Logg inn med Facebook eller Google!

Paros

Started by Svein~B, 26. May 12, 11:22:22

Previous topic - Next topic

Svein~B

Paros er en av de større øyene i Kykladene og den ligger også veldig sentralt i øygruppa, mellom Antiparos og Naxos. Øya har flyplass som tar ned innenriksfly. Nærmeste internasjonale flyplass er på Santorini, tre-fire timers båtreise unna.

Dette neset heter Agios Fokas og det må du runde for å komme inn i Parikiabukta når du kommer østfra, for eksempel fra Naxos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

27. May 12, 10:31:51 #1 Last Edit: 27. May 12, 10:34:07 by Ole
Herlig Svein~B! Gleder meg som en unge til fortsettelsen av denne tråden!  :juble:

Mykonos har også internasjonal flyplass, og ligger nærmere enn Santorini. Så vidt jeg vet går det ikke fly fra Norge til Mykonos for tiden. Utrolig dumt, for Mykonos hadde vært et perfekt utgangspunkt! I 2003 fløy vi til Mykonos og reiste videre til Syros, Paros og Naxos.




Sendt fra godstolen via min Samsung PC. he he

Svein~B

Quote from: Ole on 27. May 12, 10:31:51
Herlig Svein~B! Gleder meg som en unge til fortsettelsen av denne tråden!


Takk for det, Ole. Jeg gleder meg selv også   :)

Quote from: Ole on 27. May 12, 10:31:51
Mykonos har også internasjonal flyplass, og ligger nærmere enn Santorini. Så vidt jeg vet går det ikke fly fra Norge til Mykonos for tiden. Utrolig dumt, for Mykonos hadde vært et perfekt utgangspunkt! I 2003 fløy vi til Mykonos og reiste videre til Syros, Paros og Naxos.


Stemmer det! Jeg fløy til Mykonos med Apollo da jeg var på Paros for første gang i 2002. Etter det har Hellaswings fløyet til Mykonos en sesong, tror jeg, men ellers har det de siste årene har det ikke vært direktefly dit fra Norge.

Det går også an å fly til Athen. Fra havnebyen Pireus tar det 4-5 timer. Fra Rafina tar det cirka 3 timer med hurtigbåt.

Her er det like før vi stiger i land i den viktigste havnebyen på øya, Parikia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Solgry

Ja, Paros er helt herlig! Venter spent på fortsettelsen!  :D

Da vi dro på vår første øyhoppertur i 2002, sto valget mellom Mykonos og Santorini (2 uker, kun fly). Det ble Santorini, for de hadde ut-/innreise lørdag, og Mykonos hadde torsdag, og det var nok "skjebnen", for mens vi ventet på ferja (til Paros) på Santorini, traff vi et par som vi er blitt "bestevenner" med, og som vi har reist på øyhopperferie sammen med, flere ganger etterpå! :tovenner:
De bor nesten 20 mil fra oss, men vi er ofte på besøk hos hverandre, så jeg er VELDIG glad for at vi valgte Santorini den gangen!

Dette ble en avsporing, men er enig i at det er dumt at vi ikke kan reise direkte til Mykonos, for det er et veldig bra utgangspunkt for øyhopping i Kykladene! 8)
Lodotter er englenes tøfler.....

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar, Solgry  :)  og jeg er helt enig. Vi får håpe at det kommer Mykonos-fly igjen.

Øya har altså meget sentral beliggenhet og har meget gode forbindelser både med omkringliggende øyer og med fastlandet. Derfor er den en ypperlig sisteøy før du drar tilbake til utgangspunktet for å fly hjem, om du skal fly hjem fra Santorini eller fra Athen.

Corner er en kafé som ligger omtrent rett over gata for ferjekaien og det er et populært sted å vente på ferja. Det går også an å sitte på kaféer som er lenger ut i bukta, for selv om du er lenger unna, vil du likevel se ferja i god tid før den legger til kai. Jeg vil si at det til og med er mulig å ligge på bystranda fram til du ser ferja komme.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

karri

Åhhh, lengte lengte..... vi lå på bystranda, eller vi lå i vannet på bystanda, helt til båten vår kom ;) Og da rakk vi å se solen takke for seg den dagen, den gikk ned i vannet når vi gikk opp. Også sa vi farvel til Paros... Takk for fine bilder og ord, Svein~B  :--
KARRI

Kristian

30. May 12, 21:21:45 #6 Last Edit: 30. May 12, 21:23:37 by Kristian
Corner - dagen før dagen for noe år siden.

Vi var på vei hjem. Bilett behørig anskaffet på Antiparos. Hotell booket i AThen på nett for siste natt.

Antiparos line til Parikea sammen med et engelsk par som skulle til Santorini hvor de skulle treeffe noen venner som kom fra Kreta.

Vi satt på Corner i grei vind med et eller annet å spise da ryktene begynte å gå. Blue Staren forsinket. For mye vind. Ja ja.

En runde i byen, eller to.

Kommer i kveld. Blue Staren altså.

Over torvet bak Corner til en Cafe. Uteplass. På med beina til shortsen. Vindjakke, og etterhvert innadørs.

Ned til bilettkontor. Når? SKuldertrekking.

Ny byvandring med middag, Fortsatt med venner fra England. Captain Antony på Alexeandros hadde vi da sagt farvel til på Ani, et par ganger ganger i Perikea. Han skulle til Naxos i Businiss.

Flybiletter - Glem det. Men "flystoler" på Blue Staren fikk vi. OK.

I nitida begynte ryktene å gå. Båtene har startet opp igjen. Blue STar morgen kommer 21-22.

Da hadde vi skaffet oss et bord innerst i hjørnet på Corner. Vindjakker var velkomne da. Konas ble bortlånt til ei Australsk jente som hutret og frøys i vinden.

Endelig kom sydgående. Engelskmennene kom seg av gårde. Og vi kom oss etterhvert også ombord. Da var sittestolene velkomne.

Avbestille hotell i Aten. Ingen vits med et par-tre timer før avreise til flyplassen.

Pireus - buss til flyplassen. De som har opplevd en overfylt flyplassbuss (X 96) kan glemme den opplevelsen. Dette var dobbelt opp. Midt på natta satt vi bokstavelig talt oppå hverandre.  Det var en god ting. Det var ingen som skulle av bussen. Alle skulle til flyplassen.

På flyplassen fikk vi etter mye om og men et par seter å sitte på. Det er ikke akkurat flust av dem. Beina på baggasjen og smådupping.

Til slutt: begredelig flyplassfrokost. Flyet gikk til rett tid. Og vi hadde hatt 2 1/2 praktfulle uker.

Men Corner var surt.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Vindmølla rett ved ferjekaien er et landemerke i Parikia. Det er ganske vanlig å sitte på plattingen eller muren som går hele veien rundt den og vente på ferja. Corner er i høyre billedkant her. Til venstre for Corner er Pita Hellas, gyrossjappa som er nærmest kaien. Til venstre for vindmølla ser vi Oasis som er det hotellet som ligger nærmest kaien. De har også uteservering med god mat og det er også et sted der det går an å vente på ferja.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

31. May 12, 23:13:52 #8 Last Edit: 31. May 12, 23:17:03 by Ole
Sitter du på Zorbas utenfor Oasis får du verdens beste gyros til 2 €. (alt gr+e).

Hvis du vil bo så nært havna og folkelivet som mulig går det også an å bo på Hotel Kontes som ligger bak vindmølla på bildet over. Jeg betalte 35 € for et dobbeltrom der i 2008. På Kontes kan man gå opp på taket og ha panoramautsikt over havna (og mesteparten av Parikia). Bildet under er tatt derfra.




Kristian

Og på Oasis er det vel Webkameraet står

http://www.livestream.com/parosweb

Det er et par andre også, et av dem med utsikt over hele bukta. Det har ikke funka på lang tid, men det var artig å følge det fordi man da kunne følge fergene i god tod før de kom inn på selve bukta/havna
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Som på de fleste andre øyer, får ikke romutleierne stå på selve kaien. De må være utenfor gjerdet. Tidligere, da jeg var på Paros i 2002, fordelte de seg bortover langs gjerdet, så det gikk an for oss å gå bort og snakke med dem over gjerdet og vi hadde en avtale med en før vi gikk ut gjennom porten. Denne gangen flokket de seg rundt denne ene porten, den nærmest vindmølla. Det fins andre porter du kan gå ut hvis du ikke ønsker å snakke med romutleierne, for eksempel er det en port som går direkte til busstasjonen i den andre enden av kaien.

Jeg vil absolutt anbefale deg å snakke med romutleierne hvis du ikke har booket rom på forhånd, men det er lurt å ha en idé om hvilket område du vil bo i og hva du forventer av standard og fasiliteter. Spør om fakta og be om å få se bilder. Vent med å spørre om pris til du har funnet noe som frister. Det koster ingenting å bli med og se, men du bør tilby deg å betale for skyssen hvis du blir med og ser, men ikke tar rommet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Vi er fortsatt ved vindmøllla, men her ser vi motsatt vei, mot kaien. Vi ser Corner til venstre. Midt i bildet ser vi øyas flybuss, altså den bussen som går til flyplassen. Jeg tror det er bare midt på sommeren det går en egen buss fra Parikia til flyplassen. Ellers i året er det nok bussen til Alyki som stopper ved flyplassen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...