Logg inn med Facebook eller Google!

Litt om Samos-turen vår..

Started by Thera, 08. Jul 12, 20:17:13

Previous topic - Next topic

Thera

Vi kom til Pythagorion 8.mai.
Rommet vi skulle bo på var ikke bra. Det var med egen inngang på baksiden av hotellet. Foran vinduet hang veldig gjennomsiktige gardiner,
så folk ute kunne se rett inn mot døra til badet og senga. Det gikk/kjørte stadig noen forbi vinduet i den lille blindgata som endte litt bortafor.
Et par bilder:




Vi bestemte oss fort for å oppgradere til havutsikt og balkong hvis det var ledig og ikke for dyrt.
Men ved nærmere "inspeksjon" av rommet så vi at det ikke var ordentlig rengjort der. Det luktet merkelig også, muligens mugg. I beskrivelsen fra Star Tour stod det at vi skulle ha rom med markterasse. Det var ingen terasse der.
Derfor kontaktet vi Star Tour. Vi trengte ikke å forklare så mye. De betalte oppgradering for oss, og vi flyttet raskt til et greit rom med balkong og utsikt.
Ny utsikt:




Da kunne ferien starte!

Vi bestemte oss for å spise lunsj på Lakis taverna. Mannen der var veldig hyggelig. Jeg hilste fra deg, IngerMarit. Han lurte på om du og datteren din kommer tilbake i år! :)

En dag gikk vi bortover Portokakistranda, fant oss et par solsenger og bada litt. Det var dessverre for tidlig i sesongen til at vannscooterne var på plass. De neste dagene var vi på stranda nedenfor restauranten Poseidon. Kjekt å kunne bestille drikke og ha tilgang til toalett. Spiste også frokost og lunsj der noen ganger.
Servitøren der var den triveligste vi møtte iløpet av ferien!
Poseidon:




Fikk et inntrykk av at det var mye likt i Pythagorion. Samme type restauranter, samme type kafèer, lite skilte seg ut, lik musikk overalt..
Det er noe de andre stedene jeg har vært i Hellas har, som jeg ikke synes Pythagorion hadde. Uten at jeg helt får til å sette fingeren på hva.

Men det som var bra, var veldig bra! Et par andre servitører som skilte seg ut positivt var Konstantinos og Andreas på Ambrossia. Stemningen der minnet meg om favorittrestaurantene mine på Santorini. Og maten var helt fantastisk! Hvert eneste måltid vi spiste der var utmerket!
Det var bare tilfeldig at vi havnet der. Jeg ville spise giouvetsi, og tok en formiddag en runde og spurte om forskjellige restauranter serverte det.
Var innom endel steder før jeg kom til Ambrossia og en av de ansatte sa at giouvetsi stod på menyen deres. Etter noen dårlige matopplevelser andre steder, ble Ambrossia vår faste restaurant. (Spiste noen helt greie måltider andre steder også), men Ambrossia var i en egen klasse på alle måter. Utifra vår erfaring anbefaler vi den virkelig!
Veldig etterlengtet giouvetsi:



Vi ville til Karlovassi, som er et godt stykke fra Pythagorion. Vi snakket med en som sa at så tidlig i sesongen var det ikke mulig å ta buss dit, og rekke å se seg rundt noe særlig, før man måtte dra igjen. Derfor var planen en dag å ta en tur til Samos by istedet. Da vi kom fram, gikk det straks en buss til Karlovassi. At det ikke ville bli mye tid på oss der, fikk ikke hjelpe.
Vi ble med bussen videre. Og det angret vi ikke på! Jeg likte meg spesielt godt der.
Noen bilder:





Så det var skrevet mye bra om Thanasis sister på bl.a. Tripadvisor. Vi hadde ganske totalt motsatt inntrykk etter vårt besøk der. Vil ikke gå nærmere inn på det, hvis mange har gode erfaringer med stedet, så hadde vi kanskje bare uflaks den kvelden. Gledet oss ihvertfall over litt musikk (forhåndsbestilte bord for vi ville få med oss den), før vi gikk til Ambrossia for nok et herlig måltid.

Vanligvis er det enkelt å skrive om steder jeg har vært. Men på Samos var det endel ting som ikke var så bra. Det satte litt preg på ferien og minnene. Men vi koste oss ihvertfall sammen i varmen, på stranda med bading og avslapping, gåturer i Pythagorion, i Karlovassi osv.
Turen vi tok rundt på øya med IngeS var også kjempefin! Skriver mer om det, og legger til flere bilder senere..
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

Synd dere opplevde Samos som litt negativ.  :-\  Det er ikke inntrykket jeg har, men så er vi jo forskjellige vi mennesker. Ambrossia spiste vi ofte på også  :) Godt dere fikk noe positive opplevelser iallfall  :) Gleder meg uansett til flere bilder fra min favoritt i den greske øy-verden... (så langt)..  :hjerte:
KARRI

filhellener

10. Jul 12, 00:21:54 #2 Last Edit: 10. Jul 12, 10:02:06 by filhellener
Takk for fin ferierapport og flotte bilder, Thera  :blomst: - så f i n utsikt dere fikk etter å ha byttet rom  :--

Synd det ikke ble "helt klaff" med Pythagorion/Samos da, men slik er det smaken e r forskjellig :)

Selv liker jeg  Pythagorion bedre igjen etter å ha "unngått" stedet i mange år :) - og Samos er ei flott øy synes jeg  :)

Jeg ble anbefalt Ambrosia av grekere og spiste et spesielt lekkert og godt måltid der  :-*
Det var i slutten av ferien min så jeg var der  bare en gang. Esperides ble jeg også anbefalt, veldig koselig service og veldig god mat der og.
- på Thanasis Sister jeg spiste et lite måltid en kveld, det jeg fikk var godt, og servicen ok,  men det var ganske dyrt der syntes jeg, men koselig musikk da  :)
I det hele tatt er det fhv høyt prisnivå på spisestedene i havna i Pythgorion synes jeg.

Jeg spiste flere ganger god mat til god pris på Pegasos , på vei til eller fra stranda   :)

Kari

Thera

Vi bestilte reisen ganske spontant. Fant en veldig billig pakke.. Hadde jo hørt mye fint om Samos, sett flotte bilder osv, så vi slo til. Da vi litt senere begynte å søke etter mer info på nettet, så vi at det kanskje ikke ville bli helt midt i blinken. Men som jeg skrev, så koste vi oss i varmen, slappet godt av på stranda osv..
Reisefølget mitt hadde aldri vært i Hellas før, men vil absolutt tilbake..  :)

Ja, filhellener. Utsikten etter rombyttet kunne ikke vært bedre! Det var herlig å spise frokost på balkongen, og sitte der litt utpå kvelden..

En dag ville vi til Eupalinostunnelen. Vi gikk og vi gikk.. Da vi kom frem viste det seg at det var stengt der. På tilbaketuren vurderte vi å gå opp til
kirka som såvidt vises på det ene bildet. Men det var veldig varmt, og stranda fristet..











På kvelden hørte vi live musikk hos Thanasis sister.. Sånt er jo gøy å få med seg!

..Don`t dream your life, live your dreams..

elisabeth

Morsomt å se din beskrivelse og opplevelse av Samos,ikke mye å rope hurra for.Jeg har en helt annen opplevelse av Samos.  8)

Tjorven

Nei, det er ikke alltid ting stemmer på feriestedet man har valgt, men det virker som dere fikk gjort det beste ut av ferien likevel  :) Godt at bilturen med Inge var vellykka da, gleder meg til flere bilder og beretninger. Utsikten fra det andre bostedet deres var det iallfall ingen ting å si på, så bra at dere fikk bytta rom  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Jeg fikk nesten hakeslepp da jeg etterhvert skjønte at de litt "kjedelige" bildene du åpnet tråden med, faktisk viste bostedet dere fikk gjennom et reiseselskap!, - og presentert med markterrasse. :o Stort frekkere kan det ikke bli!
Da var det mye hyggeligere å lese at dere fikk oppgradert standarden, - og med den utsikten, da!

Morstomt å lese at dere kom dere til Karliovassi, - og likte det  :)  Det er et sted jeg har lyst til å kunne bruke litt tid.

Ellers kjenner jeg jo litt igjen beskrivelsen din av restaurtantene i Pythagorion. Det var vel også noe av min opplevelse, - og derfor jeg lette mer i bakgatene.
Så hyggelig at dere fant deres sted, da!

KariK

Thera

Jeg er nærmest forelsket i Santorini, noe endel andre ikke forstår.
Og jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig for noen å ikke bli bergtatt av øya og menneskene der.
Men det er jo bra at folk er forskjellige og ute etter ulike opplevelser på ferien sin. :)

Nei, kaka, det var ganske dårlig. Det var heldigvis ingenting å utsette på servicen fra Star Tour-representantene vi var i kontakt med,
de var hyggelige og ordnet opp ganske kjapt.
Lurer på om noen finner seg i å bo på det rommet, mange vil jo ikke "være til bry"/klage.  :-\

Vi skulle gjerne hatt mer tid i Karlovassi! Tror det hadde vært kjempemye å se og oppleve der, hvis man hadde hatt mer tid. Vi var der i ca tre timer, og rakk å se mye flott på den korte tiden. Mange koselige små gater, trivelig torg med kafèer, vakre og spesielle bygninger..
Jeg likte meg veldig godt nedover en vei mot havet. Det var en egen stemning der og noe spøkelsesbyaktig over et område..

Noen flere bilder:











..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

- ser hva du mener med den litt spøkelsesaktige stemningen, Thera.
Fine bilder fra et sted som har vært lite presentert her inne.
KariK

Tjorven

Her var det ikke mye folkeliv, nei. Byen virka liksom litt forlatt, men kanskje det var tida på dagen da dere var der, mesemeri eller noe sånt?
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Fotograferte dere ikke noe på vår biltur? Har du flere bilder fra Pythagorion ser vi gjerne de også
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Thera

Quote from: IngeS on 16. Nov 12, 07:24:23
Fotograferte dere ikke noe på vår biltur? Har du flere bilder fra Pythagorion ser vi gjerne de også

Jeg skal legge ut flere bilder ja, IngeS. Tenkte å skrive litt fra hvert sted vi var innom, men det gikk litt i surr.
Så jeg legger nok bare ut bilder her, så kan kanskje du svare på hvor de er tatt hvis noen lurer og jeg ikke er helt sikker?
Prøvde å laste opp bilder på Photobucket i går, men det er visst noe galt med sida.
Er det andre måter å legge inn bilder her?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...