Logg inn med Facebook eller Google!

Ryktebørs og fakta, flyruter 2014

Started by Ole, 25. Aug 13, 09:18:05

Previous topic - Next topic

Ikaros

Timesvis for flybytte var vel å ta litt hardt i!!!!!!!
Jeg har mellomlandet i Frankfurt mange ganger, det er en stor flyplass men det er meget godt merket.
Nå vet jeg ikke hvor rask du er på foten, men noe særlig under tre kvarter bør du ikke ha!!!
Jeg er ikke urolig i det hele tatt med 45 min. mellom ankomst og avreise!!!

JohnS

Nå er jeg ikke noe særlig god til beins og det går ikke så fort med meg, men jeg synes likevel det er betryggende det dere sier i forhold til det inntrykket jeg fikk fra dem jeg snakket med, som gav inntrykk at man helst burde være en superintelligent tyskspråklig maratonløper for å finne fram der i tide... ..  ;D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

filhellener

Quote from: Ole on 27. Aug 13, 23:42:18
Det var fine priser! :) Hvor lang reisetid er det og hvilken søkeside brukte du?

Først  :-[ - jeg skrev feil, 1568 har vi betalt!
-fortsatt veldig bra vel? :)
Jeg bruker ofte Finn.no, denne gangen og, det var Travelstart og Travelpartner som hadde denne prisen 😊

Ang Lufthansa, så det et selskap vi har veldig god erfaring med.
Vi flyr Oslo - Frankfurt - Athen, har gjort det før og uten problem.
Jeg ser etter når jeg booker at vi ikke trenger flytte oss til en annen terminal :)
Kari

Vegard

Hei :)
Frankfurt er ganske grei og finne frem på. Stor, men oversiktlig.
Vi har bestilt tur påsken neste år via Lufthansa. Flightene blir en StarAlianse kombo med mellomlandinger i Vien (nedover) og Frankfurt på vei hjem. Vi fikk også fine tider. Bør kunne rekke innenriksfly tur retur Paros om de får samme flytider 2014 som de har i år. :) Påsken er såpass stutt at vi ønsker og bruke minst mulig tid på reise, men foreløpig har ikke Olympic lagt ut billetter enda så vi får vente i spenning. Vi rekker uansett båter.
Gjenstår og se om det hadde lønt seg og vente på direktefly. De er jo ikke lagt ut enda.

Er det forresten flere en SAS og Norwegian som flyr direkte til Athen? Noen som vet?

Reiseklar igjen  :D
Vegard

stelios

Flynonstop fra Kristiansand til Santorini  er et strålende alternativ for oss som skal til Naxos eller øyhoppe. Ligger ute til forløpig svært hyggelige priser og med avgang hver lørdag. Utreisen passer  perfekt med  Blue Star til Naxos og Paros.  Bestilte nettopp  T/R i juli for NOK 3.000.

ingaberentine

28. Aug 13, 13:10:27 #17 Last Edit: 28. Aug 13, 13:14:41 by ingaberentine
Frankfurt er en stor flyplass og de første gangene vi brukte den, synes jeg den ikke var lett å finne frem i. Måtte ned i heis, gå lang gang under bakken og så opp i heis igjen, og vi slet med det som vi synes var dårlig merking. Det er bedre nå etter at vi har brukt den mange ganger, men 45 minutter er ikke mye mellom 2 fly. Skulle flyet fra Norge være en halv time forsinket, ja så når man ikke neste fly.

For 2 år siden skjedde dette at flyet fra Norge var forsinket, men heldigvis så hadde flyet fra Frankfurt til Athen også forsinket avgang slik at det gikk bra den gangen. Har også opplevd å springe seg halvt i hel for å møte innsjekkingspersonalet i gangen gående mot oss og som spurte om vi skulle til Athen, noe vi svarte at vi skulle, men dessverre det flyet hadde nettopp dradd og vi måtte gå til skranke for å få nytt fly neste dag og hotel for natten, selvsagt for Lufthansas regning. Men de dekket ikke utgiftene vi fikk til å kjøpe nye flybilletter fra Athen til Kreta på grunn av det flyet vi hadde bestilt/kjøpt billetter på, det nådde vi selvsagt ikke.

I sommer hadde vi kjøpt billetter 6 stk med kun 45 minutter mellom de 2 flyene, men disse ble omgjort av Lufthansa og vi ble flyttet frem 6 timer til en tidligere avgang fra Norge, slik at vi fikk veldig god tid mellom de 2 flyene i Frankfurt. Det medførte at vi måtte ta en ekstra fereidag som ble brukt på flyplassen i Frankfurt, ikke noen god utnyttelse av en feriedag spør du meg, men vi nådde flyet til Athen...........

Med andre ord blandete følelser for Lufthansa/Frankfurt, men ikke verre enn at vi reiser der mer enn gjerne benytter flyplassen igjen, ja selv om vi når vi dro hjem i sommer via Frankfurt og hadde omtrent en time mellom flyene, så var ingen av de seks koffertene våre med flyet, de var igjen i Frankfurt og vi var absolutt ikke alene om ikke å få med bagasjen hjem.............

JohnS

Takker for informasjon om Frankfurt.  De jeg snakka med, måtte ta buss mellom flere terminaler, så vidt jeg skjønte, men det er kanskje ikke aktuelt hvis man skal videre til Athen?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ingaberentine

Vi tar alltid buss fra flyet og inn til en terminal og derfra er det ned en heis og lang vandring under bakken, riktignok på rullegangbaner, så man kan stå helt i ro og bli fraktet bortover denne lange gangen og så opp em heis igjen og så vandring igjen til gate.....................

filhellener

Quote from: ingaberentine on 28. Aug 13, 14:17:24
Vi tar alltid buss fra flyet og inn til en terminal og derfra er det ned en heis og lang vandring under bakken, riktignok på rullegangbaner, så man kan stå helt i ro og bli fraktet bortover denne lange gangen og så opp em heis igjen og så vandring igjen til gate.....................


??? - jeg blir litt forvirret nå  ;) - du snakker sikkert fortsatt om Frankfurt..., eller ?

Jeg husker ikke n o e spesielt da vi skulle til/fra Athen og hadde mellomlanding i Frankfurt for noen år siden, men... kanskje det har skjedd noe siden? - går man ikke direkte av flyet og inn i terminalen lenger?

Siden det står "terminal 1" oppgitt på bookingen vår både for flighten Oslo -  Frankfurt o g Frankfurt - Athen trodde jeg ikke buss + lange vandringer under bakken og videre til neste GATE skulle være nødvendig???

Vi har Lufthansa på alle fire strekningene, ingen StarAllianse, eller annan miks av selskaper, håper det er en fordel om vi skulle få langt å gå/dårlig tid, vi har 55 min på vei ned, og 90 min på returen.

- det er vel sjelden tett  tåke en julimorgen og med avgang 06.10 skulle det ikke ha rukket å bli store forsinkelser heller håper jeg :)

Det går nok bra, hva sier du IKAROS ?- og andre med erfaring  :vinke:
Kari

filhellener

28. Aug 13, 16:36:01 #21 Last Edit: 28. Aug 13, 16:46:18 by filhellener
Noen som har reist via BERLIN TEGEL her?
Både Air Berlin og den flyplassen har jeg hørt m y e negativt og "a l d r i  mer " om i sommer, bl a av min bror med samboer og barnebarn!

AirBerlin flyr jo til flere greske øyer, bl a  Kreta/ Heraklion!

Om noen har positiv erfaring hører jeg g j e r ne om den!
(- mer n e g a t i v og, om det finns)


Kari

Ikaros

Det er ikke uvanlig at det "busses" fra flyet og inn til ankomsthallen, - samme hvilken flyplass en kommer til. Det kommer helt ann på hvor flyet får anvist sin parkering. Selv på Gardermoen har jeg opplevet dette!!!

Alle fly kan få en forsinkelse, og tiden jeg nevnte i et tidligere innlegg var ut fra hvilken tid du har til rådighet på flyplassen! Jeg har brukt Frankfurt MYE som plass for flybytte, - og jeg har opplevet å komme inn "i siste liten", - men bare en gang har jeg måttet vente til neste avgang. Servicen er upåklagelig.
Man vil imidlertid alltid utsette seg for en risiko for å nå neste flight om man har et flybytte!!! Man vet jo aldri om det fyet du kommer med er forsinket!
Men i så fall: Si fra til betjeningen ombord. De kan om ikke annet få varslet!

Veiene er godt merket på flyplassen i Frankfurt, men en ser jo fort at det er en av verdens største flyplasser man er innom. Det er mye folk og stor trafikk, men det er overhode ikke vanskelig å finne fram til rett sted.

Angående bagasje på avveie så kan man også oppleve dette over hele verden. Frankfurt er etter mitt syn ikke spesiell. Sist jeg mistet kofferten var på en direkteflight mellom Gardermoen og Newark. Da stod bagasjen igjen på Gardermoen..........!!!

Til fillhelener: Med 55/90 min. mellom flybyttene bør du ikke ha noe å frykte i Frankfurt! Du vil imidlertid merke at dette er en av verdens største flyplasser!

JohnS

28. Aug 13, 18:03:41 #23 Last Edit: 28. Aug 13, 18:59:22 by JohnS
Jeg satser så langt som mulig på direktefly for å slippe å bruke for stor del av turen på  flyplasser, ferjekaier og ferjer.  Det betyr som regel charterfly, siden vi vanligvis reiser for tidlig og for seint for de fleste ordinære direkte flyruter.  Helsdigvis har vi hittil hatt mer enn nok av attraktive steder å velge i, selv om vi dann og vann har tatt ordinære fly også.  Kanskje det er jeg som er for makelig anlagt eller for lite kostnadsbevisst  siden jeg gladelig betaler noen lapper ekstra å komme meg kjapt og behagelig fram dit jeg skal?   :-[

Nå betyr det nok også en del at jeg ikke er så god til beins lengre, så de store avstandene på de store flyplassene blir mindre og mindre fristende.  Enten blir det stress for å rekke det, eller laaang ventetid når man legger inn ekstra tidsmarginer i massevis.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....