Logg inn med Facebook eller Google!

Jul på Kreta

Started by lenamarie, 27. Oct 07, 12:44:40

Previous topic - Next topic

Calle

Quote from: \"Bjørg\"Det høres på innleggene ut som om jul i Hellas er det samme som hjemme.....
Men for å være litt seriøs:
Kan noe si noe om hvordan grekerne feire julen? Vi har hørt mye om påskefeiring - men julen.
Opplever dere som reiser dit noe spesielt i juletiden som er verdt å skrive hjem om?

Well!
Här på Kreta finns det jultomtar, granar, tingel-tangel, barnens jul-tåg (som kör rundor med barnen runt staden, alltså samma tåg som brukas för turister under säsongen). Stor julhandel samt högtalare som skrålar ut \"White Christmas\" i vartenda gathörn!
Grekerna firar julen under juldagen, men det firandet är ju naturligtvis ingenting gentemot påsken!

Calle (som kommer att fira en gigantisk svensk jul med alla tillbehör här nere på Kreta, stort paket med sill, nubbar och annat är på väg!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Torill

Quote from: \"sunbjorn\"Dere kan jo følge med på bloggen til Inge. Han er på Samos nå, og vil nok raportere fra jula, som han gjør nå før jul. Han gjør sine daglige observasjoner både før jul og sikkert i jula. Her er lenken:
http://www.pythagorion-club.net/samoslife/index.html
Anbefales på det sterkeste! Er så glad du kom med den adressen Sunbjorn :flower: Apropo Inge, så glad for at hans kjære Felicia er kommet til rette :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Torill

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Bjørg\"Det høres på innleggene ut som om jul i Hellas er det samme som hjemme.....
Men for å være litt seriøs:
Kan noe si noe om hvordan grekerne feire julen? Vi har hørt mye om påskefeiring - men julen.
Opplever dere som reiser dit noe spesielt i juletiden som er verdt å skrive hjem om?

Well!
Här på Kreta finns det jultomtar, granar, tingel-tangel, barnens jul-tåg (som kör rundor med barnen runt staden, alltså samma tåg som brukas för turister under säsongen). Stor julhandel samt högtalare som skrålar ut \"White Christmas\" i vartenda gathörn!
Grekerna firar julen under juldagen, men det firandet är ju naturligtvis ingenting gentemot påsken!

Calle (som kommer att fira en gigantisk svensk jul med alla tillbehör här nere på Kreta, stort paket med sill, nubbar och annat är på väg!)
Syns jeg aner en viss hjemlengsel  :bigsmurf:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Calle

Quote from: \"Torill\"
Quote from: \"Calle\"

Well!
Här på Kreta finns det jultomtar, granar, tingel-tangel, barnens jul-tåg (som kör rundor med barnen runt staden, alltså samma tåg som brukas för turister under säsongen). Stor julhandel samt högtalare som skrålar ut \"White Christmas\" i vartenda gathörn!
Grekerna firar julen under juldagen, men det firandet är ju naturligtvis ingenting gentemot påsken!

Syns jeg aner en viss hjemlengsel  :bigsmurf:[/quote]

Hej!
Det ösregnar och strömmen försvinner med jämna mellanrum! Men längtan upp till Sverige kommer först i feb-mars, det är då det är som j*kligast här nere på ön! Välkommen till ett besök till fukt och kyla då!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

lenamarie

Nu har jag landat och både julskinka och ölkorv passerade tullen utan importlicens. Lite fachinerande att se ett grekiskt hus inklätt i ljusslingor och tomtar. I dag har vi varit på Lidl och handlat tillbehör till julmaten. Sillen läggs in i kväll.
/Lena från Gits och Calles lägenhet. :xmas:
En Mytos då och då förlänger livet

Bjørg

Da ser det ut som om folket i dette forumet ikke har noen særlig kjennskap til den greske julefeiringen.  Har lest litt på den linken det ble henvist til, og litt generelt om grekernes jul - knyttet til kirkens jul tilsvarende kirkens påske. Her hjemme er jo ikke folk flest opptatt av kirkens påske/jul- men kanskej grekernes ortodokse tilhørighet er noe annerledes der.
Og så blir det snakk om den norske kjøpefesten.... Vi er da ikke slik? kanskje noen shopper seg  ut over all fornuft - men de flest kjøper vel - etter forholdene - ikke mer enn tidligere. Eller tar jeg helt feil?? Det er ikk emin erfaring med de jeg kjenner... :colors:
Nå er det i alle fall blitt juleaften, jeg nyter stillheten en sen nattetime, et glass rødvin, grønne plener, fyrer i ovnen, og treet er pyntet, noen engler og nisser følger med på det hele. En ukjent pus kom inn på besøk tidligere i dag, og lot til å nyte julefreden...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...