Logg inn med Facebook eller Google!

Digitalkamera for førstegangsbruker, tips ønskes snarest.

Started by Tjorven, 18. May 10, 14:13:07

Previous topic - Next topic

Tjorven

Nå er det visst på tide at jeg også blir digital på fotofronten ;)  men siden jeg aldri har brukt et slik kamera, trenger jeg både tips og veiledning.
Jeg skal ikke ha noe avansert og dyrt, men et greit og lettbrukelig kamera (med bra zoom) som tar gode bilder. Jeg har ikke råd til å spandere mer enn max 2000 kr, og har sett på noen i et partre fotoforretninger. MEN, de anbefaler jo sine egne produkter, og de er forskjellige fra sted til sted  :bounce:

Så til minnekort og lagringsplass i kameraet. Hvor stor lagringsplass er det \"normalt\" at et kamera har, og hvor mange bilder kan man ta på det? Må man kjøpe minnekort (eller heter det minnebrikke) utenom, eller er det vanlig at dette følger med?

Digitalkameraer må jo også lades opp, og da er det dette med batterier og lader. Hvor lenge varer batteriene (sikkert forskjeller her også) og hvor mange bilder kan man ta sånn ca før man må ha nye batterier eller det må lades opp?

Mulig jeg spør dumt her  :colors:   men jeg har jo ikke peiling på noe av dette, og sikkert mye jeg ikke har tenkt på også, så er takknemlig for alle tips. Jeg drar til Hellas om 11 dager, så jeg setter stor pris på kjappe svar :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Det enkle først:
- Du får som regel en liten minnebrikke med når du kjøper kameraet, men den er det ikke plass til mange bilder på. Regn altså med at du må kjøpe en utenom.

Hvor mange bilder det er plass til på kameraet er ene og alene avhengig av størrelsen på minnebrikken, og eventuelt hvor stor oppløsning du velger å ha på bildene dine.

Hvis det med oppløsning var gresk, så betyr det enkelt fortalt at du kan, på mange kameraer, velge om du vil ta bilder som blir ok i vanlig fotostørrelse (13 x 15 cm) eller som også har god kvalitet om du forstørrer dem eller bare \"klipper ut\" og framkaller et utsnitt av dem. Minste størrelse/kvalitet holder lenge hvis du bare skal ha bildene dine i helt vanlig størrelse i albumet. Minste størrelse/kvalitet betyr også at du kan ha plass til hundrevis av bilder på én minnebrikke.

- Batterier: Kjøp for all del et kamera med spesialbatteri og egen lader. Batteriene til mine to kamera med spesialbatteri varer BETYDELIG lengre enn det kameraet jeg har med vanlige batterier. Med vanlige batterier mener jeg AA eller AAA, sånne runde sylindre du vet (tenk Duracell). Med spesialbatteri mener jeg alt annet enn runde sylinderbatterier. (Noen kan sikkert fortelle oss det tekniske navnet på dette   :colors: )
Vær også klar over at om du kjøper kamera med spesialbatteri, følger lader med i prisen. (Ok, sjekk det for sikkerhets skyld, men jeg kan aldri tenke meg noen selger uten lader!)

Hvor lenge batteriene varer er avhengig av flere ting, som hvor mye du bruker blitz, hvor ofte og lenge du ser på bildene dine på den digitale skjermen og selvsagt hvor mange bilder du tar. Jeg tar mye bilder, men bruker lite blitz. Kameraet med standardbatterier trenger ofte lading hver dag, mens de andre batteriene kan vare i både fire og fem dager, og mye lengre om det er dager jeg ikke fotograferer så mye.
Jeg pleier uansett å legge \"spesialbatteriene\" til lading ca hver tredje natt, slik at jeg er sikker på å alltid ha friske batterier.

- Kameraanbefaling: Mitt minste kamera er en Olympus Mju som jeg er strålende fornøyd med. Det tar fantastiske bilder, og står på mange måter ikke tilbake for de langt mer dyrere andre kameraene mine. Enkelt i bruk er det også, det tar gode bilder selv i dårlige lysforhold (kveld, f.eks.), og er meget lett, lite og søtt! Det er imidlertid noen år siden jeg kjøpte det, så jeg vet ikke om det finnes i handelen nå.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Hej Tjorven! Minnebrikken ÄR minnet på en digitalkamera. När du köper en ny, så skall du passa på att klemma försäljaren på en minnebrik, Bilderna lagras på detta, och ju större det är, ju fler bilder får du lagrat. Idag gäller minst 4 Gigabyte. Hur många bilder som får plats beror på upplösningen du använder på dina bilder, t.ex. High, Medium eller Low Quality.
Beträffande batterier, så föreslår jag att du köper en kamera som har egna batterier för uppladdning+laddare. Vanliga batterier är ibland \"uppätna\" på ganska kort tid, och dom är dyra nuförtiden.
Vilken kamera du skall köpa kan jag inte råda dig till, men generellt så är det duktiga kameror från ca 4000,- och uppåt. Det finns även billigare och bra. Om du går till biblioteket, så finns det säkert litteratur så att du kan läsa dig till vad som passar din plånbok också.
En svensk sida som är duktig på kameror heter Kamera& Bild. Där finns massor av tester http://www.kamerabild.se/tester/ men nackdelen är att dom testar ofta dyrare kameror än ditt behov. Det kan du ha nytta av senare, när du ser hur kul det är att fotografera, och \"framkalla\" direkt i datorn, utan att behöva vänta på ett litet paket.
Lycka till! Hoppas att du får många bra bilder med dig hem från Grekland!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Som du ser er bengalow og jeg enige  :cheers:

Vil bare legge til at når jeg skriver om størrelsen på minnebrikken, er det selvsagt kapasitet jeg snakker om, størrelsen er lik uansett  :cyclopsani:

Når du har bestemt deg for kamera bør du sjekke priser på kelkoo.no Der kan du gjøre gode kjøp, fordi nettstedet oppgir priser fra mange ulike butikker i Norge. ( http://www.kelkoo.no/c-124901-digitale-kamera.html )

Foretok et søk der nå, og fant et OLYMPUS MJU 5010 TITANIUM SILVER
til 1799 kroner!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Tusen takk for nyttig info og tips, Admirala  :)
 
Jeg trodde at jeg kanskje ikke trengte å ha med noen lader til Hellasferien, men der tok jeg altså feil ;)  Skal jo være bort en måned, så lader kommer jeg ikke utenom da, skjønner jeg. Innbiller meg at en sånn dings er både stor og tung, men kanksje ikke?
Følger det lader med disse spesialbatteriene eller kameraet ved kjøp, hvis ikke, hvor mye koster det? Er det en standardlader for slike batterier, eller er de også forskjellige?
Her baller det på seg med nye spørsmål, men det er greit å ha en viss peiling før jeg bestemmer meg, syns jeg.

Jeg vil jo også ha et kamera der jeg lettvindt kan overføre bildene til pc\'n, og derfra legge dem inn på forumet f.eks. Hva bør jeg være obs på i forhold til dette, eller er det er kanskje standardløsninger på det også?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Mens jeg skrev, kom det flere fine tips ser jeg. Tusen takk til deg også, Bengalow  :)   Skal sjekke kelkoo også, Admirala. Jeg har tidligere hatt flere Olympus kameraer som jeg har vært veldig godt fornøyd med, og de er tydeligvis god på digitale også. I fotobutikkene ble jeg anbefalt noen merker jeg aldri har hørt om før, men som visstnok var \"best\" på digitalkameraer. Husker ikke navnet i farten.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Har bare skummet gjennom denne traaden naa, og ser at Olympus Mju nevnes. Disse kameraene bruker ikke minnebrikkene som heter Secure Digital (SD). SD er saa godt som standard for digitale kameraer i dag, og jeg valgte for noen faa uker siden aa styre unna et Olympus Mju pga minnebrikkene. SD-brikker er det som er klart enklest aa faa tak i (ogsaa i Hellas) hvis du skulle trenge en ekstra (og det gjor du helt sikkert for du vet ordet av det).  

1 GB minnebrikke gir ca. 250-300 bilder med beste opplosning paa kameraet. 2 Gb det dobbelte.

Canon har enkle, gode og robuste kameraer. Jeg hadde (har) et Canon Digital Ixus 700. Har brukt det i 5 aar og tatt 20 000 bilder, og det er ikke noe tull med det den dag i dag. Har naa kjopt speilreflekskamera, men Ixusen er med til Hellas som en god (og liten) folgesvenn.

Lykke til med valget!

PS: Ladere er smaa og lette. De folger med naar du kjoper kamera.

Tjorven

Tusen takk, Ole :)
Der fikk jeg svar på hva SD er, etter en titt på Kelkoo. Så også at den Olymposen ikke skåra så høyt heller (selv om det sikkert er et greit kamera.)
 Har bare titta litt på kelkoo-siden, men bet meg merke i bl.a Ixus jeg også. Får studere den litt nøyere senere.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"Ole\"Har bare skummet gjennom denne traaden naa, og ser at Olympus Mju nevnes. Disse kameraene bruker ikke minnebrikkene som heter Secure Digital (SD). SD er saa godt som standard for digitale kameraer i dag, og jeg valgte for noen faa uker siden aa styre unna et Olympus Mju pga minnebrikkene. SD-brikker er det som er klart enklest aa faa tak i (ogsaa i Hellas) hvis du skulle trenge en ekstra (og det gjor du helt sikkert for du vet ordet av det).  

1 GB minnebrikke gir ca. 250-300 bilder med beste opplosning paa kameraet. 2 Gb det dobbelte.

Canon har enkle, gode og robuste kameraer. Jeg hadde (har) et Canon Digital Ixus 700. Har brukt det i 5 aar og tatt 20 000 bilder, og det er ikke noe tull med det den dag i dag. Har naa kjopt speilreflekskamera, men Ixusen er med til Hellas som en god (og liten) folgesvenn.

Lykke til med valget!

PS: Ladere er smaa og lette. De folger med naar du kjoper kamera.

Jag håller med Ole om att det är en fördel med en kamera som har SD-minneskort som standard, på grund av det han nämt ovan. Du kan också kika på något ur Nikons sortiment, dom heter nikon coolpix och finns i olika utförande och prisklasser. Skulle jag vara på jakt efter en digitalkompaktkamera i den prisklassen du nämner hade jag tagit en koll hos detta företag som är seriöst och kunnigt i branschen, och lyssnat på vad dom har att säja : http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=10381864
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Hva du enn gjør så ikke oppbevar bildene du tar bare på minnebrikken. Ta backup ofte, minnebrikker er masseproduserte og kan svikte. To ganger har jeg opplevd at mennesker har mistet en masse bilder på minnebrikken. I et tilfelle hadde eieren formatert brikken og dermed røk bildene fra datterens bryllup blant annet. Jeg anbefalte ham et firma som kunne få frem bildene på tross av formateringen, men hørte ikke mer fra mannen. Slike firmaer vet å ta seg betalt.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Som ting forandrer seg! Før jeg kjøpte Mju\'en ble jeg anbefalt en Ixus av en venn, og lånte den også noen dager, men den gang (4 år siden?) fikk for det første Mju mye bedre kritikker enn Ixus, pluss at jeg likte funksjonaliteten til Mju\'en mye bedre  :cheers:

Ellers, enig med Inge, ta backup om du kan - last for eksempel bildene opp på ex Photobucket fra en internettcafé om du ikke har pc med på ferie. Eller lever minnekortet til en fotobutikk og be dem brenne bildene på cd.
(Må innrømme jeg aldri har gjort dette selv, men det er nå sånn en bør gjøre, om det er en katastrofe om bildene forsvinner.)

Siden du er selverklært data-novise virker kanskje dette med minnebrikke osv. litt usikkert, men husk at det er uhyre sjelden det skjer noe galt med minnebrikkene, og at vanlig film også kan sette seg fast i kameraet, få lys på seg, være ødelagt når du kjøper den osv. Av og til skjer rett og slett kjipe ting.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Takk for nyttige tips og råd fra Tommy og Inge også :) samt beroligende ord fra Admirala ;) Ble litt skjelven her, med tanke på at alle bildene plutselig skulle forsvinne, gulp. Det er jo spesielt ille mht til feriebilder. For sikkerhets skyld skal jeg ta med mitt andre kamera også, siden jeg har endel filmer liggende.
Men backup skal jeg huske på. Har ikke med pc på ferie, så håper det går greit å ordne når jeg kommer hjem igjen. Aner jo ikke hvordan dette skal gjøres på pc (i Hellas) så det må jeg nok sette meg inn i først.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...