.  Det aller mest ufravikelige ritualet er «ouzo time» kl. 19.30 presis, alltid på vår balkong, og alltid med nøtter og toast med olivenpasta attåt.  Mens mørket senket seg, senket den ultimate greske ro seg også, slik den alltid gjør, og vi kunne egentlig sittet der hele kvelden.
Men vi skulle ut til middag, og det måtte bli på vår stam-taverna fra sist, Gorgona.  Vi håpet på å bli gjenkjent, og det var ikke noe problem!  Allerede på lang avstand hørte vi hoiing og så febrilsk vinking, og så vanket en ekte gresk velkomst.  Sjefskelner Xaralambos (Babis) tok mot meg med skikkelige bamseklemmer, hans datter Eirini fulgte opp med klemmer og nusser på kinn, mens tredjemann i gjengen, Georgios, nøyde seg med et karslig håndtrykk og skulderklapp, og sparte klemmene til damene.  Som småbrukersønn fra Vestlandet fikk jeg en oppdragelse der maskulin klemming ikke hadde noen sentral plass, den var rett og slett totalt fraværende, så fremdeles må jeg innrømme at jeg føler meg av og til litt ille til mote når jeg blir klemt av mannfolk som har tilpasset seg mer moderne skikker.  Men av en eller annen grunn føles det helt riktig og bra å bli rundklemt på begge sider av en barteprydet greker.
Vi hadde en kjempebra middag med favorittrettene fra sist, og en del prat innimellom når  personalet hadde en rolig stund.  Tavernaen hører på et vis sammen med hotellet, så Costas er hovedeier også på tavernaen.  Da det nærmet seg avslutningen på måltidet, stakk han hodet inn og vinket til oss, og før vi visste ordet av det, kom Georgios med et brett med full pakke av alle drikkevarene vi hadde bestilt, vin og øl og til og med vannflaska,  «from Big Boss Costas».  Og siden fikk vi gjerne litt ekstra når vi var der, noen friterte bananer eller litt annen dessert utenom det alle fikk, noen kvelder var det rabatt på regningen (som vi nok oppveide med våre tips ;-) ).  Det tok sin tid før vi hadde fått unna det grøvste av ekstra'ene denne første kvelden, men omsider var vi på vei de to minuttene «hjem».
På hjemveien ble jeg praiet av en annen Georgios fra i fjor, som jobber på en snack-bar..  Han lurte på om jeg kom innom hos ham snart, og det var tydelig at han var sprekkeferdig av noe han ville fortelle meg"¦..  Mer om dette seinere"¦..

Eehh... hva skjeddse med bildene mine?... gikk alle sammen og la seg? Det er ikke for ingenting jeg er sparsom med bildene, det er en kode jeg ikke helt har knekket der...

At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Frost

For en hjertelig velkomst dere fikk. Høres ut til at dere hadde det helt supert. Gleder meg til å få vite mer om reisen. :)

kaka

Herlig!!
Den balkongroen kunne jeg nesten føle helt hit!
- og bildene, - bare å snu hodet litt, det, så får jeg med meg all hjerteligheten.  ;D
KariK

Fia

Veldig trivelig lesning, John S, jeg henger med videre! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Kabi

Like herlig og humoristisk reiseskildring som vanlig,JohnS ;) Gleder meg til resten :)

filhellener

Quote from: Kabi on 12. Jun 14, 11:02:42
Like herlig og humoristisk reiseskildring som vanlig,JohnS ;) Gleder meg til resten :)


Helt enig, det er flere som gleder seg til fortsettelsen ja   :smile12:
Kari

JohnS

12. Jun 14, 18:41:45 #9 Last Edit: 12. Jun 14, 19:39:03 by JohnS
Lunchtur med forviklinger

Siden vi disponerte leiebil hele tiden, hadde vi snakket om å dra ofte ut av byen og spise lunch i byer og landsbyer i omegnen for å oppleve flest mulig andre steder enn Plakias.  Den første turen la vi til Lefkogia, 4 - 5 km fra Plakias, Der vi mente å ha sett at det var et par tavernaer.  På vei utover merka jeg at bilen fuska litt, og var vanskelig å starte og få i gir, men etter hvert ordna det seg.
Vi fant en taverna i landsbyen som virka ganske koselig, men da vi stoppa, kjente vi på lukta at det måtte være en lekkasje på kloakken der, så vi hoppa i bilen og kjørte litt til, og havna på en meget uanselig taverna, O Vassilis.  Den hadde tre bord oppe på en slags veranda, og nedenfor rekkverket var det tre-fire bord klemt inn mellom veikanten og veggen under oss, bord som tydelig var reservert for gubbene i byen.
Vi bad om menyen, som selvfølgelig ikke eksisterte, men hun kunne den utenat.  «Gresk salat» sa hun, «xoriatiki» sa jeg, og fikk tydeligvis ei stjerne i boka.  Hun forsvant på kjøkkenet og kom inn med en plastpose med små blanke ansjos.  «Fresh fishes» sa hun, «gavros» sa jeg.  Hun så lenge på meg, litt usikkert, men fortsatte å beskrive en gryte med grønne bønner, poteter og diverse annet. «Fasolakia» sa jeg.  Nå tror jeg hun var sikker på at vi drev litt gjøn med henne, men hun lysnet da jeg fortalte at det meste av mitt beskjedne ordforråd på gresk har jeg skaffet meg ved å lese menyer, og at jeg ikke var i stand til å uttale meg noe særlig meningsfullt på gresk om noe annet emne enn mat.  Dermed var vi bestevenner, og vi ventet på resten av menyen.  Men den var ikke lengre(bortsett fra at hun kunne steke omelett eller varme pizza), så vi bestilte en porsjon av hver rett på hele menyen hennes, og hadde et praktfullt måltid  på en av de aller enkleste tavernaene vi har besøkt på mange år.  Det finnes så mange som uttaler seg om Kreta som ødelagt av masseturismen, de burde ta en tur til O Vassilis og finne ut litt mer om hva de egentlig snakker om før de uttaler seg!
Etter måltidet fulgte den obligatoriske karaffelen med raki, som kommer på bordet enten man spiser lunch eller middag, og en skål med friske gode epler. Vi hadde en trivelig prat også (på engelsk!), og hun fortalte at hun hadde laget mat der hver dag i 22 år.  Rakien fikk stå, men vi var meget fornøyde da vi rusla ut i bilen.



Vi ville ta en liten rekognoseringstur litt lengre utover, men like etter Lefkogia er det en bratt bakke, en kneik, nærmest, og der begynte bilen å miste mot og krefter, farten ble mindre og mindre, og til slutt stod vi i ro.  Jeg greide å få snudd bilen, og med litt inspirert fotarbeid og brutal behandling av giret, greide jeg å få den til å dra på lavgir, så vi kom oss tilbake til Plakias, om enn i en fart som et begravelsesfølge. 
Heldigvis hadde bilutleiefirmaeet kontor i Plakias, med en usedvanlig service-innstilt kar.  Han trilla rundt hjørnet til et verksted, og kom raskt tilbake.  «Transmission kaput» sa han, og jeg skjønte at turen tilbake til Plakias antagelig virkelig hadde vært en tur til bilens begravelse.  Men det tok ikke mange minuttene før han hadde klar en Hyundai, og lovet ny bil med automatgir neste morgen, så alt ordna seg til det beste.  Den nye bilen vi fikk, var samme type, men adskillige årganger nyere, og mye blankere, enn den som nettopp hadde avgått ved en stille død uten at vi sørget.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

polyanna

Nok en gang en fornøyelig skildring fra deg, John. Du har alltid noe å fortelle, og på en måte som gjør at en kan se situasjonene for seg.
Jeg ventet på hva som kunne skje ned den begredelige bilen. - Høres veldig trivelig ut å ha trofast vennefølge på så mange reiser.
:vinke:

JohnS

Et lite intermezzo: En gresk drøm om Norge

Den første kvelden i Plakias hilste jeg på en kar som jobber på en snack-bar i sentrum, og han bad meg innstendig om å  komme innom en dag, for det var noe han måtte snakke om.  Jeg tok turen innom og fikk meg årets første frappe, mens de andre var på stranda.
Det viste seg at på slutten av sesongen i fjor hadde han blitt kjent med en nordmann som hadde kjøpt hus i en liten landsby like utenfor Plakias.  Slik jeg skjønte det, hadde han etter at årets sesong var slutt, hjulpet nordmannen med litt arbeid på huset.  Det endte med at nordmannen tilbød ham vinterjobb i fliseleggings-firmaet sitt i nærheten av Bergen.  Så Georgios hadde vært i Norge fra slutten av november til rundt 1. april, da det ble litt mindre å gjøre, og dessuten sommersesongen nærmet seg på Kreta.
Det var utrolig, og litt av en tankevekker for meg, å høre hvor begeistret han la ut om de paradisiske tilstandene i jobben han hadde hatt i Norge, ting som vi her ser på som ganske så selvfølgelige.   Han hadde bare jobbet toppen 22 dager i måneden, og bare 7 - 8 timer hver dag, og hatt fri hver eneste helg, så sammenlignet med hans 10 - 14 timer pr dag 30 dager i måneden i sommersesongen, var dette rene slaraffenlivet.  For ikke å snakke om toppen av lykke:  Sjefen lot ham låne en firmabil når han hadde bruk for det!!   Og med så lite innsats hadde han en netto utbetaling som var over det dobbelte av hva han tjente på Kreta!
For en tid siden hadde han fått et brev fra Norge, som han hadde liggende.  Det eneste ordet han hadde kjent igjen, var «skatt», så han var litt urolig, og ville at jeg skulle se på papirene.  Nordmannen skulle komme nedover rundt 1. juli, og jeg skjønte Georgios ville ha alt på stell før han kom, dersom det var noe han måtte foreta seg med brevet, da han håpet på mer jobb i Norge, helst en fast jobb, og ville gjøre et godt inntrykk.  Det viste seg at brevet bare var det vanlige forslaget til selvangivelse, og siden han hadde bare jobbet knapt en måned i 2013, kom han nok inn under alle minstebeløp, så jeg kunne berolige ham med at han ikke kom til å få noe uoverkommelig skattekrav.
Det ble en nyttig påminnelse om hvor utrolig store forskjellene er, og hva grekerne har å slite med, så jeg fikk nærmest litt dårlig samvittighet over å ta mot en  frappe som han spanderte.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...