Logg inn med Facebook eller Google!

kalives

Started by Heidrun, 13. Oct 12, 11:38:22

Previous topic - Next topic

Heidrun

13. Oct 12, 11:38:22 Last Edit: 13. Oct 12, 11:40:39 by Heidrun
Etter en del turer på Kreta så har jeg nok funnet mitt paradis der nede. Nemlig Kalives. Jeg oppdaga denne når jeg var på en liten rundtur i åsene opp mot Vamos. Og stoppa der på veien tilbake. En kjempefin sandstrand og en liten by som var sjarmerende liten nok, men stor nok til at det bor mennesker der vinterstid. Et par tavernaer er det der som er åpne vinterstid. Men de som ligger mot havet er kun åpne om helgene om vinteren. Om sommeren ( april - november ) er de åpne hver dag . Eller så har de alt man trenger, til og med vinterstid. 2 fine sandstrender er det der som er meget barnevennlige.
Når jeg satte meg ned på den lokale kafenion. Ja da merka jeg en slik varme fra de som var der, som jeg ikke har oppdaga før. Vanligvis så er de lokale på diverse kafenioner imøtekomne, men skeptiske til fremmede. Men her møtte jeg bare åpenhet og en varme av de sjeldne.
Denne byen kan nok sammenlignes med en miniutgave av Platanias. Men uten den festiviteten som man har i Platanias. Men Platanias er en død by vinterstid. Det er ikke Kalives. I Kalives så har man rett å slett alt man trenger for en vellykka ferie. Og for et herlig utgangspunkt for noen turer rundt om i området det er her.
Taverna Akrogiali må bare besøkes. Meget tiltaende taverna ned mot stranden, og for noen herlige mennesker som jobber der.
Denne landsbyen ligger ca 2mil fra Chania østover mot Rethymnon. Man må ta av fra motorveien ca 14 km fra Chania. Da er det 6 km igjen til denne byen. Jeg ble som sagt så gad i denne lille by at jeg gikk til det skritt å leie meg en bolig der nede på helårsbasis. En leilighet 3 minutters gange fra sentrum av denne byen. Liggende på en liten åskam har den en meget fin utsikt med ingen forran seg slik at man har en panorama utsikt over selve Middelhavet og Souda bay. 125 kvm, 3 soverom, stort kjøkken for seg selv, bad, 2 små terrasser tilknytta de 2 minste soverommene, 1 stor terrasse med utgang fra det ene soverommet, og fra stua. Samt en takterrasse på 64 kvm i tillegg hvis jeg skulle føle for å sitte på taket og se utover havet og selve Kailves.
Ja dette stedet ble jeg så glad i at jeg faktisk vurderer å fytte nedover for godt allerede nå i januar. Problemet er det at jeg er helgepappa. Men dette vil jeg løse ved at jeg heller tar flyet til Norge de helgene jeg skal ha de. De kan da komme ned til meg i feriene de har, og på den måten også bli glad i denne lille herlige by.
Det er tusen ting å fortelle om Kalives, men jeg skal ikke bruke opp for mye av tiden med dette i dette innlegget. Det jeg kan legge til. Ja det er denne elva som renner gjennom selve Kalives med en herlig liten bro på stranden som forbinder de 2 fine strendene her. Ja bare å sitte her og se på fuglelivet. Ja bare det er verdt et besøk 
Yamas til livet og til

kaka

Så hyggelig at du har funnet en plass der du kan slå deg til ro, - i hvert fall for en stund.
KariK

mouche

Her jeg sitter nå ute på terrassen i eget hus i Plaka kan jeg se ned til deg i Kalyves! ;D Er innom byen din nesten hver dag, enten på gjennomfart eller for å ordne med noe praktisk da denne lille byen har det aller aller meste av steder hvor man får ordnet med ting. I tillegg har den som du sier hyggelige strender, hyggelige tavernaer og er en by som lever hele året noe som er viktig med tanke på opphold hele året eller alle deler av året. ET godt valg!

IngeS

Husk alle dokumentene du må ha oversatt til gresk. Deriblant bekreftelse på at du har fast inntekt som du kan leve av. Husk også at du må søke om å få betale kontingent til folketrygden etter ett år for å beholde dens rettigheter. (570 kroner/mnd) Helseforsikring som gjelder i Hellas må du også ha i tilfelle sykdom, legebesøk eller opphold på sykehus. Men dette vet du kanskje allerede.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Henny

Hei :)

Det gleder mitt hjerte å se/ lese at det er flere som oppdager Kalyves.
Vi tilbringer så mye tid som vi kan der.
I år skal vi tilbringe jul og nyttår der.
  I den forbindelse lurer jeg på om noen vet om det er noe " sresielt " som blir arrangert i forbindelse med
nyttårs-feiringen, i Kalyves  eller Chania ?
Henny.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...