Logg inn med Facebook eller Google!

Tips om bosted på sør-øst Kreta - i Ireapetra-området.

Started by thomass, 24. Sep 16, 13:16:25

Previous topic - Next topic

thomass

Vi har reist på mange ferie-turer til Hellas. Helst har vi øyhoppet i Kykladene og Dodekonesene, Men vi har også vært på vest Kreta noen ganger.

En drøm har vært å tilbringe lengre perioder i dette fantastiske landet. Så nå har vi tenkt å teste ut om vi vil trives med å bo og ha hverdagsliv her i en lengre periode.

Vi blir pensjonister fra 1. november og tenker å reise til Hellas med det samme. Det er sent på året, så klimaet tilsier at vi reiser til sør-øst Kreta. Planen er å tilbringe 4-6 uker i Ierapetra eller omegn.

Vi har ikke vært i dette området før, og vil gjerne ha tips om et sted å bo. En enkel leilighet med  soverom, stue/kjøkken og bad, ville være fint for oss.

thomass

Hei og Kalimera!

Vi har nå vært på Kreta i 16 dager. Først 1 natt på flyplassen i Athen. Vinden var så sterk i Heraklion, at flyet dit ble kansellert. Aegean airlines tok godt vare på oss. Fint rom på Sofitel, med middag og frokost og fly neste formiddag.

Leiebil ventet i Heraklion. Bodde så 4 netter på Popy apartments i Ierapetra. Vi likte godt Ierapetra. Hyggelig atmosfære og vennlige mennesker.
Andre dagen kjørte vi en tur til Myrtos. Vi var spent på om den lille byen var i vinterdvale. Det er den nok, men det var tilstrekkelig aktivitet og liv der for oss.
Vi avtalte leie av fin leilighet. Pelagos, på havnepromenaden. Vi kunne flytte inn om 2 dager. Vi har nå bodd her siden 13. nov. og stortrives.
Dagene går med lange turer, både til fots og i bil. Vi lager noe mat selv og spiser kun 1 måltid pr dag på taverna. Taverna Katerina stengte ned for sesongen for et par dager siden. Ca'nova stenger om 4 dager. Da er det 2 spisesteder som fremdeles har oppe.
Været har vært og er fantastisk. Dagtemp har ligget på 22-28 grader og sjøtemp 22-23 grader.
Vi returnerer til det kalde nord, 10. des.
Inntil da; skal vi nyte det gode liv!

Hilsen Reidunn og Thomas

mouche

Håper dere rakk et måltid på Katerina, vårt favorittsted i Myrtos!

Kos dere videre.

thomass


filhellener

Quote from: mouche on 24. Nov 16, 13:23:23
Håper dere rakk et måltid på Katerina, vårt favorittsted i Myrtos!


Jeg vet det ikke bare er dere som har "Katerina" som favoritt!
Vi hadde sikkert spist på Katerina uansett da vi bodde ei uke i Myrtos, men gikk dit ganske raskt, fordi vi hadde lest hvor fantastisk det var/ skulle være der..., vi gikk ikke dit flere ganger.

Årsaken var "Påtvungen service", vanligvis har vi god tid, måltidene er høydepunkter😊
Men dette var langfredag, vi ville gjerne spise og være ferdig til å se Prosesjonen.
Kjent som vi er med gresk mat, hadde vi bestemt oss hva vi ville spise da vi så menyen, og ville bestille...
men nei, det kunne vi ikke, sa den finske ( tror jeg) damen...
Kokken, mannen hennes, var litt opptatt,  men han skulle snart komme til bordet vårt og fortelle oss om rettene, urtene han plukker i fjellet, og hvor..., da han kom fikk vi bestille, slapp " forelesningen"..
Maten var god den, men også fhv dyr i fht andre steder i Myrtos med god mat.



Kari

mouche

Det var synd å høre, men kanskje litt uheldig dag med mye folk/stress/omsetning osv? Den "finske damen" er vel kokkens/eierens(Yannis) kjæreste som han traff da han bodde/jobbet i Finland. Hun er, av alle ting, investmentbanker hos Nordea!

Yannis tilbyr de som ønsker det å bli med opp i fjellet og plukke urter et par dager i uken noe vi definitivt skal neste gang vi er i området!

Sist vi var der kom de fra stranden etter et bad og ga oss litt å drikke mens de fortet seg over gata hvor de bor for å skifte og å ta ut ferskt brød fra ovnen. For oss er slike opplevelser mye av sjarmen ved å bo/være på Kreta/Hellas, ikke akkurat hva man opplever på norske restauranter.

filhellener

Quote from: mouche on 25. Nov 16, 19:08:33
Det var synd å høre, men kanskje litt uheldig dag med mye folk/stress/omsetning osv? Den "finske damen" er vel kokkens/eierens(Yannis) kjæreste som han traff da han bodde/jobbet i Finland. Hun er, av alle ting, investmentbanker hos Nordea!

Yannis tilbyr de som ønsker det å bli med opp i fjellet og plukke urter et par dager i uken noe vi definitivt skal neste gang vi er i området!

Sist vi var der kom de fra stranden etter et bad og ga oss litt å drikke mens de fortet seg over gata hvor de bor for å skifte og å ta ut ferskt brød fra ovnen. For oss er slike opplevelser mye av sjarmen ved å bo/være på Kreta/Hellas, ikke akkurat hva man opplever på norske restauranter.


Tro ikke at vi ikke liker de gode og spesielle opplevelsene man får og setter pris på den store forskjellen på Kreta/Hellas og Norge😊

Men, det var ikke mye folk/stress der,  da burde hun jo vært glad for at vi gjerne ville bestille uten " spesialservisen"!
Kari

polyanna

Thomas; hyggelig å høre at dere nyter oppholdet. Synes dere er tøffe som tar ting på sparket, finner sted å bo uten å forhåndsbestille. Litt som i 'gamle dager' når en loffet rundt uten å ordnet alle detaljer på forhånd. - Inspirerende.  :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...