Logg inn med Facebook eller Google!

Lesbos (Lesvos?)

Started by cubical, 28. Mar 07, 23:27:39

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"cubical\"Takk skal du ha, vi har vel begynnt å få en viss oversikt over hva vi vil. Først blir det nå Chios, men vi må jo innom Lesvos også. 14 dager igjen så er vi i området :-)

Næ, skal dere til Chios! Hvordan gikk jeg glipp av det!  zxcqqqaaaaaaaa

cubical

:-).

Det som er odde er at jeg mener å huske at du lagde en tråd også hvor det var diskutert en hel masse. Har vært litt travelt i det siste så jeg har ikke hatt tid til å tenke så mye på ferie.

Er det jeg som er potte tett i toppen (jetlag etter USAtur) eller er den tråden borte?

Pjokken

Quote from: \"cubical\":-).

Det som er odde er at jeg mener å huske at du lagde en tråd også hvor det var diskutert en hel masse. Har vært litt travelt i det siste så jeg har ikke hatt tid til å tenke så mye på ferie.

Er det jeg som er potte tett i toppen (jetlag etter USAtur) eller er den tråden borte?

Vi hadde desverre problemer med forumet for litt siden, og desverre
ble noen av trådene borte i og med dette problemet.

Se: http://www.hellasforum.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=305

Vi beklager om tråden du refererer til ble borte.

Moderator

Mixelite

Quote from: \"cubical\":-).

Det som er odde er at jeg mener å huske at du lagde en tråd også hvor det var diskutert en hel masse. Har vært litt travelt i det siste så jeg har ikke hatt tid til å tenke så mye på ferie.


Jeg har jo aldri lagt skjul på at jeg har teflonhjerne, men dette tar kaka!  zxzaxxxxxxxxxx

operafantomet

Som andre allerede har påpekt, er det det greske alfabetet som er grunnen til Lesbos/Lesvos-dilemmaet.

I antikken SKREV man Lesbos og SA Lesbos, men i årenes løp er B\'en blitt til en V (uttalemessig). Som eksempel: \"alfabet\" er en sammenstilling av de to første bokstavene i gresk alfabet: \"Alfa\" og \"Beta\". I dag sier man \"Alfa\" og \"Vita\". Vil man formulere en B-lyd på nygresk, så bruker man bokstavsammensetningen MP. Eksempel: mpómpa = bombe (beklager mangelen på greske bokstaver!).

Hva angår Lesbos, så ble jeg rent forelsket i øya, fordi den var så lite turistifisert i forhold til andre greske øyer. Jovisst er det turister der, men turistene blir overskygget av solid lokalbefolkning og uendelige mengder oliverntrær....

Selv besøkte jeg Kalloni (+ Skala Kallonis), Eressos (+Skala Eressou), Molyvos/Mithimna, Mytilini, Plomari + Melinda og Agiassos.

Kalloni er en søvnig liten småby midt på øya, men tilbyr det meste man trenger (dvs. apotek, internettcafé, restauranter, matbutikker, klesbutikker etc). Stranddelen av byen (Skala Kallonis) har strender som rett nok ikke er kritthvite og postkort-idylliske, men som tilbyr herlig temperert vann (strendene ligger i Kalloni-gulfen). Ikke så langt unna ligger klosteret Limónos (verdt et besøk, med sine 120 småkapeller, ikonsamling og frittgående påfulger!). Jeg bodde i klosterannekset Metochi, som tilhører nettopp Limónos. Får man norsk-abstinenser, så er det nesten garantert nordmenn som bor her i sommerhalvåret - stedet drives nemlig i samarbeid med Universitetet i Agder, for kurs, konferanser og studier. OG det er gitt ut en fabelaktig kokebok herfra, kalt \"Mat på Metochi\" ( http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/nyhetsarkiv/matopplevelser_fra_metochi ). Men nok om det....

På vestsiden: Eressos og tilhørende Skala Eressou var stedet der dikteren Sappfo drev skole for ugifte kvinner i antikken, og hennes amorøse dikt skapte uttrykket \"lesbisk kjærlighet\". Av den grunn er hovedtyngden av turister her lesbiske, og byen har mange kreative butikker - i tillegg til en deilig strand. Ikke så langt unna er også \"Den forsteinede skogen\" og et tørt, måneaktig landskap - en stor kontrast til den ellers grønne øya.

Molyvos/Mithimna i nord er antakelig Lesbos\' mest idylliske og turistvennlige by. Byen ligger opp mot en fjellside, og handlegatene er helt bilfrie, brolagte og smale, og mange steder dekket av drueklaser i \"taket\". På toppen ligger den ganske godt bevarte borgen, og her oppe skuer man faktisk over til Tyrkia. Arkitekturen er særegen, med en dæsj ottomansk og en dæsj gresk. Endel av trehusene leder tanken litt hen mot sveitsiske og norske trevillaer... I byen nærhet er det også en strand, samt den idylliske byen Petra.

På østsiden: Mytilini er øyas urbane alibi. Her er det masse butikker, utesteder, hoteller og transportmuligheter, og også en funky arkitektur. Her ligger flyplassen, og her er også endel muséer, banker og andre urbane goder. Jeg likte spesielt godt handlegaten, som var lang og for det meste bilfri, og med utrolig mange forskjellige butikker (inkludert en som solgte presteklær og kirkeinteriør - for religiøst bruk, selvfølgelig). Skal man ta snarturen over til Tyrkia, så er det fra denne byen man reiser.

Sørover ligger badebyen Plomari, og her er også hovedtyngden av turistene (for det meste skandinavere, britr og tyskere). Strendene er stort sett av rullestein, og vannet er så klart og rent at det er vanskelig å beregne konkret dybde. Helt fantastisk! Også et bra natteliv. Reiser man litt forbi Plomari finner man det knøttlille stedet Melinda, samme vann- og strandforhold her.

For å oppleve den ultimate kontrast kan man besøke fjellbyen Agiassos, litt nord for Plomari. Her er man virkelig opp i fjellheimen, like ved den hvite toppen Olympos. Agiassos er en mindre kjent idyll, med brosteinskledte gater som klatrer oppover, oppover, oppover. Det er overraskende mange håndverksbutikker her, og også en fascinerende kirke (gull er stikkordet...).

Noen bilder fra mitt opphold kan sees her: http://www.geocities.com/pisslei/metochi

God tur!  :drunken:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Takk for hyggelig lesning operafantomet! Jeg har såvidt skummet gjennom rapporten fra Metochi-senteret og skal sette meg ned og lese grundigere gjennom det nå. Senteret er et utrolig tilbud, synes jeg!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...