Logg inn med Facebook eller Google!

Jippi, jeg(vi) skal til Lipsi i høst.

Started by Tjorven, 18. Jul 11, 15:44:01

Previous topic - Next topic

Tjorven

Dette er en liten solskinnshistorie  :D  :D
Ei lita uke etter at jeg kom hjem fra Kykladeturen min i juni, dro jeg til fjells for å besøke venninna mi K, og hente kattene mine som hadde feriert hos henne. Der venta det meg en STOR GLEDELIG overraskelse! K fortalte gledesstrålende at nå kunne hun endelig bli med meg til Hellas, og det allerede nå i høst   :mrgreen:  (Hun har lenge ønska seg en Hellastur, og selv om hun aldri har vært der før, har jo jeg fora henne med min begeistring over landet og folket der.)

Jeg hadde såvidt \"landa\" etter årets første tur, og hadde ikke begynt å planlegge høstturen ennå. Nå fikk denne turen en helt ny dimensjon. K\'s første tanke var å dra til Antiparos, hun har jo hørt om så mye derfra. Men, det så ut til å bli ganske dyrt med flybilletter, for vi ville begge ha en tre-ukers tur  :D  og ingen rimelige restplasser var å oppdrive.

Så vi droppa Anti, vurderte Milos via Athen, før jeg kom på at Ryan Air  har flyvninger til og fra Kos   :idea:  og det for en billig penge (på tross av avgifter og gebyrer på \"alt\") Dermed var saken avgjort, og \"reiselederen\" kunne ta fri fra all flybillettsurfinga, og senke skuldrene. Puh, hvilken lettelse   :wink:  Det beste av alt er at flytidene deres klaffer med fly fra/til Trondheim samme dag, noe som gjør turen enda rimeligere  :D

Nå lå hele det dodekanske + det nordlige øyriket og venta på oss, og her er det jo flust av godbiter. Jeg hadde lyst på noe helt nytt, selv om Patmos frista veldig etter frudiddis bilder   :razz:  Samos, Fourni og Leros har jeg feriert på, men kunne likevel tenkt meg de to sistnevnte. Så var det lille Lipsi da, som har stått på ønskelista mi leeeenge, men var litt redd for at K ville syns den var for liten og rolig. Jeg konfererte litt med K, og ba henne se på disse øyene for å høre hva hun mente.

Ikke lenge etter kom svaret: Jeg vil til Lipsi! Hun var fast bestemt i den saken. DET hadde jeg ingen innvendinger imot   :mrgreen:
Så i helga har telefonlinjene gløda, og sms gått varm av to elleville damer som gleder seg vilt og har masse planer. Jeg har gått gjennom alle Lipsitråder og bilder på forumet og sjekka litt bosteder på nett (må sende forespørsler, det er jo ikke lenge til vi drar)

En ting er sikkert, vi skal ta den 5-øyer-båtturen med Margarita  :D Dessuten har vi planer om noen dagsturer til andre øyer, siden vi skal være såpas lenge, hele 3,5 uker, fra 25/8 - 18/9. Lipsi virker som et perfekt utfluktsbase for andre øyer, så kanskje blir det både Leros, Patmos og Fourni  ;) men vi får se...

Og på denne turen skal jeg f... meg ikke ha noen uhell!!!   :evil:  Bank i bordet og krysser alle fingre og tær  ;)

Så var det bosteder. Har sett meg ut noen allerede, bl.a Ostria, Kalypso hotell, Mina, Agnati, Panorama og Smaragda (alle er studios/apartments)
Er det noen av dere som har bodd her, eller har andre tips, takker jeg for gode innspill. Selv om Lipsi er liten, må vi ta noen forholdsregler mht til vonde bein/rygg, så vi ønsker å bo med kort avstand til (spesielt) strand og sentrum. Det virker som om det er et stykke fra selve Chora til bystranda, så vi velger å ikke bo oppi byen.

Noe annet vi \"må\" gjøre mens vi er der? (Det går jo minibuss rundt til strendene på øya, så vi får sett oss litt rundt der også)
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

H E R L I G E   LIPSI , d e t  blir bra, Tjorven  :grin: - og flere perler av noen øyer innen rekkevidde OM/NÅR dere får lyst  :grin:

Vi bodde på Kalypso Hotell da vi var på Lipsi og likte oss veldig godt :smile:
- men jeg kjenner ikke de andre bostedene og kan si om de er like bra , eller evt bedre  :smile:
Men ikke glem den herlige båtturen, da  :grin:  - ikke det at jeg tror det er noen fare for det  :wink: - den er jo godt presentert i Forumet her  :smile:
Kari

Tjorven

Nei, DEN båtturen er et sikkerstikk, spesielt etter dine og Oles flotte bilder derfra  :D  Jeg har jo oppdatert meg og gått nøye gjennom alle Lipsibilder her inne, og rart med det, når man VET at man skal dit, frister de enda mer  ;)
 Ja, har jo sett hvor fin balkong dere hadde, med utsikt til alt, og Calypso er vel det stedet som ligger mest sentralt til både bysentrum og strand, så det er en av favorittene så langt. Men hvordan er rommene egentlig? Vi vil jo ha litt plass å \"områ\" oss på, men syns bildene fra nettsiden ikke sier så mye. Er det kjøkkenkrok med kjøleskap og  vannkoker der, og hvordan var badet?

Syns også det er litt vanskelig å beregne avstandene ut fra kart/bilder. Hvor langt ca er det fra f.eks stranda til chora, eller ca-tid det tar å rusle? På samtlige bosted står det jo 200 m eller 5 minutt, uansett beliggenheten   :roll:  men det er faktisk av betydning når man har bein/ryggproblemer, selv om 5-600 meter er \"easy match\" for de fleste  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Vi bodde på Annas room pension Galini. Det ligger ved havnen (noen trapper opp til rommet).De dyreste rommene der har kjøkkenkrok, og det vi hadde hadde sengeplass til 3. Da er det bare noen trappetrinn videre opp fra rommet,så er du nesten på bystranda. I det området var det mange utleiere.
Sender deg også en melding!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

stein

Så herlig Tjorven. Ser jo helt fantastisk ut på Lipsi. Jeg har lunchet 2 ganger i en bukt sør på Lipsi, men aldri vært i selve byen. Kona var der på seiltur i \'97. Da lå de nok borte på fergekaia. Nå ser jeg at det har kommer en ny pir som seilbåtene ligger bak, med baugen østover. Perfekt! Tar du et oppdrag, Tjorven? Sjekk om det er mooringer der. Altså tau som kommer fra en betongkloss utenfor kaia. Da slipper man helt å bruke anker. Bare å feste seg til det tauet. Hvis du er utpå piren vil du se om ankeret på båtene forsatt stikker ut på baugen. Da er det mooringer. Hvis ankrene er borte og det går en gjetting fra baugene og ned i vannet, er det ikke mooring og båtene ligger for anker. Så har du noe å gjøre den tiden du er der :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anders

(pssst stein.... ikke gå så fort frem da... hun er trønder, vettu...) ;.)

ooooooppps! kom en skallekløyver pr virtuamail!
:-)

Tjorven

Quote from: \"Anders\"(pssst stein.... ikke gå så fort frem da... hun er trønder, vettu...) ;.)

ooooooppps! kom en skallekløyver pr virtuamail!
:-)

PØH! Eg e\'kj fra Bææærgen \'jaffal.

Skal nok gi meg tid til å ta på meg det oppdraget, Stein, men enda godt at du ga så tydelige instruksjoner for ei landkrabbe   :mrgreen:  Får vel sørge for at K holder fast i meg mens jeg titter over piren, så det ikke blir ufrivillig magaplask   :grin:   Balansen er ikke alltid så god, viser det seg....

Frudiddi, jeg har sett på Galini, men har foreløbig sendt forespørsler til noen andre. Spent på å høre hva de har å tilby. Skulle du sende meg melding sa du... venter jeg   :lol:
There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Bra Tjorven. Spørs som han bergenseren hadde lyst på et slikt viktig oppdrag sjøl :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anders

Skal ikke til Lipsi... og er IKKE bergenser :-)
Fornøyd så lenge Brann er foran RBK og begge over streken.

Tjorven

Ok, nok off topic  :)  Jeg tar gjerne imot flere tips (og oppdrag  ;)  ) fra dere som har vært der.
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Ja, har jo sett hvor fin balkong dere hadde, med utsikt til alt, og Calypso er vel det stedet som ligger mest sentralt til både bysentrum og strand, så det er en av favorittene så langt. Men hvordan er rommene egentlig? Vi vil jo ha litt plass å \"områ\" oss på, men syns bildene fra nettsiden ikke sier så mye. Er det kjøkkenkrok med kjøleskap og  vannkoker der, og hvordan var badet?

Syns også det er litt vanskelig å beregne avstandene ut fra kart/bilder. Hvor langt ca er det fra f.eks stranda til chora, eller ca-tid det tar å rusle? På samtlige bosted står det jo 200 m eller 5 minutt, uansett beliggenheten   :roll:  men det er faktisk av betydning når man har bein/ryggproblemer, selv om 5-600 meter er \"easy match\" for de fleste  ;)

Vi likte oss veldig godt på Hotel Kalypso vi, beliggenheten og utsikten var flott, men selve rommet var ikke veldig stort. Jeg husker ikke noe spesielt om badet, så det var vel greit, ser av et bilde med en gløtt inn på badet at det var dusjforheng , og det er jo bra  :smile:  
Det var et hjørne i rommet med oppvaskbenk, kjøleskap og en hybelkomfyr ( stekeovn + 2 plater), så var det to enkeltsenger inntil hverandre  og skap langs veggen på motsatt side av kjøkkenkroken, men mye gangplass var det ikke igjen  :wink:  :grin:

Avstandene du nevner er jeg usikker på, Lipsi e r lite, langt er det ikke i noen retninger, men... jeg tror kanskje det er bedre SveinB svarer på det  :smile:
Kari

Tjorven

Tusen takk for utfyllende info, filhellener  :)  Selve beliggenheten er jo super, men det ante meg at rommene er litt små. Det er jo ikke så gøy å gå oppå hverandre såpass lenge heller, så vi får se. Fikk forresten kjapt svar derfra i kveld med et greit pristilbud, men avventer på svar fra andre. Det er noen som frister litt mer  ;)  spennende med den sorten venting...
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...