Logg inn med Facebook eller Google!

Været på Kreta

Started by oils, 13. Jan 13, 15:34:36

Previous topic - Next topic

oils

Vi er svært glad i Kreta, og har vore der mange gonger, gjerne litt seint på sommaren. i fjor reiste vi imidlertid dit på St.Hansaften. Budde i Kato Stalos i 14 dager og hadde det topp. Mem første veka blåste det fælt, og strendene var stengt. Det var surt. Er det vanleg med mykje vind tidleg i juni, og er det mindre vind inn mot Rethymnon?

I år skal vi berre ei veke, og vi vil bade i sjøen!!

IngeS

Desverre kan jeg ikke svare deg om forholdene på Kreta, men det er første gang jeg hører om stengte strender på greske øyer i den tiden.
Her hvor jeg bor, på Samos, klargjøres og åpnes strendene få dager før første charter fra Skandinavia kommer midt i mai. Siden står solsengene der til sist i oktober. Badesesongen fortsetter da uten senger for de som ønsker det. Siden jeg kom hit første gang i mai 2001 har jeg ikke hørt om stengte strender her rundt Pythagorion. På nordsiden av øya kan det være kraftig vind om sommeren, muligens kan det føre til stengte strender uten at vi får høre noe om det.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anita

Vi var i Kato Stalos i september for 2 år siden og da var det mye vind med resultat stengte strender.

Det vi gjorde var å ta en taxi inn til Agii Apostoli (litt nærmere Chania), der er det tre bukter med nydelige sandstrender. Disse var åpne og vinden kom ikke inn dit. Mener å huske at vi reiste inn tre dager på rad og opplevde akkurat det samme... mye vind langs hele stripa Kato Stalos/Agia Marina/Platanias... men nesten vindstille i Agii Apostoli.

Vi har også bodd i Agii Apostoli en gang når vi var på ferie. Der var vi kjempefornøyd og bor gjerne igjen ved en annen anledning.

Så hvis det blåser mye vind i Kato Stalos ... prøv strendene i Agii Apostoli  :)

mvh
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

JohnS

Agii Apostoli er også vår favoritt i dette området, og vi har bodd der en rekke ganger.  Strendene er skjermet, et par av dem nesten innelukket, og jeg regner med det må være full storm hvis man ikke skal kunne finne et skjermet sted.  Dessuten er dette området ikke nedbygget slik det meste av Chania-kysten er, og fungerer som friområde og rekreasjonsområde for befolkningen.  Derfor er det ofte mest folk på strendene i helgene, når grekerne kommer fra Chania for å bade, gjerne hele storfamilier.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

oils

Ja, nordvest for Chania utover mot Platanias er det værhardt. Ofte røde flagg pga høy sjø,
Innover mot Apostoli er det nok rolegare då som det vert sagt her.
Vi får prøve det dp,

Kva med Rethymnon? Værhardt der også

filhellener

Quote from: oils on 13. Jan 13, 20:33:44
Ja, nordvest for Chania utover mot Platanias er det værhardt. Ofte røde flagg pga høy sjø,
Innover mot Apostoli er det nok rolegare då som det vert sagt her.
Vi får prøve det dp,

Kva med Rethymnon? Værhardt der også


Jeg visste ikke at strendene utover mot Platanias var så hardt utsatt for vind, men når det er sagt så har jeg heller aldri feriert langs Chaniakysten  :)

Men i og ved Rethymnon vet jeg at det ganske ofte er røde flagg!
Det er ikke alle som respekterer røde flagg, i Rethymnon førte det til at en person druknet for endel år siden  :(
Kari

Terjer

Har feriert på chaniakysten mange ganger. Mykje vind og høge bølgjer er ganske vanleg heile sommaren. Dette har aldri hindra meg i å bade sjølv om det er rødt flagg. Eg likar veldig godt å bade når det er bølgjer. Det kan nok være skummelt viss ein har små ungar, ein må aldri gå lenger ut enn att ein når botnen og kan stå stødig. Det er litt rolegare på strendene som ligg i le for Ag. Theoudori. Det er skjeldan att dei høge bølgjene varer meir enn ein dag eller to so bading vert det nok uansett.
Dei rike har det godt. men vi har det ikkje so verst vi heller

JohnS

Quote from: Terjer on 14. Jan 13, 22:46:14
Har feriert på chaniakysten mange ganger. Mykje vind og høge bølgjer er ganske vanleg heile sommaren. Dette har aldri hindra meg i å bade sjølv om det er rødt flagg. Eg likar veldig godt å bade når det er bølgjer. Det kan nok være skummelt viss ein har små ungar, ein må aldri gå lenger ut enn att ein når botnen og kan stå stødig. Det er litt rolegare på strendene som ligg i le for Ag. Theoudori. Det er skjeldan att dei høge bølgjene varer meir enn ein dag eller to so bading vert det nok uansett.


Bare en liten kommentar:  Både myndigheter og badevakter er ganske fortvilet over uvettige turister som ikke respekterer flagg og påbud, og som tror de har bedre greie på ting enn de ansvarlige, og dermed også drar med seg andre som kanskje ikke har de samme ferdigheter.   
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...