Logg inn med Facebook eller Google!

Parikia, Paros

Started by Svein~B, 01. Jun 12, 18:22:16

Previous topic - Next topic

Svein~B

Dette bildet er tatt fra omtrent samme sted som det forrige bildet, men her har jeg snudd meg og tatt bilde motsatt vei, det vil si innover bukta og over mot den andre sida av bukta. Til høyre i bildet ser vi det serveringsstedet som ligger direkte ved stranda. Vi ser også at det er flere serveringssteder videre framover, i retning mot havna og sentrum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

5ifamilien

Parikia er et herlig sted, og dine fine bilder får virkelig lengselen frem  ;) Takk!

Svein~B

Quote from: 5ifamilien on 22. Jun 12, 07:39:26
Parikia er et herlig sted, og dine fine bilder får virkelig lengselen frem  ;) Takk!


Selv takk for hyggelig kommentar   :)

Her ser vi vindmølla, badebåtene og venteskurene fra en annen vinkel. Ferjene til Antiparos pleier å ligge ved den tomme kaiplassen til høyre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

27. Nov 12, 18:07:56 #15 Last Edit: 07. Dec 12, 15:33:25 by Svein~B
Argonauta er et hotell med meget sentral beliggenhet rett ved det store torget som ligger like bak ferjekaien. Det ligger altså litt tilbaketrukket fra trafikken på havna, men likevel meget sentralt. Alt av servicetilbud ligger innenfor en radius på 100 meter.

http://www.argonauta.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi gata utenfor Argonauta fra motsatt side. Jeg står altså midt i det forrige bildet og tar dette bildet.

Jeg vil si at havna i Parikia ikke er noe spesielt sjarmerende, men gatene bakenfor har all den sjarmen som havna mangler og litt til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Helt enig angående sjarmen, Svein  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

01. Dec 12, 16:10:29 #18 Last Edit: 01. Dec 12, 19:25:25 by Svein~B
Quote from: Tjorven on 29. Nov 12, 18:44:31
Helt enig angående sjarmen, Svein  :)


Takk for det, Tjorven   :)

Det er spesielt to gater jeg vil trekke fram. Det er ei lang gate som starter innerst på torget som ligger rett bak ferjekaien og går sørover, parallelt med havnepromenaden og så er det ei gate som går fra denne, østover til den berømte kirka, Ekatontapyliani.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

karri

Husker så godt vi var på "loffen" i -98, kom med båten fra Ios (tror jeg det var), vi hadde ikke rom som venten oss på Paros. Så vi lot oss lokke av sted av en ivrig salgsmann, "best room evverr", sa han. Og vi fulgte etter... inn en gate, rundt et hjørne, opp en liten trapp, inn en ny liten gate/smug, enda et hjørne og enda et til, så en ny trapp..  :o :o Og sånn syns jeg det fortsatte i en evighet. Vi trodde ALDRI vi skulle finne fram til dette hotellet igjen... for så svimmel som vi var når vi endelig kom fram til rommet, sa vi nesten ja før vi hadde sett noe som helst.
Endte med at vi nesten ikke fikk nok av å rusle rundt i disse små gatene/smugene, sjarm.. sjarm... sjarm!!  :hjerte: :hjerte: :hjerte: :sol: :hjerte: :hjerte: :hjerte:
KARRI

Svein~B

Som jeg har skrevet i en annen tråd, tror jeg noen av sjarmen ligger i at det er så rotete og uoversiktilig. Det er trapper, balkonger, markiser, ledninger som er trukket over gata, varierende gatebredde, hus som forfaller og hus som er velstelte. Du vet aldri hva du kan vente rundt neste sving. Jeg vil si at jeg han ganske god stedssans og hukommelsen, men da jeg var tilbake i Parikia for andre gang, kjente jeg meg ikke igjen. Jeg tror ikke det er fordi stedet hadde forandret seg så mye, men at det var for mange inntrykk til at jeg klarte å sortere dem.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er kanskje det mest sentrale stedet i det vi kanskje kan kalle gamlebyen i Parikia. Det er ett kvartal innover fra torget. Her ser vi bortover den veien som går til Ekatontapyliani.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Husker jeg pleide å gå forbi Ekatonpyliani (kirka med de 100 dører) når jeg gikk hjem om kveldene. Vet ikke hvorfor, men i mørket var den litt skummel. Det føltes alltid som om "noen" fulgte med meg derfra  ::)  Litt spooky om natta altså, men fin inni - på dagtid  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Her har jeg gått et stykke bortover veien mot Ekatontapyliani, snudd meg og tatt bilde tilbake mot der jeg kom fra. Hjørnet der jeg sto og tok det forrige bildet er midt i dette bildet. Skiltet nede til høyre i bildet tyder på at det er en internettkafé her.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...