Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk vin med kvalitet

Started by Heidrun, 04. Jun 11, 16:08:09

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg synes det er så rart at du, Heidrun, bare feier bort at noen greske viner har blitt plukket ut som noen av de beste vinene internasjonalt.
Mener du at det er folk uten kunnskap om vin som står bak dette? Har de plukket ut disse vinene ut fra følelser? De har vært på ferie i Hellas, og etter det har de mistet all vurderingsevne av vin, og bare følger følelsene sine?
Jeg forstår faktisk ikke helt argumentasjonen din, og særlig ikke hvis du ser på linkene som er lagt ut i innleggene i tråden.

Hva du personlig liker er en en annen sak, men det støtter ikke påstanden om at gresk vin er dårlig.
Glika i zoi

Heidrun

For ikke å ta helt av. Ja det er noen av de beste vinene som er greske. Men fllertallet av vinene som er gode er ikke fra Hellas. Det går vel omtrent 10 italienske eller franske viner på en god gresk en.
Greske viner kommer seg etterhvert. Men de bste er rett og slett ikke greske. Hadde det vært mye god vin fra Hellas. Ja da hadde det vært mer av de på polet
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Hadde det vært mye god vin fra Hellas. Ja da hadde det vært mer av de på polet

Är du helt sikker på det då Heidrun ? Är det ikke så med det norska alkoholmonopolet som med det svenska ? Att dom mest inhandlar stora kvantiteter från stora producentländer ?  Grekland är ikke ett land där det produceras stora kvantiteter ? Det karaktiseras mer av förhållandevis småskalig produktion. Men i Danmark finns för exempel ett större utbud av grekiska viner, där är inget vinmonopol som styr importen, utan enskilda privata importörer avgör själva vad som ska importeras. Fast du har sikkert rätt i att där ikke är MYCKET vin som exporteras från Grekland, av bland annat ovanstående orsaker.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Heidrun\"Hadde det vært mye god vin fra Hellas. Ja da hadde det vært mer av de på polet

Är du helt sikker på det då Heidrun ? Är det ikke så med det norska alkoholmonopolet som med det svenska ? Att dom mest inhandlar stora kvantiteter från stora producentländer ?  Grekland är ikke ett land där det produceras stora kvantiteter ? Det karaktiseras mer av förhållandevis småskalig produktion. Men i Danmark finns för exempel ett större utbud av grekiska viner, där är inget vinmonopol som styr importen, utan enskilda privata importörer avgör själva vad som ska importeras. Fast du har sikkert rätt i att där ikke är MYCKET vin som exporteras från Grekland, av bland annat ovanstående orsaker.


Er klar over dette Tommy. Men det finnes et bestillingsutvalg av viner som ike er tatt inn i store mengder. Og der glimrer også greske viner med sitt fravær
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Heidrun\"Hadde det vært mye god vin fra Hellas. Ja da hadde det vært mer av de på polet

Är du helt sikker på det då Heidrun ? Är det ikke så med det norska alkoholmonopolet som med det svenska ? Att dom mest inhandlar stora kvantiteter från stora producentländer ?  Grekland är ikke ett land där det produceras stora kvantiteter ? Det karaktiseras mer av förhållandevis småskalig produktion. Men i Danmark finns för exempel ett större utbud av grekiska viner, där är inget vinmonopol som styr importen, utan enskilda privata importörer avgör själva vad som ska importeras. Fast du har sikkert rätt i att där ikke är MYCKET vin som exporteras från Grekland, av bland annat ovanstående orsaker.


Er klar over dette Tommy. Men det finnes et bestillingsutvalg av viner som ike er tatt inn i store mengder. Og der glimrer også greske viner med sitt fravær

Du får ta dig en tur till Danmark då, så skall du se att där är mer som glimrar på hyllorna :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Skal en tur til Danmark i løpet av sommeren. Skal ta med meg ca 10 viner og teste de ut. alle rundt 100 kroner hvis det er prisen
Yamas til livet og til

JohnS

Jeg er ikke sikker på om jeg er meningsberettiget, siden akevitt er min favoritt når det gjelder sprit, og jeg til og med setter pris på et glass raki som avslutning på et gresk måltid (hvis den ikke er for utvannet).

Hva som er god og dårlig vin, er i aller høyeste grad et subjektivt spørsmål, og blir like mye influert av følelser som av fakta.  Det finnes mange blindtester som viser at de aller fleste, selv eksperter, har store problemer med å skille mellom billige og dyre viner De samme testene viser også at nesten ingen egentlig greier  å skille mellom øl- og whisky-merker, selv om fryktelig mange er overbevist om sine egne egenskaper der.  

Jeg har selv opplevd blindtester av norske ølmerker, hvor innbitte lokalpatriotiske ølhunder ikke hadde en sjanse til å skille mellom Hansa, Mack og Ringnes. De eneste som var sikre i sin sak, var de som ved et \"uhell\" så at plastbegrene ble fylt gjennom en glipe i forhenget.   Og disse ble naturligvis rasende da det ble avslørt at etikettene var byttet om på flaskene, slik at bergenserne hadde lovprist Ringnes-øl fra flasker med Hansa-etiketter osv.

Tilfeldigvis leste jeg nettopp at en del vinkjennere i California bare greide å skille vinene etter ett eneste kriterium, pris.  De var ikke i tvil om at vinen som kostet 150 dollar var mye bedre enn vinen til 25.  Problemet var bare at det stort sett var samme vin som var fylt på flasker med ulike prislapper.  :???:

Men dette gjelder selvfølgelig ikke noen av de tilstedeværende her, går jeg ut fra.........
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

telma

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10017187

Prisvinnende greske viner
         
Av Mona Langset
Publisert 28.08.10 - 12:00, endret 28.08.10 - 12:35 (VG NETT)
En gang i året kårer det anerkjente britiske vinmagsinet Decanter verdens beste viner. Sist var 18 greske hvite med i det gode selskap


VG Nett følger
- Deres Decanter Awards har høy status, særlig for det europeiske markedet, sier varefaglig leder Tom R. Tyrihjell ved Vinmonopolet.

Av de 3000 vinene magasinets dommere testet i fjor, ble 70 hedret med en Decanter Award og fem stjerner. Samtidig fikk 354 viner fire stjerner.

Dette er de greske vinene som ble omtalt blant årets beste i desember 2009:


Decanter Award (fem stjerner)
* Ovilos fra produsenten Biblia Chora i Pangeondistriktet, Nordhellas
* Santorini Boutari fra Boutari på Santorini
* Kallisto fra Mercouri Estate på Peloponnes
* Nykteri fra Santo Wines på Santorini

Sterkt anbefalte viner (fire stjerner)
* Thalassitis fra produsenten Gaia Wines på Santorini
* Psiles Korfes fra Co-ops of Samos på Samos
* Moschofilero fra Boutari på Peloponnes
* Viognier fra Domaine Gerovassiliou i Epanomi-distriktet, Nordhellas.
* Wild Ferment Assyrtiko fra Gaia Wines på Santorini
* Assyrtiko fra Domaine Sigalas på Santorini
* Malagousia fra Antonopoulos Vineyards på Peloponnes
* Ilidia fra Boutari på Peloponnes
* Mantinia fra Domaine Tselopos på Peloponnes
* D Kourtakis Moschofilero fra Greek Wine Cellars på Peloponnes
* Foliói fra Mercouri Estate på Peloponnes
* Nasiakos Mantinia fra Semeli på Peloponnes
* Oak Fermented fra Argyros Estate på Santorini
* Malagousia fra Skouloudis i Evia, Sentral-Hellas.

telma

Her får du god gresk vin i verdenstoppen
I Pangeon i Nord-Hellas lages og lagres god gresk vin

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10017182

Heidrun

Ser at Santorini og fastlandhellas går igjen på den lista di. Ellers er det kun en vin fra Samos på denne lista. Og kanskje det er noe av grunnen til at jeg ikke har drukket noen virkelig gode viner fra Hellas. Jeg er på øyene og helst kreta
Yamas til livet og til

telma

Quote from: \"Heidrun\"Ser at Santorini og fastlandhellas går igjen på den lista di. Ellers er det kun en vin fra Samos på denne lista. Og kanskje det er noe av grunnen til at jeg ikke har drukket noen virkelig gode viner fra Hellas. Jeg er på øyene og helst kreta

Det er ikke min liste Heidrun - dette er proffer på vin - anerkjente sådanne.

For min del drikker jeg gjerne husets eller Retsina når jeg er i Hellas, hvis jeg er i rett stemning og med rett selskap.

Til andre tider kan jeg nyte gode årgangsviner.

polyanna

Quote from: \"JohnS\"Jeg har selv opplevd blindtester av norske ølmerker, hvor innbitte lokalpatriotiske ølhunder ikke hadde en sjanse til å skille mellom Hansa, Mack og Ringnes. De eneste som var sikre i sin sak, var de som ved et \"uhell\" så at plastbegrene ble fylt gjennom en glipe i forhenget.   Og disse ble naturligvis rasende da det ble avslørt at etikettene var byttet om på flaskene, slik at bergenserne hadde lovprist Ringnes-øl fra flasker med Hansa-etiketter osv.

Tilfeldigvis leste jeg nettopp at en del vinkjennere i California bare greide å skille vinene etter ett eneste kriterium, pris.  De var ikke i tvil om at vinen som kostet 150 dollar var mye bedre enn vinen til 25.  Problemet var bare at det stort sett var samme vin som var fylt på flasker med ulike prislapper.  :???:

Men dette gjelder selvfølgelig ikke noen av de tilstedeværende her, går jeg ut fra.........


Bedrevitere vil vel aldri gå til en sånn innrømmelse! Vet man best, så vet man best, uten unntak.  I de fleste sammenhenger... :lol: Tenk hvilken katastrofe å måtte gi slipp -- de fleste av oss liker ikke å innrømme at vi tar feil. - Likte godt den øltesten med ombyttede etiketter. Godt eksempel på hvor feil man kan ta.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...