Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg ser Lesvos at har kommet som eget underforum. Det er fint! Lesvos er en flott øy.
Jeg har vært der mange ganger, og bodd i Ag. Isodoros/Plomari.
Første gang bodde jeg på  hotellet Southern Cross i Ag. Isodoros.
Jeg så, i en link her på Forumet nylig, at det er til salgs. Kanskje noe å tenke på!

(Bildene mine er  \"bilder av bilder\", og bærer preg av det)
KariK

kaka

Agia Isodoros er nok mest bygget opp rundt turisme, med en fin strand (for oss som tåler småstein).  Det er mange hyggelige spisesteder der.
Jeg vekslet mellom Ag. Isodors og Plomari på kveldene. Turen bort til Plomari tar drøyt 20 minutter. Begynte jeg turen langs stranden, kunne jeg oppleve slike syn:
KariK

kaka

På kveldstur i Plomari så jeg, for første gang i mitt liv, solen synke i havet. Det var et utrolig fascinerende syn! Jeg måtte stoppe noen greske damer og kommentere det,  -men jeg tror de hadde sett det før...
Jeg klarte selvsagt ikke fange det magiske øyeblikket, men fikk noen bilder før det.
KariK

Barbro

Så vakre bilder,kaka :flower: .Jeg bodde like ved stranda da jeg var på Lesvos..var der i mai...men vi hadde sterk vind flere dager på rad,og det gjorde det nesten umulig å bade.Forøvrig vil jeg..meget subjektivt,hevde at dette ikke er ei spesielt barnevennlig strand.Plomari forøvrig...en herlig liten gresk by :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

operafantomet

Enig, å se solen synke i havet er et helt spesielt syn. Aaaaah, minner...

Takk for fine bilder!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Anita

Er litt nysgjerrig på Plomari, har aldri vært der og derfor er jeg veldig glad for denne tråden  :cheese:

Hva er egentlig forskjellen på å bo i Plomari enn å bo i Molyvos?  

Vi var veldig godt fornøyd med Molyvos og jeg er derfor litt redd for å bestille tur til Plomari - hvis det skulle vise seg å bli en nedtur  :compress:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

operafantomet

Quote from: \"Anita\"Er litt nysgjerrig på Plomari, har aldri vært der og derfor er jeg veldig glad for denne tråden  :cheese:

Hva er egentlig forskjellen på å bo i Plomari enn å bo i Molyvos?  

Vi var veldig godt fornøyd med Molyvos og jeg er derfor litt redd for å bestille tur til Plomari - hvis det skulle vise seg å bli en nedtur  :compress:

Sånn rent subjektivt opplevde jeg Molivos som mer pittoresk og vakker. Det er noe med de trange handlegatene, utsikten, husene, vinrankene som henger som \"overbygg\" mellom husene, borgen på toppen...

Plomari virket på meg som en noe mer moderne by, med litt mer trafikk og nyere hus. Full av gresk småby-sjarm, absolutt! Og kanskje også finere strender i umiddelbar nærhet.

Jeg har dog ikke BODD på noen av stedene, bare vært der på dagsturer. Hadde vært gøy å få innspill fra de som har bodd der også!  :cyclops:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Hyggelig at flere følger meg i denne tråden!!
Jeg har ikke bodd i Molivos, bare vært der et par ganger på dagsturer. Vakker og spennende by!
Men jeg liker Plomari veldig godt. For meg er det en levende gresk by. Den har en blanding av bygninger som jeg synes er veldig artig, og vi ser absolutt spor av gammel aktivitet i området, både sjøfart, såpekoking og annet.
Hvor barnevennlig sranden (i Ag I) er, for de yngste, har jeg og lurt på, siden jeg gjerne ville ha med meg en liten. Men jeg tror nok det hjelper å kunne gå støtt!
Jeg opplevde èn dag med sterk vind. Dagen etter var stranda \"vrengt\".
KariK

Maritsa

Bodde i Plomari siste år i september, og reiser tilbake igjen til september i år.  Plomari er så gresk som man kan tenke seg.  Mange små butikker som de lokale handler i. Jeg reiste med Lilleput og bodde på Irini. Bare 5 min å gå til sentrum.  Nedenfor hotellet er det en liten strand uten parasoller, men helt ok for å bade. Der finnes også et par restauranter.
Hos Mama Katarina (tror det var det den ene heter) er det levende gresk musikk og dans hver onsdags kveld. Propp fullt.  Vi leide oss sykkel og syklet ofte til Agios Isidoros, og vi synes stranden der var bra med rent og klart badevann. Plomari er absolutt å annbefale.

Roger

Har bodd flest ganger i Plomari/Agios Isidoros- området da med Lilleput-reiser Jeg har bodd i Petra/Molivos-området to ganger med 5 års mellomrom(2003 0g 2008)
Forskjellen mellom nord og syd er vel at det er litt mer turistpreget i nord.
Det spørs hva man ønsker. Jeg syns begge stedene har hver sin sjarm.
I nord er det lettere å komme seg litt mellom de fire steden Anaxos- Peetra - Molivos og Eftalou da det går lokalbuss flere ganger om dagen.
I år blir det i Plomari/ Agios Isidoros i slutten av august for n\"te gang på Coralli.
Synd man ikke kan kombinere en to-ukers tur med en uke i nord og en uke i syd. Prøvde å få til dette i fjor med ....... men det var så mye om og men at jeg ga opp.Har vært der så pass mye at det ikke ville vært noe problem med å ta lokalbussen inn til Mytilini og byttet buss der for å dra videre.
Sorry ble litt off topic her! God tur!!  :flower:
Roger

kaka

Lilleput har jo ikke noe i nord, men de to andre selskapene som reiser fra Norge har vel begge steder? Jeg kunne og tenkte meg en kombinasjon en gang, men i år (for første gang på flere år) tror jeg ikke det blir Lesvos. Men, det er absolutt en øy jeg er blitt glad i!
Moro å lese At både Maritsa og Roger har bodd på steder jeg kjenner til (tror tavernaen heter Mama Katarina, ja) Selv har jeg bodd på Frini de siste gangene, for å ha kortere vei til byen (midt mellom strand og bysentrum).
Men en september jeg hadde reisefølge på Coralli, tok vi mange turer mot sjøen, fra svingen der bussen henter, over olivenlundene, og til byene i nærheten: Plagia og Trigonas. Det likte jeg godt!
KariK

kaka

På veien over olivenlundene fant vi disse trærne:
De i bakgrunnen bar neppe så mye frukt, de hadde nok annet å bære.
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...