Logg inn med Facebook eller Google!

Reise alene til Hellas.

Started by lille_ma, 06. Jun 09, 12:33:22

Previous topic - Next topic

lille_ma

Hei :)

Jeg er ei jente i 20 åra som vurderer å dra ei uke alene til hellas i slutten av juni. Jeg reiser kun for sol, bad og avslapping så festplasser er uaktuelt :)
Ønsker meg en rolig og trygg plass, med gode strender og gjerne litt å se.

Jeg har lenge vurdert f.eks Chios og Lesvos, hva ville dere anbefalt?
Har vært endel i Hellas tidligere, men kunne tenkt meg å se litt nytt.
Det virker som det ikke er noe spesielt bra kollektivttilbud verken på Chios eller Lesvos? Er det andre øyer dere ville anbefalt?

Takker så mycket for svar :flower:

Ole

Hva med Syros? Her er rolige steder med fine strender, og øya har en stor by som du kan dra til hvis det blir for stille der du bor. Bussforbindelsene er gode. Det går ikke direktefly fra Norge til Syros, så du må først til Athen.

lille_ma

Jeg kan bare reise èn uke pga jobb dessverre, så jeg må prioritere plasser hvor det går direktefly:/.. Var på øyhopping i 2006, vil abseloutt gjøre det igjen men blir nok ikke i år..

Heidrun

Hva med Corfu.
Meget grønn og fin øy. Trenger ikke akkurat å havne midt i festen der. Det samme med Kos, Skiathos og Rhodos
Yamas til livet og til

lille_ma

hmm.. både kos og korfu er jo festøyer slik jeg har forstått det. Uansett er jeg ikke interessert i de store turistplassene..:)

bengalow

Då skall du åka till Chios....direktflyg från Norge, knappast att turisterna märks, en stor stad att eventuellt handla i, titta i skyltfönster, eller bara ligga vid stranden i Karfas t.ex.. Det är mycket genuint på den ön. Lycka till vad du nu än väljer!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

lille_ma

Takk!:)) Jeg har sett på Chios en stund faktisk. tenkte å reise med Lilleput.:) Hvordan er kollektivttilbudet dersom jeg f.eks skal bo i Karfas? Tenker på buss inn til chios by eller andre steder. Synes det er litt skummelt å ta taxi alene på en ukjent plass..:)

bengalow

Det går buss till staden, men du skall absolut inte vara rädd för att åka taxi, det är ett mycket hjälpsamt folk, grekerna, och dom kommer bara att vilja hjälpa dig på det allra bästa sätt!! Dessutom är det ett billigt och snabbt sätt att komma dit man vill!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

operafantomet

Jeg reiste alene til Chios i fjor, og det anbefales på det sterkeste!! Rolig og fin øy (unngå dog august), mye å se, deilige strender og krystallklart hav. Jeg trivdes veldig godt der, og jeg dro (som sagt) alene og uten førerkort.

Det som kanskje kan være verdt å vite, er at jeg valgte å bo i Chios by (nydelige Chios Rooms, spør om rom med balkong! http://www.geocities.com/chiosrooms/home_en.htm ). Fra Chios by er det grei nok kollektivtransport rundt om på øya. Jeg skriver grei nok, fordi bussene går så ofte som en gang i timen på visse strekninger, men kun frem til fire-fem-tiden på ettermiddagen. Så er det bom stopp.

Chios by er i seg selv et hyggelig sted å bo, med bystranda 10 minutter unna og det meste av butikker og tilbud. Masse caféer og barer langs havna også, riktig koselig.

Fra sentrum er det heller ikke langt til fantastiske Dhaskalòpetra og stranden i nærheten. Tror det tok 10 min. med buss, kanskje tre kvarter å gå. Rent subjektivt var dette en av de strenden jeg likte best på øya.

Dessverre har blogginnlegget mitt om besøket der forsvunnet, men de fem første blogginnleggene ligger fremdeles på Vagabond:

http://www.vagabond.no/2008/07/07/samiske-tilstander/
http://www.vagabond.no/2008/07/07/chios-del-1/
http://www.vagabond.no/2008/07/08/chios-del-2/
http://www.vagabond.no/2008/07/10/chios-del-3/
http://www.vagabond.no/2008/07/10/lesbiske-tilstander/

Lesbos har jeg også svært gode ting å si om, men har dog ikke prøvd å dra dit alene. Det vil si, jeg har fartet rundt litt alene, men jeg dro i studiesammenheng og var derfor en del av en større gruppe deler av tiden. Stor, grønn og fin øy, og svært variert landskap!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Vil legge til at de greske øyer (og sikkert også fastlandet) er overraskende behagelig å reise til som enslig og forholdsvis ung jente. Kan ikke huske en eneste episode jeg opplevde som ubehagelig eller sleazy.

Det som stor kontrast til Roma, hvor jeg er i skrivende stund. Det å for eksempel ta bussen her, er ingen dans på roser... Bussene er som oftest ufattelig fulle, og dette vet flere å benytte seg av. Det er ikke forsiktig skubbing, men direkte beføling. Helt utrolig! Også mye tåpelige kommentarer og gestikuleringer på gata. Noe slikt har jeg aldri opplevd i Hellas. Mulig Athen er annerledes enn øyene, men etter å ha bodd til sammen to måneder i Roma tør jeg påstå at mentaliteten til greske og (sør-)italienske menn er radikalt forskjellig.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Quote from: \"operafantomet\"Også mye tåpelige kommentarer og gestikuleringer på gata. Noe slikt har jeg aldri opplevd i Hellas. Mulig Athen er annerledes enn øyene, men etter å ha bodd til sammen to måneder i Roma tør jeg påstå at mentaliteten til greske og (sør-)italienske menn er radikalt forskjellig.

Bare en liten kommentar her: Heller ikke i Athen er det noe problem å være enslig jente/dame. Har aldri opplevd beføling eller andre ubehagelige episoder. Kommentarer (på gresk) kan det være en meget sjelden gang, men det har jeg opplevd på øyene også - og kan man ikke gresk er det kanskje ikke så farlig...?
Litt uskyldig flørt må man regne med, men det er bare å overse den (eller gå videre), så får man fred.

Vil forresten også anbefale Chios og Lesvos. har ikke vært der alene, men det er flotte øyer begge to. Ville nok foretrukket å bo i en av hovedstedene eller iallfall i en større by om jeg dro alene, da har man mer å velge mellom om det skulle friste med annet en strandliv en ettermiddag eller tre.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Quote from: \"lille_ma\"Takk!:)) Jeg har sett på Chios en stund faktisk. tenkte å reise med Lilleput.:) Hvordan er kollektivttilbudet dersom jeg f.eks skal bo i Karfas? Tenker på buss inn til chios by eller andre steder. Synes det er litt skummelt å ta taxi alene på en ukjent plass..:)

Du bør ikke være bekymret for å reise alene i Hellas som dame. Jeg har gjort det i mange år. Du blir vel heller mer tatt vare på da enn ellers.

Taxiene i Aten og Pireus er litt sleazy og dyre, så der tar jeg ikke taxi alene.

På øyene er taxisjåførene hjelpsomme og jeg føler meg alltid trygg. Billigere er det jo med buss da.

Hvis du drar til Chios og bor i Karfas, så går vel bussen hver halvtime? Vet ikke om den slutter å gå tidlig på kvelden, men der er det sikkert noen som skal tilbake i en taxi fra byen hvis du er der.

Jeg har ikke vært på Lesvos, men tror at det er en spennende øy å utforske. Der er det også mange som kommer for å studere bla. fra Høyskolen i Agder, så det kan jo være fint å finne ut hva de holder på med.

Hvis du reiser med Lilleput så er du jo også garantert å treffe på andre norske, og de har jo også utflukter hvis du ikke vil dra på egenhånd.

Og siden vi snakker om Lilleput, så hvorfor ikke prøve Peleponnes? Her i forumet er det vel nok av anbefalinger, bilder og tips.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...