Logg inn med Facebook eller Google!

Parikia by night

Started by Ole, 01. Dec 12, 21:49:55

Previous topic - Next topic

Ole

Jeg har fortsatt mange bilder igjen fra sommerens tur til Paros. Først blir det en tråd med kveldsbilder fra Parikia, så kommer det noen bilder tatt på dagtid.

Som SveinB skriver, så opplever man nesten to forskjellige verdener alt etter hvor man er i Parikia. I havna er det ofte støyende og mye biler og folk. Ikke direkte sjarmerende, men jeg elsker å se på dette folkelivet.....folk som leier ut rom, politiet som blåser febrilsk i fløyta, biler som skal fram, trailere som rygger, turister som leter etter rom, turister med ryggsekker tyngre enn tyngst, folk som løper for å rekke båten etc. etc. Går man inn i byen, et par steinkast unna havna, er det trange gater og hvitkalkede hus i kykladisk stil. Her er det rolig og sjarmerende, i motsetning til havna.

Men det var disse bildene.....

Vi begynner ved den lille kirka rett innenfor havna. Vi går forbi den hver dag når går fra Marioly og til sentrum. Rett bak kirka står det ofte fruktselgere på dagtid, mens det om kvelden ofte sitter folk på muren der, og en og annen tar seg også en blund.




Rett ved der Antiparos-båten legger til ligger det ei skute.


Det mest kjente landemerket på Paros er nok vindmølla i havna. Vindmølla fungerer som ei rundkjøring, og det er veldig praktisk. Uten den "rundkjøringen" hadde det nok blitt enda mer kaos.


kaka

Veldig fin stemning. Det ser jo svært så rolig ut.
KariK

Ole

Når det gjelder støy og bråk, så har ting forandret seg i havna de siste 10 årene. Før var det veldig mange båter som ankom fra mange forskjellige rederier. Nå er det færre, men større båter, som tar det meste av trafikken. Blue Star dominerer, og Highspeed-båtene tar også mye folk. I tillegg kommer det mindre båter, men ikke på langt nær så mange som før. Dermed blir det rolige perioder i havna, for det kan gå flere timer mellom hver båt. Bildet av vindmølla over er tatt på et rolig tidspunkt. Senere kommer det bilder med litt mer liv. Og i den sammenhengen tenker jeg det passer bra med litt video også.... :)

Ole

Rundt havna er det flere serveringssteder, reisebyråer, bilutleie etc.








Tjorven

Kjempefine bilder, Ole. Jeg "er" der  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Tusen takk, Tjorven!

Sjøløve

Paros og Parikia er et av de stedene jeg gjerne vil tilbake til.  Det er bare å få tid til alt.........

Fine Bilder - både i dagslys og i kveldsmørke  ;D ;D
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Tusen takk, Sjøløve!

Svein~B

Når det gjelder det med sjarmen, så mener jeg at sammenlignet med for eksempel Syros og Naxos er ikke havna i Parikia noe spesielt sjarmerende. Jeg liker havnepromenader, men den i Parikia fungerer bare ikke helt for meg. De som er opptatt av at det skal være koselig havn, bør heller bo i Naoussa. Men jeg liker også å se på livet i forbindelse med ferjeanløp. Spesielt når det er tre store ferjer ved kai samtidig, kan det være veldig livlig og jeg syns jo det er stas bare det å se ferjene komme og å se dem dra igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Er både enig og uenig med deg, Svein. Naoussa er jo egentlig ingen "havneby"? Og det der folkelivet ved fergeanløp er fascinerende... syns det er VELDIG sjarmerende å sitte rolig og bare la fergene gå igjen :-)

Ole

Bak havna ligger det en stor, åpen plass. Rundt denne plassen er det flere serveringssteder og det er her politistasjonen ligger.











Ole

Vi beveger oss innover mot gamlebyen (og møter kanskje på SveinB??). Her finner man bl.a. et konditori.....


...et isutsalg....


...og rolige gater.





Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...