Logg inn med Facebook eller Google!

Turer til andre øyer fra Chania/Gouvia

Started by Heidrun, 10. Feb 08, 12:23:04

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei sliter med nettsidene til diverse båtfirmaer. Er vanskelig å finne ut hvilke destinasjoner som går fra Chaniadistriktet med båt til andre Øyer. Vet at det går til Santorini,men noe mere en det vet jeg ikke
Yamas til livet og til

Epicuristen

Hei.

Jeg vet at det i alle fall går en båt San Torini - Rethymno - Irakleio, og tror den heter Black Prince (Fred Olsen Båt) og er ett lite cruiseskip. Det vil si; ikke av de gigantiske i alle fall. Vi hadde tenkt å ta en tur med den, men ble frarådet det av våre greske venner. De mente at de få timene man var på San-Torini var aaaaaalt for liten tid til å se øya. De mente det var bedre å ta ferga fra Irakleio og ta en overnatting eller to for å sett den på en ordentlig måte. Tidligere var vel også fergen fra Rethymno også innom der, men tror at den nå seiler forbi. Hvordan det er med den fra Xania vet jeg ikke, men kanskje Calle gjør?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Tjorven

Gå til www.gtp.gr Der finnes de fleste båtruter/ferjeselskap så vidt jeg husker.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

De siste årene har det ikke gått ferjer fra Chania til andre steder enn Pireus. Som Kyria T påpekte i en annen tråd, så går det ferjer til Peloponnes fra Kissamos som ligger cirka 40 kilomenter vest for Chania. Altså er det bare ruter til fastlandet fra dette området.

Fra Rethymnon har det pleid å gå ferje til Santorini og andre øyer i Kykladene  én gang pr. uke, så hvis du bare skal være der et par netter, så må du returnere via Heraklion. Fra Heraklion har det pleid å gå ferjer til Santorini og andre øyer i Kykladene stort sett hver dag.

Så hvordan er avstanden mellom Chania, Rethymnon og Heraklion? Dette er tre byer som alle ligger på den lange nordkysten av Kreta. Jeg tror du du må regne to timer mellom hver av dem, så det blir altså fire timer fra Chania til Heraklion. Det har tidligere blitt sagt i en annen tråd at disse bussene er av høy standard og at de er meget pålitelige. Det går også ferjer fra Agios Nikolaos og Sitia til Santorini og Milos et par ganger pr. uke, men disse byene ligger enda lenger unna Chania.

Jeg vil anbefale deg å bruke danae.gr og søke mellom \'crete\' og \'cyclades\'. Da får du alle forbindelsene. Hvis du lurer på rutene til sommeren, må du nok vente til mai før alt er lagt ut.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"Gå til www.gtp.gr Der finnes de fleste båtruter/ferjeselskap så vidt jeg husker.

Jovisst är det så, och den är efter min ringa erfarenhet den bästa sidan att söka efter grekiska båtruter på, då den täcker samtliga ? rederier som trafikerar grekiska farvatten. Dessa är också bra att ha till hjälp ;

http://www.openseas.gr/OPENSEAS/index_en.vm

http://www.danae.gr/ferries-Greece.asp

Att tänka på är att tidtabellerna för sommaren inte ligger ute ännu, och att dom aldrig sträcker sig längre än 2-3 månader framåt. Så förändringar i tidtabeller ( rutter ? ) är sannolika.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Epicuristen

Quote from: \"Svein~B\"Fra Rethymnon har det pleid å gå ferje til Santorini og andre øyer i Kykladene  én gang pr. uke, så hvis du bare skal være der et par netter, så må du returnere via Heraklion. Fra Heraklion har det pleid å gå ferjer til Santorini og andre øyer i Kykladene stort sett hver dag.

Mener Black Prince gikk to ganger i uka sist sommer. Den er som sagt ingen ferge, men er mer ett cruiseskip. Irakleio har vel daglige avganger. Noen som forresten har sjekket om NEL-Lines er innom Santorini?

Quote from: \"Svein~B\"Så hvordan er avstanden mellom Chania, Rethymnon og Heraklion? Dette er tre byer som alle ligger på den lange nordkysten av Kreta. Jeg tror du du må regne to timer mellom hver av dem, så det blir altså fire timer fra Chania til Heraklion.

Huffda! Har du tenkt å sykle Svein? :wink: Xania - Rethymno er i underkant av en time (50 minutter cirka), Rethymo - Irakleio i overkant av en time. (1 time og ett kvart cirka):biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Hva jeg kan finne ut av, så går det ikke ferge fra Irakleio heller til Santorini... Ser faktisk ut som man må helt øst til Sitia for å finne ferger som går dit. Men kanskje er det mulig å \"stå over en runde\" med Black Prince? :cyclopsani:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Svein~B

Quote from: \"Epicuristen\"Huffda! Har du tenkt å sykle Svein? :wink: Xania - Rethymno er i underkant av en time (50 minutter cirka), Rethymo - Irakleio i overkant av en time. (1 time og ett kvart cirka):biggrin:

Det er hvis du kjører nonstop, ikke sant? Kjører bussen nonstop? Har du tatt denne bussen?

Jeg pleier å ta i litt når jeg oppgir reisetider, sånn at ikke folk skal beregne for knapp tid. Tid de får til overs er som regel bare positivt. Så vidt jeg har fått med meg, må man noen ganger bytte buss i Rethymnon også, hvis man skal fra Chania til Heraklion.

Da jeg reiste fra Chania til Rethymnon tok det over en time, det var fra flyplassen, ikke fra byen riktignok, men det var nonstop.

Quote from: \"Epicuristen\"Hva jeg kan finne ut av, så går det ikke ferge fra Irakleio heller til Santorini... Ser faktisk ut som man må helt øst til Sitia for å finne ferger som går dit. Men kanskje er det mulig å \"stå over en runde\" med Black Prince? :cyclopsani:

Nei, det gjør ikke det nå, men jeg går ut fra at spørsmålet gjelder sommerrutene. Om sommeren pleier det å gå hurtigbåter nordover fra Heraklion til Santorini stort sett hver dag i 9-10-tida. Den fortsetter til andre øyer, det er litt forskjellig fra år til år og fra dag til dag hvilke. Fra Rethymnon har det pleid å gå vanlig ferje på tirsdager. I fjor så gikk det hurtigbåt. Deler av sommeren gikk den på tirsdager, deler av sommeren gikk den på tordager. Jeg tror også det var noen uker den gikk både tirsdager og torsdager.

Black Prince kjenner ikke jeg til, så der må jeg melde pass.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Liv

Tidene som Epicuristen oppgir er riktige tider,ut i fra mitt kjennskap.
Sjekket også for sikkerhets skyld.

Her er litt om avstandene mellom Chania,Rethymnon og Heraklion.

Sakset fra \'\' Explorecrete.com\'\'.



\'\' Chania is 60 km from Rethymnon, 138 km from Heraklion.
It takes 30 - 45 minutes to drive from Chania to Rethymnon, 2 hours from Chania to Heraklion .

Rethymnon is 78 km to Heraklion.
 You will need 1.5 hours to drive to Heraklion.\'\'

Har kjørt disse strekningene selv både med egen bil og buss.Flotte veger,flere felt.Bussen bruker omtrent samme tid som egen bil. Lite stopp.
Trenger ikke alltid bytte buss i Rethymnon,men i alle tilfelle er bussen innom bussstasjonen. Er det bussbytte så er det ikke lang ventetid.

Ovenfor er det oppgitt veldig god tid fra Rethymnon til Heraklion.
Jeg har aldri opplevd at det tar 1.5 t, som regel litt i overkant av en time.
Hverken med buss,taxi eller egen bil. Da snakker jeg om  nonstop.

Epicuristen

Joda Svein. Har i alle fall tatt rutebussen til Xhania og \"hjem\" igjen. Den \"toucher\" bare så vidt innom Giorgopolis og Souda Bay. Med bil sparer du nok fem - ti minutter i forhold til den tiden jeg oppga, siden de to små omveiene tar maks ti minutter tilsammen! :grin: Men joda! Er enig i at man bør beregne god tid! :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Quote from: \"Liv\"Tidene som Epicuristen oppgir er riktige tider,ut i fra mitt kjennskap.
Sjekket også for sikkerhets skyld.

Her er litt om avstandene mellom Chania,Rethymnon og Heraklion.

Sakset fra \'\' Explorecrete.com\'\'.



\'\' Chania is 60 km from Rethymnon, 138 km from Heraklion.
It takes 30 - 45 minutes to drive from Chania to Rethymnon, 2 hours from Chania to Heraklion .

Rethymnon is 78 km to Heraklion.
 You will need 1.5 hours to drive to Heraklion.\'\'

Har kjørt disse strekningene selv både med egen bil og buss.Flotte veger,flere felt.Bussen bruker omtrent samme tid som egen bil. Lite stopp.
Trenger ikke alltid bytte buss i Rethymnon,men i alle tilfelle er bussen innom bussstasjonen. Er det bussbytte så er det ikke lang ventetid.

Ovenfor er det oppgitt veldig god tid til Heraklion.
Jeg har aldri opplevd at det tar 1.5 t, som regel litt i overkant av en time.
Hverken med buss,taxi eller egen bil. Da snakker jeg om  nonstop.

Høh-høh.... drøye de siste 18 kilometerne (forskjellen på distansene). Man må altså beregne en time på dem... Og hvem sier at matematikk ikke er morsomt? *ler*
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Men mer matematikk... I følge utklippet til Liv så er det 60km. Og tidsangivelsen er 30-45 minutter. Det gir altså da en snitthastighet på 120 - 80km/t. Da regner jeg med at jeg har brukt rundt de 45 minuttene de gangene jeg har kjørt der.... Tross alt har jeg fått streng beskjed om å holde meg under hundre for å unngå uønsket oppmerksomhet fra noen svartkledte som kan lure rundt i rhododendronbusker for eksempel...

Nuvel... Regner man så ut snitthastigheten de har regnet med Rethymno - Irakleio så er denne satt til 52km/t..... Hmmmm... Veien østover er da på ingen måte noe verre enn den vestover... men-men...

Uansett. Da vi kjørte rutebussen til Xania så hadde denne faktisk billettør ombord... Men hva svarte har egentlig dette med båtturer å gjøre??? :lol:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....