Logg inn med Facebook eller Google!

Rafina - En fin by

Started by Ole, 28. Jun 10, 13:18:08

Previous topic - Next topic

Ole

Rafina er vel et sted de fleste reiser til bare for å komme seg videre. Vi hadde gleden av å tilbringe ett døgn her, og det angrer vi ikke på. Vi kom med båt fra Andros, og skulle ta fly til Norge kvelden etter.

Vårt førsteinntrykk av Rafina var kaotisk. I havna er det mye liv, masse biler, taxier og mennesker.




Helt til venstre i bildet ser vi hotellet vi bodde på. Det heter Avra, og vi betalte 135 euro for ei natt. Vi tok det første og beste, for vi orket ikke å trave gjennom hele byen for å spare noen euro. Og det angret vi ikke på. Hotellet var ypperlig, beliggenheten var sentral i forhold til havna, stranda og sentrum, og frokosten var førsteklasses. Anbefales!




Stranda i Rafina. Den ligger rett til venstre for hotellet vi bodde på (sett fra sjøen).


Fra verandaen vår hadde vi denne utsikten!




Det kommer mer.............

bengalow

Ja det är en fin liten stad, Ole! Jag håller med dig. Uppe to torget är det verkligen liv och rörelse. Hotel Avra har vi också bott på. Det blev helrenoverat till OS 2004. Deras frukost är makalös, bland det bästa vi fått. Vi betalade 90€/dag för 4-5 dagar, det skulle annars kosta 105.
Det är så nära och bra till flygplatsen.
Synd att ni inte hade flera dagar, för det finns några intressanta saker att titta på, bl.a. stadion i Maraton, norr ut. Och så bor Camilla i grannbyn, Nea Makri....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Da vi kjørte til flyplassen så jeg skilt både til Marathon og Nea Makri. Tenkte med en gang på profilen til Frappe/Camilla der det står Nea Makri/Athen :smile:

Torget i Rafina var fint! Der var det mye liv på kvelden da lokalbefolkningen gikk ut for å lufte seg. Rett ved siden av det store torget er det også en åpen plass med gyrossjapper på rekke og rad, og der smakte jeg den beste pannekaken jeg noen gang har smakt! :cheers: Den hadde sukker og kanel, og det prøvde jeg da jeg kom hjem, men det ble ikke det samme. Og gyrosen var selvsagt utmerket den også!

Ole

Apropos frokosten på Avra, så hadde de alt man kan tenke seg. I tillegg var det ei dame som sto og stekte omeletter på en liten gasskomfyr. Det var bare å si hva man ville ha på omeletten, så fikk man det! Det ble en ganske lang frokost! :smile:


kaka

Det er alltid artig å lese og se fra byer/steder som ikke er så omtalt!

Jeg har jo tittet litt på hvordan man kommer seg til/fra Andros, etter de fine \"reportasjene\" du hadde derfra, Ole. Det virket som båt fra Rafina var det raskeste. Flott å lese lit mer om byen da!
KariK

Ole

Tusen takk, kaka!

Det tar ca to timer med båt fra Rafina til Andros. Videre fra Andros til Tinos tar det også to timer.

Borte ved havna ligger det en lang rekke med hus langsmed veien. Her er det fiskebutikker, tavernaer, reisebyrå etc.


På nært hold ser det slik ut.
























Det kommer mer.............

filhellener

Så mange fine bilder fra Rafina, Ole  :flower:
- jeg likte meg også godt der, det er et lite paradis ifht Pireus, synes jeg :-)
Vi bodde på Hotel Corali. det har fin beliggenhet på det store trivelige torget, du så det sikkert.
Ikke samme standard som Avra, men billigere og helt OK :-)
Kari

Ole

Tusen takk, filhellener!

Corali la jeg merke til. Det ligger vel omtrent midt på torget på venstre side hvis man står med ryggen mot sjøen, hvis jeg ikke husker helt feil. Husker jeg tenkte at det hadde vært ok med en veranda ut mot torget på det hotellet. Det hadde blitt litt av en \"tilskuerplass\".

bengalow

Nåja, så mycket billligare var det inte på Corali, jag tror vi skulle ha betalt 70-75 €, och vi ångrade oss inte, med den frukost vi fick i ett helt \"nytt\" hotell.
När vi var där, så slog blixten ned i transformatorstationen, och hela Rafina blev mörklagd. Vi var på väg ner i hissen, när det inträffade - allt blev nattsvart. Anita blev i det närmaste hysterisk. Jag fick dra upp hissdörrarna, och då upptäckte vi att vi var bara 20 cm från golvet på 1:a våningen. Det blev ett ögonblick av skrämsel, kan jag lova.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: \"bengalow\"Nåja, så mycket billligare var det inte på Corali, jag tror vi skulle ha betalt 70-75 €, och vi ångrade oss inte, med den frukost vi fick i ett helt \"nytt\" hotell.

Den amerikanske frokosten deres høres jo helt fantastisk ut :-)
- men selv om Avra er nytt og av en helt annen standard enn Coralli, så var det veldig trivelig å bo på torget :-)
Jeg bodde på Coralli i midten av august 2006, da betalte jeg 50€ for et dobbeltrom, som jeg brukte alene :-)

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden dere bodde på Avra :-)
Kari

bengalow

Om jag inte missminner mig, så var det samma år eller kanske 2005. Vi tittade in på Corali,  för att vi tyckte det var lite dyrt på Avra, och såg det pris jag nämnde. Vi brukar vanligtvis inte använda oss av hotell i den klassen i Grekland. Det blir mest typ pensionat...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Vi tar oss en tur til torget. Disse bildene er tatt midt på dagen, og det var lite folk der da.


















Det kommer mer...................

Siste innlegg i forumet

Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...