Logg inn med Facebook eller Google!

Spisesteder i Rethymnon

Started by hannyh, 07. Aug 08, 14:58:22

Previous topic - Next topic

hannyh

Skal til Kreta og Rethymnon for første gang nå i slutten av august og lurer på om noen har tips om gode spisesteder i Rethymnon.

Skal kun være der 1 uke og håper derfor å unngå de helt vanlige \"turiststedene\" som alle har lik mat!!!  
Har sett her på forumet at Gamlebyen er stedet man bør oppsøke for å få de gode matopplevelser.  Ønsker også tips om steder med forskjellig type mat - har sett det har vært nevnt restauranter med typisk Gresk mat, sjømat og italiensk mat.   Hva vil du anbefale voksne, når de skal være 1 uke i Rethymnon?

Ninette

Jeg viser til en tilsvarende tråd her på forumet der undertegnede har anbefalt Sisi i nærheten av Misiria. I tillegg ligger det flere andre anbefalinger her
http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2472

I tillegg vil jeg anbefale Mesostrati, som ligger midt i sentrum.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

The_Captain

Kyria Maria var et koselig sted husker jeg. Sunset er ok for settingen.

Unngå for enhver pris Stella\'s Kitchen og Old Town.

Ninette

Quote from: \"The_Captain\"Kyria Maria var et koselig sted husker jeg. Sunset er ok for settingen.

Unngå for enhver pris Stella\'s Kitchen og Old Town.

Det er vel ikke noe galt med Stellas Kitchen? Det er jo en utrolig hyggelig frokostplass.

Eller tar jeg så feil?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

The_Captain

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"The_Captain\"Kyria Maria var et koselig sted husker jeg. Sunset er ok for settingen.

Unngå for enhver pris Stella\'s Kitchen og Old Town.

Det er vel ikke noe galt med Stellas Kitchen? Det er jo en utrolig hyggelig frokostplass.

Eller tar jeg så feil?

Greit. Til frokost burde det ikke være noe problem. Men til annen mat ønsker jeg vin, og det får man ikke her. Kun arkeologiske levninger...

Ninette

Quote from: \"The_Captain\"
Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"The_Captain\"Kyria Maria var et koselig sted husker jeg. Sunset er ok for settingen.

Unngå for enhver pris Stella\'s Kitchen og Old Town.

Det er vel ikke noe galt med Stellas Kitchen? Det er jo en utrolig hyggelig frokostplass.

Eller tar jeg så feil?

Greit. Til frokost burde det ikke være noe problem. Men til annen mat ønsker jeg vin, og det får man ikke her. Kun arkeologiske levninger...

Så vidt jeg er Stellas Kitchen kun åpent på formiddagen, fra ni til tolv eller ett. Og slik jeg har forstått det, er det frokost som er hovedproduktet deres. Og da fungerer det svært bra, etter min mening.

Skal man ha noe annet enn frokost, er jeg enig i at man bør finne et annet sted.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

znuppa

Vi spiste frokost på Stellas Kitchen hver dag... nydelig. Vi hadde også en deilig lunsj hvor det var mye god mat å velge mellom. Vi tok øl til maten, men i menyen var det også husets vin + mye Retsina i kjøleskapet. Tror hun holder åpent til rundt 20 om kvelden. I alle fall i år gjorde hun det.
Men smaken er forskjellig - vi storkoste oss både hos Stella og i Old town, og vi er ikke fremmede for å bo der igjen. Likevel er vi nysgjerrige på hva det er som har gjort at The Captain er så negativ til stedet? :huh:
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser!

tonetamara

Kyria Maria ,,,ja..Undrar om de va där vi va i tre kveller?? E de attme me Ibiscos garden.??
Vart spandert mye, både för og etter maten.

JohnS

På vår første tur til Rethymnon for ca 15 år siden, havnet vi på en av tavernaene til Kyria Maria.  Jeg tror det var tre av dem, og der vi var, ble det tydeligvis ikke produsert varm mat.  Vi satt slik at vi kunne se de indre gemakker, og etter at vi hadde bestilt, gikk kelneren til telefonen og leste opp bestillingen vår.  Freden senket seg, siden de andre gjestene allerede spiste, men et kvarters tid etter ringte telefonen.   Gamlefar selv reiste seg fra godstolen og parkerte sigaretten i munnviken mens han starta opp sin scooter og putra av gårde.

Noen minutter etter var han tilbake med pakker i aluminiumsfolie mellom beina på fotbrettet (!).  Pakkene ble båret inn, maten ble lagt på tallerkener, og vi fikk den servert omtrent like varm som andre steder.  Etter dette må vi innom Kyria Maria når vi er på de kanter, men har ikke opplevd samme opplegget seinere.

Ellers er vi ikke mer originale enn at Mesostrati og Fanari er favoritter, i tillegg til at vi har en spesiell forkjærlighet for Lemonokipos eller Sitrontrehagen.  Er det forresten noen som vet om den pensjonerte skipperen (som jeg akkurat nå har glemt navnet på) er still going strong der?

JohnS

PS  Om vel tre uker, den 20., er vi i Rethymnon for to uker, vi også!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Epicuristen

Hei.

Vi var innom Sitrontrehagen i år, og kapteinen er der fortsatt, men tror ikke det er han som \"styrer\" stedet lengre.

Dessuten, nå begynner det å bli mange steder nevnt hvor vi ikke har vært! Kyria Maria? Sunset? Fanari? Og Mesostrati, det er ikke Parastratimo (fortau) som menes?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

JohnS

Quote from: \"Epicuristen\"Og Mesostrati, det er ikke Parastratimo (fortau) som menes?

Mesostrati ligger i nærheten av den store kirken ovenfor gamlebyen, nær byparken.  Den har forresten egen hjemmeside, oppdaget jeg nå.  Mange grekere går der, og noen av dem pleier ha med seg instrumenter, slik at det ofte er mye spontan sang og musikk.

Men vær klar over at jeg har snakka med flere som ble skuffa over at de bare fant flere turister etter at de hadde fått anbefalt stedet.  Mesostrati er, som mange andre tavernaer, to helt forskjellige steder tidlig på kvelden når turistene spiser, i forhold til når grekerne siger inn til andre eller kanskje tredje bordsetning.  Og det skjer når de fleste turister for lengst har gjort opp regningen, og enten er under dyna eller drikker paraplydrinker til øredøvende musikk et annet sted ...

JohnS

PS  Mye kan ha skjedd, det er 5 år (!) siden jeg var der, når jeg tenker meg om, så ingen garantier.......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Epicuristen

Ok! Oppider ett sted ja :grin: Takk for info JohnS.
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...