Logg inn med Facebook eller Google!

Ferje fra Paleochora til Hora Sfakion

Started by MayElisa, 26. Jun 18, 12:44:32

Previous topic - Next topic

MayElisa

Hei,

jeg synes det er litt forvirrende informasjon rundt ferjetider og stoppesteder på Sørkysten. Kanskje noen her har oppdatert informasjon og erfaring?

Vi skal reise fra Paleochora til Loutro på 1 døgns overnatting. Vi har med oss bil som vi da planlegger å parkere i Hora Sfakion. Så er det store spørsmålet om vi på enkelt vis kan ta ferje fra Paleochora til Hora Sfakion? Ut fra Anendyks nettsider finner jeg ingen direkterute. Det er forsåvidt greit å stoppe innom Sougia osv, men helst dersom det bare er et kort stopp før ferja går videre igjen... Eller fungerer sånn at vi må kjøre bilen av ferja og deretter vente noen timer før neste ferje går? I så fall må vurdere å heller kjøre bil til Hora Sfakion, men det er litt klønete rute det også (vi kommer fra Chania-siden og har egentlig ikke behov for å kjøre samme rute tilbake og på nytt over fjellet).

Er det noen som har noen gode tips? Gjerne også hvis dere har vært på noen hyggelige steder - vi har stadig ikke booket overnatting for 1 natt. Planen er altså et par dager i Paleochora, deretter Loutro og så har vi igjen 1 døgn som ikke helt er bestemt. Vi hr vurdert å kjøre ned til Matala, men er redd for at det blir mye kjøring for barna. Alternativt tenker å returnere fra Loutro til Hora S hvor vi kan gå Imbroskløften. Noen som kan anbefale en rute for siste døgnet (dvs. 2 døgn...1 overnatting, men 2 dager å disponere). På forhånd takk :)


mouche

Fra Hora Sfakia kan man ta ferge eller taxibåt, mange muligheter der. Greit å parkere bilen i Hora Sfakia. Fergen på sydkysten er bare raskt innom de forskjellige havnene før de går videre så det er ikke noe problem.
Det tar litt tid å forflytte seg fra sted til sted så jeg ville begrense det og heller ta to overnattinger i Loutro?
Imbroskløften er flott. Har gått den et par ganger, senest for to uker siden. Man går den greit på to timer, har gjort det på en time (!). Parker på toppen og når du kommer til første "vannhullet" nede så stopp der for en kald drikke og be de ringe etter en taxi. Koster fem euro per person å komme opp igjen til bilen. Noen blir transportert på planet på en pickup, men vi fikk heldigvis ordnet en minibuss for oss seks personer.
Regner med at dere skal fly ut igjen fra Chania og hvorfor da ikke ta en overnatting i byen? Eller like utenfor i området som heter Stavros? Et opphold i selve byen Chania er helt topp!
Loutro er veldig populært for tiden så ville sikre meg et sted å overnatte før man kommer dit!

MayElisa

Takk for gode innspill, Mouche:) Tror vi skal følge rådet ditt om å utvide oppholdet i Loutro - alternativt ta siste natten i Hora Sfakion. Jeg får sjekke om det er noen hoteller ledig:) Så får vi endelig gått Imbros.

Ang. hjemturen. Er du godt kjent i området, @mouche eller andre? Vi har kjørt den vanlig veien mellom Hora S og Chania (Dvs. Almyrida) mange ganger. Jeg kunne derfor tenkt meg en liten avstikker hjem, f.eks Hora S - Frangokastello - Spili - Almyrida. Har du kjørt strekningen før? Er det verdt omveien med et lunsjstopp i Spili?

Kjenner jeg gleder meg vanvittig til Kreta og nye opplevelser nå☀️

Kritios

Det er to ferjer som går på sørkysten. Dersom du skal fra Paleochora til Chora Sfakion må du bytte ferje i Agia Roumeli.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

MayElisa

Quote from: Kritios on 26. Jun 18, 21:23:34
Det er to ferjer som går på sørkysten. Dersom du skal fra Paleochora til Chora Sfakion må du bytte ferje i Agia Roumeli.


Takk for svar. Ser ut til at du har rett hvis jeg forstår tidtabellen til Anendyk rett. Jeg får studere den litt nærmere for å estimere reisetid. Begynner å tenke at bilen kan være litt til bry (selv om det gir fleksibilitet der veiene er Ok).

mouche

I  mine øyne er det å bruke bilen her mer en velsignelse enn et problem for den gir en rekkevidde og tilgang til så mye man ellers ikke får se, eller oppleve. Jeg ville heller ha redusert ambisjonen  ht hvor mange steder du skal rekke på få dager. Uansett, god tur! ;D

Kritios

Quote from: MayElisa on 26. Jun 18, 22:10:31
Quote from: Kritios on 26. Jun 18, 21:23:34
Det er to ferjer som går på sørkysten. Dersom du skal fra Paleochora til Chora Sfakion må du bytte ferje i Agia Roumeli.


Takk for svar. Ser ut til at du har rett hvis jeg forstår tidtabellen til Anendyk rett. Jeg får studere den litt nærmere for å estimere reisetid. Begynner å tenke at bilen kan være litt til bry (selv om det gir fleksibilitet der veiene er Ok).
Ja, jeg har selv tatt turen fra Paleochora til Chora Sfakion med bil.
Første ferja fra Paleochora klokka 08.30 til Agia Roumeli. Det er forøvrig der man kommer ned etter å ha gått Samariakløfta.
Andre ferja går derfra klokka 11.30.
Og som Mouche sier over her; bil er en velsignelse på Kreta, det tar veldig lang tid å komme seg rundt med buss  :D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

MayElisa

Takk, godt å få stadfestet detaljer. Da skal jeg reservere plass til bilen.

Er det slik å forstå at ferja fra Paleochora til Agia Roumeli tar ca. 1,5 time, og ca. 1 time fra Agia Roumeli til Hora Sfakion?


Kritios

Quote from: MayElisa on 27. Jun 18, 10:03:49
Takk, godt å få stadfestet detaljer. Da skal jeg reservere plass til bilen.

Er det slik å forstå at ferja fra Paleochora til Agia Roumeli tar ca. 1,5 time, og ca. 1 time fra Agia Roumeli til Hora Sfakion?



Eh... ferjetider på Kreta er vel omtrent som busstidene.
De har en avgangstid fra endeholdeplassen så tar det så lang tid det tar  ;D
Men ja, du er inne på det.
Og du får god tid til en kaffe og litt å bite i på tavernaen i Agia Roumeli mens du venter på ferje nr. to.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...