Logg inn med Facebook eller Google!

SMÅKYKLADENE-hvilke øyer skal jeg velge?

Started by Tjorven, 16. Jan 11, 18:57:34

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på en aldri så liten øyhopping i år... Hovedmålet er Amorgos, men så har jeg så lyst å besøke en eller to øyer i småkykladene også, men hvilke?
Planen er å dra i begynnelsen av juni, i ca 4 uker. Ingen datoer er spikra ennå, annet enn hjemreise fra Santorini med Norwegian 27. eller 30. juni. (Håper å finne en enkelttur-billett med charter til Santorini etter hvert)

Jeg tenkte å starte med småøyene, via Naxos, men har visst sett meg blind på tidligere båtruter og hvilke øyer som anløpes først og sist og når, men det er kanskje ikke så vesentlig?

Av en eller annen grunn har jeg falt ned på Koufonissi og Donoussa, da disse ser ut til å passe mine behov/frister mest:
-nydelige strender
-ro og fred
-nærhet til alt
-atmosfære og \"mysfaktor\" (slik jeg ser det)
-rimelige, sjarmerende bosteder, gjerne med havutsikt

Har skjønt at Koufonissi er blitt ganske turistifisert både mht til utbygging og antall besøkende de senere år, og at mange syns den begynner å bli litt \"ødelagt\" pga av dette. Men jeg har jo aldri vært der, så sånn sett gjør det meg ikke noe. Dessuten reiser jeg dit utenom høysesongen/skoleferien
og regner derfor med at det da er forholdsvis rolig der.

Vanligvis plukker jeg ut bosted jeg finner på nett, og forhåndsbestiller. Dette ser ikke så enkelt ut på disse små øyene, så her må jeg kanskje satse på roomis ved ankomst. Jeg kunne godt tenkt meg å bo så nær stranda som mulig denne gangen.

Så, er det noen som har bosteder eller annet å anbefale? Pris? Har jeg valgt riktige øyer etter mine kriterier? Og sist, men ikke minst, pøs på med bilder alle som har  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Jeg har ikke vært i land på noen av disse øyene, så jeg skal ikke si så mye om det. Bare hinte om at Donoussa ligger litt ute på \"sidelinjen\" sånn kommunikasjonsmessig... hvis jeg skulle valgt to av dem for mitt første møte så hadde det blitt Kofounissi og litt vakling mellom Iraklia og Schinoussa før jeg antagelig ramlet ned på sistnevnte.

Sjøløve

Jeg falt pladask for Koufonissi, Tjorven  :flower:  :flower:  
Det som fasinerte meg mest ved denne øya var den turkisblå fargen på havet rundt øya.  Dessuten et veldig rolig og bedagelig tempo - men nå var jo vi der utenom høysesongen - i begynnelsen av september.  Om det er samme rolige og bedagelige tempo i juni skal jeg ikke uttale meg om, men vil jo tro at øya ikke er oversvømt av turister så tidlig i sesongen.
Vi kom dit med Express Skopelitis fra Amorgos, og det stod flust med romutleiere på kaia - kan aldri tenke meg annet enn at du vil finne et godt egnet bosted uten å bestille på forhånd.  Vi fikk et bosted nokså nær bystranda, tror det het Ermis Suites, fint rom med lekkert bad og havutsikt.  
På veien mot Koufonissi gikk båten innom Donoussa, det så veldig idyllisk ut der også, nesten så jeg hadde lyst til å bare gå av båten der.  
Kanskje neste gang - Koufonissi står iallefall på reiseruta til høsten igjen - kanskje det blir en småkykladisk øy til  :cheers:  :cheers:
Skulle gjerne lagt ut noen bilder, men det var jo på den turen fotoapparatet mitt druknet :cry:  :cry: så jeg har desverre ikke noen - tar det igjen i aug/sept  :cheers:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

marjana

Jeg har ikke vært på Små-kykladene selv, men en gresk venninne og hennes venner drar til Donoussa etter at de har jobbet hele sommeren. Der er det ro fred.
Glika i zoi

Tjorven

Takk for svar så langt.
Ja, husker historien om drukningsdøden av kameraet ditt, Sjøløve. Må ha vært meget irriterende, mildt sagt. Får sjekke ut Ermis, syns jeg husker det navnet, men det begynner å bli ei stund siden jeg surfet rundt nå. Tenkte jeg skulle høre med dere på forumet først.

Håper flere kommer med innspill og tips. Jeg har vel så og si bestemt meg for Koufonissi, men vil gjerne høre mer om de andre øyene også  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

5ifamilien

Var på Koufonissi for et par år siden, og bodde like ved bystranden/badebåten. Stedet heter Anna Villas - og vi var kjempefornøyde :-) http://www.koufonisia.gr/eng/index.htm
Ellers er det en rekke bosteder her!

5ifamilien

Quote from: \"5ifamilien\"Var på Koufonissi for et par år siden, og bodde like ved bystranden/badebåten. Stedet heter Anna Villas - og vi var kjempefornøyde :-) http://www.koufonisia.gr/eng/index.htm
Ellers er det en rekke bosteder her!

Kan jo legge til at hvis du går inn på Accommodation, deretter rooms for rent, og velger Anna Village - kan du se et par bilder ned mot bystranden/havnen hvor båten kommer inn og badebåten går fra, og egentlig \"byen\"... (litt dårlige bilder men...)

Diddi

Ja,som du vet var jo vi også på Koufonissi i mai i fjor. Vi hadde rom rett ved enden av bystranda. Var veldig fornøyd med det!! (du ser bilder i min reiseskildring). Jeg likte den øya veldig godt,men greide seg med noen dager.
Bystranda var jo ok for et bad,men strendene lenger ut var jo noe helt annet :drunken:  Det var rom å leie hele veien utover,og noen fra disse utleierene møtte også opp med \"minibuss\"på kaia.
Ulempen da er jo at det blir litt å gå hvis man skal inn til \"sentrum\" om kveldenene. Kanskje enklere å gå en liten tur for å komme til stranda på dagtid?
Men,Amorgos må du bare elske. Veldig greit å leie bil å kjøre rundt på øya,eller ta noen bussturer. Er så mange flotte steder å stoppe for å nyte synet,eller ta en dukkert :flower:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Ei stund sia jeg var på forumet, så sorry for sein tilbakemelding. Takk for svar begge to, og for en herlig link, 5ifamilien!! DEN skal jeg kose meg med framover, for her var det flust av bosteder å velge mellom. Det så fint ut der dere bodde, men er nok litt i overkant av hva jeg \"pleier\" å betale som alenereisende. (45€ i lavsesong som det står der) Men jeg tror nok jeg skal finne et koselig sted likevel  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Jeg vil anbefale Kaliopi på Koufonissi. Det er rent og ryddig, romslige rom, men små balkonger. Det er sentrumsnært, med kort vei til alt du trenger. Vertskapet er kjempehyggelige og de bor i huset like ovenfor anlegget.

Ellers vil jeg si at det er et stykke å gå mellom sentrum og de fineste strendene. Det fins ingen kollektivtrafikk, bortsett fra badebåten. Når det er sagt, er bystranda fin nok i massevis.

Donoussa har heller ikke kollektivtransport, ikke en gang badebåt, så vidt jeg vet. Men også der er bystranda fin nok etter min mening.

På Schinoussa: Nok en gang ingen kollektivtrafikk og det er et stykke å gå i til dels bratte bakker mellom byen og strendene. Der må du nesten velge: Å bo ved stranda og ha lang vei til byen eller å bo i byen og ha lang vei til stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

Kanhende vil du, Tjorven, bli litt skuffet over Koufonissia dersom du ikke beveger deg lenger enn til bystranda. I mine øyne befinner den seg langt nede på skalaen...i hvert fall om en har latt seg skjemme bort på andre kykladiske øyer.

Velger du å bo \'sentralt\' - alt er relativt! og Antiparos er rene metropolen sammenlignet med Kouff- høres den badebåten ut som et greit fremkomstmiddel til den vakreste delen av øya. Det e r et stykke å gå utover, men nokså flatt egentlig.

Tjorven

Takk til Svein-B og Polyanna også. Siden jeg ikke alltid kan traske så langt, er det veldig kjekt med bystrendene, og de ser mer enn bra ut for meg  :)  Hovedsaken er at jeg får dukka meg i sjøen jevnlig,\" badenymfe\" som jeg er. Og den badebåten skal jeg nok også benytte meg av.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...