Logg inn med Facebook eller Google!

Paros

Started by Svein~B, 26. May 12, 11:22:22

Previous topic - Next topic

Svein~B

07. Jun 12, 19:01:08 #12 Last Edit: 07. Jun 12, 19:58:34 by Svein~B
Som det sikkert framgår av det forrige bildet, er det ganske hektisk rundt ferjekaien når det ligger ei stor ferje ved kai og det er selvsagt enda mer hektisk når det ligger to store ferjer ved kai. Like bak vindmølla ligger Pita Hellas og allerede her er det atskillig mer stille uansett hvor hektisk det måtte være ved kaien. Vi ser også litt av Hotel Kontes til venstre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ouzolina

Quote from: Svein~B on 05. Jun 12, 10:56:45
Vi er fortsatt ved vindmøllla, men her ser vi motsatt vei, mot kaien. Vi ser Corner til venstre. Midt i bildet ser vi øyas flybuss, altså den bussen som går til flyplassen. Jeg tror det er bare midt på sommeren det går en egen buss fra Parikia til flyplassen. Ellers i året er det nok bussen til Alyki som stopper ved flyplassen.


Er just på Paros, og kan meddele at Corner er lukket.  :-\
Skopelit på deltid

Ole

Hæ?! Er Corner stengt?

ouzolina

Ja, jeg kom i torsdags, og da var det stægt og skiltet nede. Dog ser det i dag  ud som der bliver malet  i dag. Jeg skal finde ud af om det åbner og hvornår.
Skopelit på deltid

Svein~B

Ja, Corner har vel kanskje ikke åpnet for sesongen? Stengt på grunn av oppussing? La oss håpe det, for Corner er jo også et landemerke, nærmest like solid som vindmølla   :)

Her er passasjerterminalen på ferjekaien. Bildet er tatt fra plattingen rundt vindmølla. Disse skurene består av fire båser. Det forventes at alle fotgjengere som skal med ei bestemt ferje, skal samles i en av disse båsene når ferja legger til kai. Når det er klart for ombordstigning, åpnes porten i den andre enden og så går man i samlet flokk til landgangen. Det er benker inne i skurene. Det er bagasjeoppbevaring i bygningen til venstre for skurene. Kystvakten eller havnepolitiet som de også kalles, holder også til her.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Paros har et godt bussnett. Jeg har nevnt at busstasjonen i Parikia ligger rett ved ferjekaien. Derfra går det fem linjer til forskjellige deler av øya. I Parikia og andre sentrale steder kjøper du billetter fra automater eller i kiosker.

Her har vi linje fire som kommer fra Pounta på vestkysten og straks er hjemme i Parikia igjen. Denne bussen tar du hvis du skal ta ferja fra Pounta til Antiparos, men på dagtid går det også ferjer direkte fra Parikia til Antiparos. Merk at det også er et sted på østkysten som heter Pounta.

Her finner du rutetabellene:

http://www.ktelparou.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi inne på Corner, det vi si ikke akkurat innendørs, men under tak i hvert fall. Herfra er det orkesterplass til det yrende folkelivet rundt ferjekaien når det er ferjeanløp.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er bystranda i Parikia. Som dere ser er det et serveringssted som ligger direkte ved stranda. Her går altså fint an å sitte på eller rett ved stranda og vente på ferja og gå til kaien først når du ser ferja komme. Det er cirka 500 meter til fots, herfra til kaien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Quote from: Svein~B on 17. Jun 12, 13:03:26
Her går altså fint an å sitte på eller rett ved stranda og vente på ferja og gå til kaien først når du ser ferja komme.


Vel å merke hvis du ikke har barn eller er dårlig til beins.  :)

Kristian

Quote from: Ole on 17. Jun 12, 15:15:18
Quote from: Svein~B on 17. Jun 12, 13:03:26
Her går altså fint an å sitte på eller rett ved stranda og vente på ferja og gå til kaien først når du ser ferja komme.


Vel å merke hvis du ikke har barn eller er dårlig til beins.  :)


Eller skal med High Speeden - de ligger ikke lenger ved kai enn nødvendig.

Forøvrig det finnes flere vanningshøl mellom denne bystranda (west Beach som den også kalles) og fergekaia. Noe for en hver smak
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Det har dere sikkert rett i. Ole og Kristian. Jeg får kanskje også legge til: Og om du ikke har alt for mye bagasje. Men det jeg mener er at uansett hvor ferja kommer fra, ser du den lenge før den legger til kai. Uansett hvor ferjene kommer fra, kommer de omtrent rett nordfra rett før de går inn i selve bukta, så du ser den tidligere om du er lenger ut i bukta enn om du er ved kaien. Men uansett er det 500 meter til kaien og selv om ferjene setter ned farten når de kommer inn i bukta, går de nok fortsatt raskere enn gangfart.

Jeg har nevnt busstasjonen et par ganger allerede. Den ligger altså rett ved siden av ferjekaien. For å komme dit, går du til høyre når du kommer av ferja.

Her ser vi noen bussene står oppstilt ved siden av hverandre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Piso Livadi er en annen havneby på øya. Jeg har nevnt i minst en annen tråd at herfra går det utfluktsbåter til Småkykladene. Byen ligger på øyas østkyst.

Slik ser det ut like før du kommer ned til havna når du kommer den veien som de fleste gjør, fra Parikia eller Naoussa, gjennom Marpissa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...