Logg inn med Facebook eller Google!

Resultatene 1-30

Started by Ole, 17. Sep 10, 18:31:47

Previous topic - Next topic

Ole

Her er resultatene fra 1-30.

Kommenter gjerne i denne tråden hvis dere vil.

1 Naxos
Øya har \"alt\". Bl.a. livlig hovedby med hyggelig gamleby, flotte strender, god båtforbindelse til andre øyer.

Øya \"har alt\": Flotte fjell, vakre strender, litt byliv, fjellandsbyer osv osv osv...

Naxos by, såpass stor og innholdsrik at vi stadig finner noe nytt der. Mange flotte strender, og ikke minst trivelige landsbyer rundt på øya.


2 Kardamili
En liten by som er svært lite preget av turisme og som ligger vakkert til nede ved havet. Naturen rundt er vakker og det er lett å komme ut i naturen, videre opp i fjelelt og til flere små landsbyer. Her lever de fastboende sitt vanlige liv og tar i mot oss turister på en vennlig og naturlig måte. Samtidig er stedet sentralt. En knapp time til Kalamata, som er en by som kan tilby det meste. Peloponnes har mye å by på av historie, vakker natur med fine strender, frodighet og høye fjell og Kardamili er et godt utgangspunkt for mange spennende turer med bil. Flere bra, små bosteder, men ingen store turistanlegg.

Kardamili er vakker, med sin blomsterpakt og sine steinhus. Området omkring er spesielt vakkert med frodige åssider rundt og koselige landsbyer oppover i åssidene. Fantastisk turområde! Våren der: ubeskrivelig vakker!

Går det an å ikke falle pladask for Kardamili, da? For et landskap - og man flker seg straks ganske så hjemme...


3 Athen


4 Skiathos
Skiathos er det eneste stedet i Hellas jeg har vært, men jeg trives så inmarig godt der at jeg har ikke behov for å prøve andre steder (lyst ja du verden. men hvorfor kanskje ofre x antall feriedager og kroner på noe du kanskje ikke blir fornøyd med?)


5 Chios
Stor øy med mange fine landsbyer og strender og severdigheter. Her finner du fortsatt det genuine mange steder, og folket på øya er utrolig trivelige.


6 Lesvos
Det holder med ett navn; Skala Sykaminias. Ikke i form av dagsbesøk - da var det mye turister. Vi bodde der noen dager og opplevde stedet og roen på kvelder og ikke minst de herlige stille morgener.
De fastboende på Lesvos er også et kapitel for seg med sin åpenhet og vennlighet.

Plomari er en levende, gresk by jeg bare blir mer og mer glad i. Koselige landsbyer i tilgjengelig avstand og brukbare turmuligheter. Og \"glassklart\" vann!

Spennende og litt anderledes øy som har mye variert å by på, både mht natur, landskap og arkitektur. Nydelige, verneverdige Molivos er rosinen i pølsa, og hadde absolutt fortjent flere poeng i seg selv, men slik ble det i denne sammenhengen.


7 Skopelos
Den vakreste, greske byen jeg har vært i. Kunne gå smugene opp og ned, på kryss og tvers i det uendelige!


8 Paxos


9 Kreta


10 Kos


10 Kefallonia


12 Iraklia
Stillheten rådet.
Da vi besøkte øya i 1999, hadde øya 140 fastboende og begrenset med turister. Vi kom nær det enkle greske hverdagslivet i møte med kjempehyggelige mennesker som ikke hadde noen begrensninger når det gjaldt gjestfrihet. Tør ikke reise tilbake - er redd for at for mye er forandret.
Dette er mitt Hellas.


12 Nafplio



14 Amorgos
Vill og vakker.


14 Patmos
Fin lita øy. Flotte Chora med klosteret, trivelige Skala. Små strender, noen med spesielle steiner. Lett å komme seg rundt.


14 Karpathos

17 Stoupa

18 Thassos
Fordi det gamle gravstedet til dronning Aliki var et fantastisk marmorbrudd på sjøsiden. Der var det så deilig å vandre rundt og oppdage \"svømmebassenger\" langt oppe på knausene. Alt var glatt, hvit marmor og utrolig vakkert flere bukter bortover. Total ro og fred og ingen folk.

18 Fourni
Ei genuin gresk øy utenfor allfarvei. Dagliglivet leves på grekernes premisser, så langt vekk fra masseturismen som det går an. Likevel behandles turistene mer som besøkende venner, så her føler man seg virkelig velkommen. Ei fortryllende lita øy, med en helt spesiell \"magi\".

20 Samos


20 Kalymnos

22 Symi
Glemmer aldri innseilinga til Gialos, havnebyen på Symi. Utrolig vakker, og ikke bare på avstand. En veldig sjarmerende liten by med sine flotte pastellfargede hus oppover skråninga på begge sider av havna. På toppen trroner Chora med trange gater og smug, herlig utsikt og gode spisesteder.

Her har vi funnet vårt sted øverst oppe i Chorio med alle smugene og små enkle butikkene og med lokale grekere som naboer. Utsikten til Pedibukta som er så flott. Og det at det går badebåter til små strender rundt omkring.


22 Syros
Fordi jeg liker den lille øya med den vakre neoklassiske byen Ermoupolis. Fine strender og gode venner der.

22 Antiparos
Typisk Kykladisk øy som har alt, innenfor et lite område. \"Gjenganger-turismen\" setter her et hyggelig og inkluderende preg på øya, i motsetning til masseturismen andre steder. På tross av til tider mye turisme, klarer Antiparos fortsatt å beholde sin \"ekte\" greske sjarm, der innbyggerne er stolte over sin vakre og velholdte øy.

22 Milos


26 Ikaria

26 Schinoussa
Lille Schinoussa innbyr til fred og ro. Dit dra jeg gjerne tilbake...

26 Koufonissi
Det ultimate sted for total avslapning.

26 Lipsi

30 Paros


Foto: Medlemmer av Hellasforum.

Riitta

Här var ju alla mina favoritöar :cyclopsani: Hade hoppats på lite bättre placeringar :bom:

Kände igen min Amorgosbild :bom:

Riitta

marjana

Sånn stemte jeg:

5 poeng til Thassos - fordi det gamle gravstedet til dronning Aliki var et fantastisk marmorbrudd på sjøsiden. Der var det så deilig å vandre rundt og oppdage \"svømmebassenger\" langt oppe på knausene. Alt var glatt, hvit marmor og utrolig vakkert flere bukter bortover. Total ro og fred og ingen folk.
(Dette gleder vel Ejiiukka, tenker jeg)!
 
3 poeng til Syros - fordi jeg liker den lille øya med den vakre neoklassiske byen Ermoupolis. Fine strender og gode venner der.

(Dette kom ikke med da jeg la inn innlegget):
2 poeng til Kreta - fordi den var vill og vakker før i tiden for meg. Sist jeg var på Kreta syntes jeg det bare var trist å se hvordan turismen hadde forandret alt.
Glika i zoi

Ole

Og slik stemte jeg:

Naxos 3
Patmos 3
Milos 3
Athen 1

Flott at du la ut kommentarene dine her, Marjana! Dessverre var det noen kommentarer jeg ikke hadde tilgang til da jeg la ut listen, for de ligger på en annen maskin. Jeg legger dem inn i listen nå!

Ole

Da er alle resultatene lagt ut først i denne tråden. Takk til alle som var med og stemte!

Riitta

Så Naxos vann, som den brukar i sådarna här omröstningar :cyclopsani:
Letade efter Rhodos,men den kom inte med!

Kul att Aten kom så högt upp :bom:

Riitta

Tommy

Jag har sedan länge haft en viss förkärlek för västkusten och dom joniska öarna, så jag gav alla mina 10 poäng till Paxos, en ö lite vid sidan om allfarvägarna som jag tycker förtjänar att lyftas fram i ett sådant här sammanhang.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Slik stemte jeg:
5 poeng: Fourni
3 poeng: Antiparos
1 poeng: Lesvos
1 poeng: Symi

Jeg hadde lyst å stemme på bl.a Milos også, men der har jeg jo ikke vært (enda) Men bildene derfra er bare fantastiske, så det må være ei flott øy :)
Syns det er rart at ingen har stemt på Sifnos....

At Kardamili kom på 2.plass, skyldes vel mer høyeste poengsum fra noen få, enn at stedet er populært blant de fleste  ;)  (Nå mener jeg ikke å fornærme de som har Kardamili som favoritt, og kanskje tar jeg feil i mine antagelser også)

Men det hadde vært artig med en oversikt som viser hvor mange som har stemt på de forskjellige stedene.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

he, he Antakelsene dine ang. Kardamili stemmer nok ikke. Det var seks personer som stemte på Kardamili, og det er bare Naxos og Athen som har fått stemmer fra flere. (åtte begge to). Paxos, Chios og Skiathos var nok de stedene som kom langt opp med få, men høye stemmer. 25 personer stemte totalt.

Tjorven

Quote from: \"Ole\"he, he Antakelsene dine ang. Kardamili stemmer nok ikke. Det var seks personer som stemte på Kardamili, og det er bare Naxos og Athen som har fått stemmer fra flere. (åtte begge to). Paxos, Chios og Skiathos var nok de stedene som kom langt opp med få, men høye stemmer. 25 personer stemte totalt.

Ja, der tok jeg skammelig feil, altså  ;)  Takker for infoen, Ole. Artig med slike avstemminger uansett, men synd at så få deltok.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frost

Jeg kunne også stemt Kardamili, men valgte å stemme på Stoupa, siden det var der vi bodde. Det ville bli feil å fordele mine stemmer steder så nær hverandre.
Jeg stemte:
Kefalonia 4
Lesvos 3
Stoupa 3

eijukka

Tyvärr har jag inte alls märkt denne stemmeavgivning, men Marjana, du har alldeles rätt. Jag var verkligen glad :cheers: !!
Thassos, Aten och Kardamili är alla mina favoriter (og tiotals andra også!).
Men man bör inte ta dessa slags omröstningar på så allvar . Annars, hur många medlemmar var med?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...