Logg inn med Facebook eller Google!

Pjokkens Chios-side

Started by Katta, 12. Oct 07, 07:41:57

Previous topic - Next topic

therese

Angående Lepra, eller spedalskhet som sykdommen også betegnes som, så har den en viktig norsk historie:

Bakterien som forårsaker sykdommen, Mycobacterium leprae, ble første gang påvist av den norske legen Gerhard Armauer Hansen i Bergen 1873. At mikrober forårsaker sykdom var ikke etablert kunnskap og påvisningen av denne mikroben var viktig ikke bare for å forstå sykdommen men for å finne en kur for denne stigmatiserende sykdommen

Lepra kom antagelig til Europa gjennom korstogene, men sykdommen avtok rundt 1500-tallet. Sykdommen var en viktig årsak til etablering av de første sykehus i Europa. Lepra blusset opp på nytt på 1700- og 1800-tallet. I Europa var Norge særlig rammet. Nasjonalt lepraregister ble innført i Norge i 1856, dette er regnet som verdens første nasjonale pasientregister.

Lepramuseet i Bergen, St. Jørgens hospital, kan anbefales!
http://www.bymuseet.no/?vis=80

Navnet har gresk avstamning: lepros (ru, avskallende)

Kilde, Folkehelseinstituttet:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82808::0:6446:71:::0:0

Gooner

Sterkt. Hvor på Chios finner jeg dette sykehuset, Pjokken?

Pjokken

Quote from: Gooner on 24. Apr 15, 13:20:19
Sterkt. Hvor på Chios finner jeg dette sykehuset, Pjokken?


Om man kommer fra Karfas kjører man forbi flyplassen og tar til venstre i første lyskryss...
Da kommer man til den indre veien... Tar til høyre der, retning byen... Så i første lyskryss
tar man til venstre.... Dette er en vei som går i "bakkant" av byen... Etter noen kilometer
kan man ta av til Karies, men fortsetter rett frem under en "bro". Nedoverbakke med
noen svinger, å i bunnen der til venstre, kan man gå innover i skogen til leprakolonien....


vce

Spennende lesing.  :) Samboeren og jeg var på Chios i 2008 og 2009. Hvordan vil du si at skogbrannen og de greske økonomiske problemene har påvirket øya og beboerne de siste årene?

Pjokken

Quote from: vce on 25. Apr 15, 11:37:30
Spennende lesing.  :) Samboeren og jeg var på Chios i 2008 og 2009. Hvordan vil du si at skogbrannen og de greske økonomiske problemene har påvirket øya og beboerne de siste årene?


Når det gjelder turistnæringen så er det de som har overnattingssteder som grekere på ferie tradisjonelt har brukt som sliter
mest... det er færre grekere som har penger til å reise på ferie... Ellers merkes det selvfølgelig for alle at det ikke finnes så mange
jobber som før, og de jobbene som finnes er dårlig betalte, samtidig som levekostnadene øker.. Arbeidsledigheten er høy..
Personlig kjenner jeg folk som jobber for 30 euro for 10 timers jobb... 3 euro i timen er ikke mye å bli fet på  :-\
Hvor mye skogbrannen har innvirket på økonomien har jeg lite oversikt over, men det er klart at tapet av tusenvis av Mastictrær
har hatt store konsekvenser for enkelte...

Tallet på turister har falt betraktelig de siste 10 år, og er selvfølgelig negativt for økonomien... Da jeg første gang kom til
Chios (ca 15 år) var det 11-12 charterfly i uka, mens det i dag i sesongen bare kommer 4-5 fly i uka...

Det mest positive jeg ser fra de siste 3-4 år, er at nå kommer det veldig mange Tyrkere gjennom hele året i helgene, og så får
vi håpe at dette kan være med å heve økonomien...

Hellasfrelst

Sterke bilder du har tatt. Her sitter det historie i alle vegger.
Jeg var ikke klar over at det fantes et leprasykehus på Chios.
Skjønner sånn ca. hvor det ligger etter å ha kjørt litt rundt også i det området.
i zoi ine tora - livet er nå

Gooner

Takk for god veibeskrivelse Pjokken. Da drar jeg helt sikkert innom der neste gang jeg er på øya (kanskje i høst).

vce

Takk. :)
Vet du hva som skjedde med han bergenseren som var guide for lilleput og etterhvert hellaswings? Er han fortsatt guide på øya? Han var veldig flink!

Pjokken

Quote from: vce on 03. May 15, 00:18:00
Takk. :)
Vet du hva som skjedde med han bergenseren som var guide for lilleput og etterhvert hellaswings? Er han fortsatt guide på øya? Han var veldig flink!


Han har fortsatt tilknytning til Chios, men jobber på annen øy som guide...

Lisaf

Hva er linken til Pjokkens Chios-side? :)


Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...