Logg inn med Facebook eller Google!

Paros

Started by Svein~B, 26. May 12, 11:22:22

Previous topic - Next topic

Svein~B

For noe år siden gikk hurtigbåtene fra Kreta og Santorini innom Piso Livadi på vei til Naxos og Mykonos og de gikk ikke om Parikia. Nå er det, så vidt jeg vet, ingen rutebåter som går innom Piso Livadi og de nevnte båtene anløper nå Parikia.

Her ser vi fra havnepromenaden ut over stranda. Det er lekeplass på stranda (utenfor bildet til høyre) og det er tre serveringssteder som ligger direkte på stranda. Ellers er det ingen fasiliteter på selve stranda, men det er flere butikker og serveringssteder i umiddelbar nærhet. Bussen stopper bokstavelig talt rett rundt hjørnet på den hvite bygningen til høyre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Piso Livadi har en liten havnepromenade som starter i den ene enden av stranda. Langs den ligger det flere serveringssteder som har bord langs kaikanten. Havnepromenaden er stengt for biltrafikk om kvelden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Veien gjennom Piso Livadi går helt ned til havna. Der gjør den en nitti graders sving og går langs stranda før den går opp på en høyde. På denne sida er det veldig bratt ned til havet. På den andre sida av høyden ligger strandstedet Logaras.

Her ser vi fra tilbake på Piso Livadi fra oppe på høyden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

16. Jul 12, 19:11:10 #27 Last Edit: 17. Jul 12, 14:41:47 by Svein~B
Sør for Piso Livadi ligger det fine sandstrender på rekke og rad. Fire av dem har det blå flagget som skal garantere blant annet at det er rent og at det fins livredning og førstehjelp på plass. Den første av dem er Logaras som vi ser her. Jeg skal vise bilder av de andre også etter hvert.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi flyttet oss ganske langt av gårde. Like utenfor Alyki, helt sør på øya, ligger denne stranda, Agios Nikolaos. Det ligger 400 meter vest for sentrum i Alyki.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Alyki er altså en liten by som ligger helt sør på øya. I tillegg til Agios Nikolas-stranda som ligger like vest for byen, har den en bystrand som vi ser i dette bildet. Øst for byen ligger stranda Piso Alyki.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

I likhet med Piso Livadi, har Alyki en havnepromenade som starter i den ene enden av bystranda. Sentrum er der de to møtes, begge steder. Og begge steder har noen av serveringsstedene bord helt ut til kaikanten.

Jeg står på havnepromenaden og tar dette bildet og vi ser bystranda i bakgrunnen. Der ser vi også at det er et serveringssted som har bord direkte på stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Åh, her hadde jeg trivdes (med tærne i vannet)  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Må defintivt til Piso Livado neste gang jeg er på Paros. Har egentlig aldri fått helt taket på Paros - kanskje Piso Livadi er plassen for meg.  :D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Svein~B

07. Aug 12, 21:06:09 #33 Last Edit: 07. Aug 12, 21:08:21 by Svein~B
Quote from: kari on 07. Aug 12, 20:11:35
Må defintivt til Piso Livado neste gang jeg er på Paros. Har egentlig aldri fått helt taket på Paros - kanskje Piso Livadi er plassen for meg.  :D


Vil bare presisere at bildet over er fra Alyki  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

09. Aug 12, 14:16:57 #34 Last Edit: 11. Aug 12, 13:59:25 by Svein~B
Den mest sentrale delen av bystranda består av lys sand og der er det svært lite stein, om noe. Lenger bort, i retning mot Agios Nikolaos, er det lite sand og mye stein. Jeg har etter hvert skjønt at det er noen som ikke liker sand, så da er det kanskje greit å vite at det fins alternativer. Nærmere Agios Nikolaos, bortenfor neset dere ser på bildet, er det kun stein, ingen sand, men på Agios Nikolaos er det mye sand og lite stein igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

13. Aug 12, 19:58:47 #35 Last Edit: 13. Aug 12, 20:00:45 by Svein~B
En ting det er greit å være klar over hvis du skal til Paros er at det er to steder på øya som heter Pounta. Begge stedsnavnene skrives også noen ganger Pounda. Det ene er ferjestedet Pounta som ligger på vestkysten. Bussene som det står Pounta på, linje 4, går til ferjestedet der du tar ferja til Antiparos. Det andre er strandstedet Pounta som ligger på østkysten. Skal du dit, tar du buss nummer 1 som går til Dryos. Pounta ligger like sør for Logaras. Jeg skal vise bilder derfra etter hvert.

Her er vi ombord på ferja til Antiparos og vi ser tilbake mot ferjestedet Pounta som vi nettopp har forlatt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...