Logg inn med Facebook eller Google!

Så ble det Sporadene til slutt!

Started by Ingeborgimevind, 08. Sep 12, 00:43:31

Previous topic - Next topic

Anders

Tavernaen på det siste bildet har visst jeg også vært på... '96 tror jeg det var. Vet ikke om jeg hadde taklet turen opp like lett idag :-) Fine bilder, takker for gjensynet.

Ingeborgimevind

10. Sep 12, 20:30:15 #13 Last Edit: 10. Sep 12, 21:35:01 by Ingeborgimevind
Sjette etappe

Videre, videre, Skopelos neste! Vi styrte i retning Loutraki for så å gå langs sørkysten av øya. I Rod Heikells Pilot guide står det rosende om en frihavn i en liten kil sørvest for Panormos. Dit ville vi! Heikell beskriver også behovet for line til land, på grunn av risikoen for plutselige vindkast. Det viste seg å være et godt råd, og nok en gang var vi glade for å ha gjort som Rod sier  ;)

Det var en idyllisk frihavn, frodig, fredelig, tre - fire andre båter, alle med anker og line til land, selv om et par av dem så ut til å være nødtørftig slengt rundt en busk...

Midt i mot hadde vi utsikt til eiendommen til forfatteren Michael Carroll, som har skrevet den lille perlen av en bok "Gates of the wind" om Skopelos for femti år siden.

Lyden av sikader, duften av pinjer, rolig klukking av sjø og etter hvert litt klukking av andre væsker virket søvndyssende, og vi sovnet godt og tidlig.

Når vi ligger i frihavn, er en del av underbevisstheten kalibrert opp mot endringer i lyden av vind, bølgebevegelser og menneskestemmer. Derfor var skipper og maskinist raskt oppe da vinden økte og et par av nabobåtene utviklet et ugreit bevegelsesmønster. På med motor og dekksbelysning for sikkerhets skyld, på med strømmen til ankeret, rask gjennomgang av drill hvis de andre båtene ikke skulle gjenvinne kontrollen. To båter (gjett hvilke) hadde mistet akterfortøyningen, og stemmebruken og atferden var ikke preget av beherskelse. Etter hvert gjenvant de en viss kontroll, og trakk over mot nordsiden av Panormos, der de red vinden av de neste par timene. Selv lå vi i cockpit og observerte om egne fortøyninger var robuste, og heldigvis betalte arbeidet vi hadde lagt i fortøyningene om ettermiddagen seg!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Sjuende etappe

Vinden løyet, men etter frokost bestemte vi oss likevel for å seile videre, men kompenserte med å gjøre det til en kort tur. Etter en time la vi oss pent til kai i Agnontas, og der var det så fint at vi ble et par dager. Vi gjorde i grunnen lite, annet enn å nyte den lille stranda med de få tavernaene, observere andre turister og lokalbefolkning, kort sagt kjenne feriegleden!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

kaka

Hyggelig med et rolig bilde fra Agnondas
(har i minne en ganske turbulent overfart derfra)
KariK

Ingeborgimevind

Åttende etappe

Vi kastet loss igjen, og stampet oss rundt kysten til Skopelos by. På vei inn mot havna møtte vi en daycruiser på full fart ut. Den hoppet fra bølge til bølge, og familien om bord så ut til å more seg. De kommenterte flagget vårt på norsk, og dette var faktisk første gang på turen at vi møtte andre nordmenn på kjøl!

Havna i Skopelos by er diger, upersonlig og en nedtur etter Agnondas... Skopelos by var heller ikke umiddelbart sjarmerende. Men, vi leide oss jeep, og dermed kom vi oss rundt på øya, og det var virkelig flott!

I Karibien har vi fått med oss diverse locations for "Pirates of the Caribbean"-filmene, den første "Doktor Dyregodfilmen" (med Rex Harrison) og "Superman 2". På Rhodos har vi badet i "Anthony Quinn" bay, der flere av utendørsscenene i "Kanonene på Navarone" ble filmet. Nå var det på tide med "Mamma Mia"-forskning!

Vi var på stranda der stjernene hutret seg gjennom bading, flørting og ungdommer på geledd, som demonstrerte synkron "dans" med svømmeføtter på brygge. Brygga er selvsagt fjernet...

Mammamiakirken i nord ligger spektakulært til. Etter å ha klatret opp, kunne vi slå fast at den var alt for liten, og det hadde filmskaperne løst ved å skyte alle innendørsscenene i en kirke på Peloponnes, for så å bygge en modell av denne kirken utenpå den eksisterende for filminga. Film er illusjon  :)

Klatreturen er bratt, men godt sikret med rekkverk i rustfritt stål osv.

Vi kjørte videre til Loutraki, og spiste virkelig god fisk på restaurant i sjøkanten.

Det ble to netter i Skopelos havn, og fruktesløs leting etter utstyr til båten her og. Ikke kritisk, men litt underlig...
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Niende etappe

Alonnisos neste! Vi fikk en fin unnavindsseilas gjennom sundet før vi krysset inn til Patitiri. Gleden over å komme til en liten, ryddig og ikke overbebåtet havn var stor (ikke at det var så mange båter på Skopelos, men likevel). Patitiri er søvnig, og likevel tiltalende. Bading på bystranda, ekskursjon opp til den restaurerte gamlebyen, og endelig en skikkelig altmuligjernvarebutikk som hadde det vi trengte av utstyr til båten!  ;D

Gamlebyen, ja. Den var fint satt i stand, angivelig overveiende eid av pengesterke briter og tyskere, med mye kunsthåndverkinspirert butikkvirksomhet innrettet mot vår generasjon. Bestemte oss for at vi likte det, og middag i høyden med utsikt til Eleonorefalker som lærte ungene fluktjakt var rett og slett flott!

Havnepolitiet/kystvakta var til stede, men som vanlig utsøkt profesjonelle og hyggelige. Vi gikk glipp av lokalmuseet (mer om det på tiende etappe).

Når du ligger til kai med akterenden innover, har du utsikt til det meste av det som skjer. Hvis du i tillegg har et norsk flagg vaiende, blir du før eller siden tilsnakket av landsmenn. Det er alltid trivelig, og vi møter mange mennesker med ulike erfaringer og innsikter til inspirasjon.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Tiende etappe

Vi koste oss virkelig i Patitiri. Men på tidsavgrenset ferie må framdriften opprettholdes. Vi hadde lyst til å se den lille havna Steni Vala, og seilte dit. Av en eller annen grunn finner jeg ikke bilder derfra, men de dukker vel opp....

Dette er en trang liten havn, men vi fikk plass rett utenfor det ene supermarkedet/tavernaen/informasjonssentralen. Innehaveren var svært forekommende, og kunne fortelle at han sto for driften av museet i Patititri. Tvers over bukta lå et nokså nytt, flott funkishus, som visstnok var feriehuset til en hummerfisker fra Kvitsøy. Vi ble kjent med trivelige seilervagabonder fra ulike verdenshjørner, og reiste motvillig videre på

Ellevte etappe

neste dag. Nå hadde vi et noe lengre strekk foran oss, mot Skyros. Bengalow anbefalte Choraen på østsiden, men ut fra vind og værmelding valgte vi likevel fergehavna på vestsiden. Det er riktig som Bengalow sier, at denne havna ikke er mye å se på, men på den andre siden tror vi ikke at vi har følt oss mer velkommen noe sted enn akkurat her! Under innseilinga skjønte vi at det skjedde noe i kirken - etter hvert ble det klart at det var bryllup, og det preget selvsagt kvelden. Vi ble tatt i mot av en trivelig havnesjef, som ordnet fortøyninger, forklarte at strøm og vann var gratis, og at vi fikk gratis kode til det trådløse nettverket hos havnepolitiet ved innsjekking.  :) :) :)

God stemning, trivelige folk, absolutt verdt en reise, selv om øya ligger som endeholdeplass, og har både marine- og luftforsvarsbase.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

karri

Amstel og Mythos hånd i hånd.. eller flaske i glass  ;D ;D  Kjempe fine bilder! Veldig artig å se den greske verden fra vannet  8)
KARRI

Ingeborgimevind

Hahaha - fra vannet, eller gjennom ølglasset?  ;)
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

karri

Kan sikkert være artig å se gjennom ølglasset også..  :cheers: Bare man slipper å ta på ølbrillene  :cheers:
.. men nå var det fra vannet jeg mente  ;) Pleier å sitte å se ut over vannet, men her får vi bilder fra vannet og inn  :sol:
KARRI

Frøken Sofie

Masse flotte bilder!! Kan bare glede meg til sommer nå.... Merker jeg lengter etter både sol, seil, vin og vind!!!!

Har du lyst må du gjerne ta en kikk på vår side om seiling i vakre Hellas...

http://www.viseiler.com/

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...