Logg inn med Facebook eller Google!

Parikia, Paros

Started by Svein~B, 01. Jun 12, 18:22:16

Previous topic - Next topic

Svein~B

Parikia er den viktigste havnebyen på Paros. Det er her de store ferjene legger til. Byen ligger nordvest på øya, på sørsida av ei stor bukt.

Sånn ser det ut fra bildekket når det er like før Blue Star Paros skal legge til kai.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Ferjekaien er etter min oppfatning det mest sentrale stedet i byen. Det er en stor kai og det er plass til mange ferjer samtidig. Det kan virke veldig kaotisk, men en viss orden er det. Det forventes at alle som skal reise med ei ferje og som ikke har kjøretøy, samles i de båsene vi ser på bildet nedenfor når ferja legger til kai. Når det er klart for ombordstigning, går alle i samlet flokk herfra til passasjerlandgangen. I bygningen til høyre er det bagasjeoppbevaring.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Bortsett fra venteskurene og bagasjeoppbevaringen er det ingen fasiliteter på selve kaien. Likevel fins det rikelig med serveringstilbud og muligheter for å vente på ferja på mer komfortabelt vis i umiddelbar nærhet, det vil si rett over gata. Til venstre i dette bildet har vi for eksempel Corner som er den kaféen som ligger nærmest kaien. Jeg mener at det er akkurat like greit å sitte på kaféer som ligger lenger ut i bukta, utover mot bystranda eller for den sakens skyld ligge på bystranda til du ser ferja komme.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

09. Jun 12, 10:45:17 #3 Last Edit: 09. Jun 12, 10:56:57 by Svein~B
Like bortenfor Corner, det vil si rett bak vindmølla, ligger Pita Hellas, en gyrossjappe. I tillegg til bordene vi ser på bildet, er det flere bord på baksida, noen få trappetrinn ned. Til høyre i bildet har vi en kiosk og til venstre ett av flere reisebyråer i området.

På Paros, som på mange andre øyer, selges det ikke billetter på selve kaien, men flere reisebyråer ligger mer eller mindre rett over gata fra kaien. På Paros er det vanlig at alle reisebyråene selger billetter til alle ferjer. Jeg vil anbefale at du kjøper billett så tidlig som mulig når du vet når du skal reise, i hvert fall hvis du skal i retning fastlandet. På visse dager er alle ferjer fullbookede mellom spesielt Naxos, Paros og fastlandet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg har nevnt bystranda og jeg skal vise bilder av den etter hvert. Den ligger i utkanten av byen vestover, altså lenger ut i bukta. Det er også ei strand, Livadia, innerst i bukta.

De fineste strendene i området ligger på den andre sida av den store bukta. De heter Krios og Martselo. Det går båter dit fra en kai som er rett til høyre for ferjekaien, sett fra vindmølla. De går hvert femtende minutt på dagtid.

Her ser vi en av båtene liggende ved kaien som de går fra. Du kjøper tur/retur-billett i luka som vi ser på bildet.

Jeg har ikke bilder fra disse strendene, for jeg har ikke vært der. Jeg har ikke bodd i Parikia. Hvis noen andre har, får de gjerne poste dem   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Disse badebåtene legger til like ved hovedkaia. i 90 graders vinkel rett bak badebåtene har Antiparos Line sin faste kaiplass.

For de som vil følge livet på kaia er det jo: http://www.livestream.com/parosweb

Der ser man AP line i forbindelse med anløp av fergene, og akterenden av badebåtene. Avhengig av tid, vær og fokusering kan man se badebåten pile til og fra strendene, eller AP line fram og tilbake til AP.

Beklageligvis er det en sterk innskrenkning på Web-kameraer i år.

Fra Perikia er det vel vel bare nevnte http://www.livestream.com/parosweb
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Hotel Oasis er nok Parikias mest sentralt beliggende hotell. På uteserveringen deres går det fint an å vente på ferja og det går selvfølgelig an å gå dit bare for å spise også. På Zorbas like bortenfor har de visst veldig god gyros ifølge en kommentar i en annen tråd  :)  På hjørnet ligger det et reisebyrå som selger billetter til alle ferjer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

karri

Jeg er også i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt, Svein~B. Men, med dine bilder og ord så kommer jeg bitte litt nærmere  :)
KARRI

Svein~B

16. Jun 12, 16:39:35 #8 Last Edit: 16. Jun 12, 19:42:48 by Svein~B
Her er inngangene til venteskuret på ferjekaien. Det er fire båser. Hver av dem er til enhver tid merket med en bestemt ferjeavgang. Det står på skiltene at det er oppmøte senest 30 minutter før avgang. Det vil i praksis si at du møter opp her idet ferja legger til kai.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: karri on 14. Jun 12, 19:46:28
Jeg er også i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt, Svein~B. Men, med dine bilder og ord så kommer jeg bitte litt nærmere  :)


Takk for hyggelig kommentar. Det er godt å høre at det er flere som har det som meg   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Quote from: Svein~B on 14. Jun 12, 18:39:57
Hotel Oasis er nok Parikias mest sentralt beliggende hotell. På uteserveringen deres går det fint an å vente på ferja og det går selvfølgelig an å gå dit bare for å spise også. På Zorbas like bortenfor har de visst veldig god gyros ifølge en kommentar i en annen tråd  :)  På hjørnet ligger det et reisebyrå som selger billetter til alle ferjer.


Oasis er forøvrig "vert" for webkameraet til Parosweb.

Der har det forøvrig vært en liten "palassrevulosjon" de siste par dagene. I lenge tid er det en ved nick HeHe1 som har styrt kameraet, og har gjort en bra jobb. 70-åring, men så er problemet tydeligvis at han var fra Tyskland.
Så nå er det andre som styrer, foreløpig uten noe videre hell. Så får vi se.

For de som måtte være interessert, Det er under/vedsiden av livebildene mulig å trykke på Livestream, da kommer man inn på en chatkanal.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Her er vi på bystranda. Den består av finkornet, lys sand, men det er også noe grus og stein i vannkanten, i hvert fall langs deler av stranda. Det er fastmonterte parasoller. Ellers er det ingen fasilititer. Det går en mur bak hele stranda og det er trær bakerst langs en del av stranda. Det er ett serveringssted som ligger direkte ved stranda. Ellers er det et stort utvalg serveringssteder, kiosker og butikker i umiddelbar nærhet.

Pandrossos Hotel, som vi ser midt i bildet, ligger på pynten bortenfor stranda. Derfra er det flott utsikt innover bukta og utover til havs. Hotellet har svømmebasseng.

http://www.pandrossoshotel.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...