Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på Lipsi, høst 2011

Started by Tjorven, 24. Mar 12, 19:54:01

Previous topic - Next topic

Tjorven

Ikke fritt for at jeg sitter her og sukker litt for meg selv også nå, Ole  ;) Mimre mimre   8) 8)
Slenger på noen bilder til i samme slengen, må bare sortere litt...
Og tusen takk for hyggelige kommentarer og reisefølge fra dere andre også, artig at dere vil være med oss på tur   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Det går mot kveld på Lipsi. Vi sitter på balkongen og bare NYTER  :-* :-* :-*   Dagen går over i den rosa timen før den tar kvelden, og byen skifter ham, men er like vakker.

Det kan vel ikke sies om enkelte av disse bildene her  ::)  men jeg tar dem med likevel, de formidler forhåpentligvis litt av stemninga vi var i   ;D  Første kvelden på ei ny øy, og tre deilige uker lå foran oss. Sisi var nesten stum, og kunne bare hviske: "Vet du Tjorven, det føles som om jeg har kommet hjem!!" (Noen som kjenner seg igjen, eller?) Jeg måtte bare smile   ;)


Den rosa timen er i anmarsj, (men er det jeg eller Lipsi som er litt på skeiva her, tru)



Mørket har omfavna byen, men noen "orber" har sneket seg inn i bildet mitt   :o  Kanskje det spøker her   ;)



Kveldsferja Patmos Star har ankommet, og roomisene er på plass, litt høflig tilbaketrukket. Det var gøy å følge livet på kaia når de forskjellige ferjene kom og gikk, mer om det senere.



Huspus kom også på besøk utpå kvelden



Byen bader i lys. Dette og siste bildet er tatt av Sisi.




There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ah, jeg kjenner varmen fra disse bildene! Dere hadde jo en utrolig flott utsikt fra leiligheten deres, da!

Hva er det med dette landet, som vi er så glade i? Eller rett og slett forelsket i? :hjerte:
Venter med spenning på videre reiseskildning! :juble:
Lodotter er englenes tøfler.....

Niaas

Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tjorven

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Solgry og Niaas  :) Gøy at dere også blir med til Lipsi!
Jeg kan absolutt anbefale Lipsi, Niaas, jeg tror du ville likt deg der  ;) 
Ja, Solgry, den utsikten var storslagen, og kunne vel knapt bli bedre  ;D (Den ble ikke akkurat verre da vi flytta inn i huset og kom litt høyere opp heller) Vi ble aldri lei av å nyte dette synet fra balkongen, hele "verden" lå liksom for våre føtter, og vi så oss aldri lei på alt vi kunne bivåne derfa, fargeskiftet fra dag til kveld, og alt som skjedde på kaia.
Hva det er med Hellas som gjør oss så forelska?  :-* Vanskelig å si med ett ord, men i mangel av annet må det nok bli MAGISK. Jeg er forresten ikke bare forelska lenger, følelsene mine for Hellas har gått over i en livslang kjærlighet   :-* :-* :-* Sånn er det bare.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Jeg er også med på tur Tjorven, og Lipsi frister sterkt nå!! :D Hellas er "hjemme" for meg også, den følelsen har jeg hatt siden jeg startet mine/våre reiser ned dit for ca. 30 år siden..Lengter veldig nå.  .Blir nok en reise til sommeren ja!!  ;D Men hvor har jeg/vi ikke helt bestemt ennå... Men jeg koser meg veldig når jeg ser disse bildene fra "øya" deres!!. Vakkert. Mer, mer..

Tjorven

29. Mar 12, 19:41:26 #30 Last Edit: 30. Mar 12, 01:29:23 by Tjorven
Bare gøy å kunne friste deg litt, Tzasiki   :) Kanskje du og andre blir med på en liten vandring rundt i byen snart, da?
Men først, vi satt ikke bare å mysa på balkongen første kvelden, vi måtte jo ha litt mat i skrotten også, og valget falt på To Pefko, en trivelig taverna like ved der vi bodde. Kelneren var en morsom og pratsom fyr, og da han hørte vi var fra Norge, fortalte han ivrig at han hadde jobba på et norsk cruiseskip, og ramsa opp norske byer på strak arm   ;D Etter den middagen kunne vi aldri gå forbi uten at han gaula "Hello Norway" av full hals, hver gang vi passerte   ;)
Greit nok når man er to, men det var visst ikke like festlig da Sisi kom dit alene en kveld. Tavernaen var ganske full, og hun ønska bare å finne et bord hun kunne sette seg ved. Men før hun fikk sukk for seg, hadde kelneren oppdaga henne, og et høylydt "Hello Norway" runga over den tre-etasja tavernaen   :o Resultat: samtlige gjester snudde seg, og Sisi ville aller mest synke ned i det berømmelige hullet i gulvet   :-[ men fant seg heldigvis et ledig bord, og fikk inntatt maten sin uten flere sjokkopplevelser! Ikke alltid like greit å spise ute alene, nei   ::)


Vel, tilbake til vår første kveld (fredagskveld var det også) Nabo til To Pefko skulle vise seg å være baren "The Rock", og den måtte vi jo utforske   ;D Opp ei steintrapp, og der lå en koselig "utebar" (med tak over) men med åpen utsikt over havna. Her følte vi oss hjemme med det samme, musikken var behagelig og stemningen deilig avslappa. Og ikke en skandinavisk turist i sikte (bortsett fra oss selv  :P ) Samtalen rundt oss gikk på gresk, ispedd litt italiensk. Så absolutt helt greit   ;) Eieren Babis var en herlig fyr, og gjorde også sitt til at man trivdes. Han tok seg alltid tid til å slenge seg ned ved bordet og slå av en prat med gjestene sine, og musikken styrte han på kyndig vis, etter stemning og tida på døgnet  :) Det gikk i alt fra gresk tradisjonell musikk til rocke-perler fra 70-åra og mye annet, så dette var heldigvis ingen disco-dunk-bar! Trenger jeg å si at vi fant stambaren vår første kvelden   ;D


Her er et par bilder fra To Pefko.















There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Nydelig bilder ;D Henger godt med jeg vet du :-* Kjenner meg igjen i både bilder og tekst.Herlig,Tjorven  :hjerte:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Takk for det, frudiddi, tenker nok du også mimrer litt nå  ;) Var dere på Rock dere også, forresten?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Etter en god natts søvn var vi klare for å utforske byen, og ikke minst finne stranda  8)  Vi starta dagen med frokost på balkongen - selvfølgelig. Balkongbildet her viser hva vertskapet vårt bød på en av de første dagene på Galini. Anna og Nikos er et virkelig hjertevarmt par, og de kom stadig med overraskelser til oss   :-*  Maken til gjestfrihet som fra denne familien har jeg vel aldri opplevd, selv om grekerne generelt er kjent for akkurat dette! Denne dagen banka Nikos på døra vår, der han sto utenfor med hendene fulle. "Liker dere fava?" spurte han smilende. Vi ble fullstendig overrumpla da han rakte oss to store boller, en med rykende fersklaga fava og en med småtomater fra hagen deres. Du store verden for en overraskelse, og gjett om det smakte  ;D ;D

Angående Nikos, jeg tok helt feil ang.billedteksten (s.2) der han sitter og jobber med dagens fangst, som jeg først skrev  :-[  Det var det slettes ikke ifølge Sisi, denne fisken ble brukt som agn. Ikke nok med det, men det var til og med makrell som kom frosset og flybåren fra Norge som han enga lina si med!!! (Billedteksten er nå retta opp  :P)

Da kan vi ta en tur rundt i byen. Fra tidligere har vi vist litt hvordan byen ser ut fra sjøsiden, med havnegata som går bortover, helt mot Chora. Vi bodde i motsatt ende av byen, på neset bak ferjekaia. Derfra går det også en vei på oversiden og ned mot byen, der veiene møtes igjen, like ved trappene opp til Chora. Fra kaiområdet går det trapper opp til Galini, og fortsetter man til toppen av trappene kommer man til "Over-veien". Fra toppen av neset har man flott utsikt over bystranda, som var noe av det første vi så da vi kom opp trappene ut på veien   :-*  Glimrende! Noen meter nedover, deretter noen meter til venstre, så var vi der. Men på denne turen følger vi veien rett fram og ned mot byen. Vi skulle handle mat og drikke, og dessuten finne bakeriet i byen.


Ser det ikke fristende ut? Deilig fava og tomater fra vertskapet vårt  :-*



Utsyn over bystranda





Litt nede i veien ser vi Taverna Yannis (inngang fra Sjøgata) med morsom dekorasjon på veggen



Salgsobjekt - eller kanskje ikke....



Vi ble mer sjarmert av denne karen



Foto: Sisi


Her er det noen som har laga sin egen lille Lipsi-by på terrassen sin. Nede fra veien der vi står, ser den nesten ut som den går i ett med resten av byen


Vi er nesten nede i byen, og titter litt tilbake oppover




Vi nærmer oss bakeriet, men det vet vi ikke ennå  ;)  Fortsettelse følger senere....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Her blir jeg mere fristet ja!!!  mer, mer.. ;D

Tjorven

Veldig hyggelig å ha deg med, Tzasiki, og dere andre som "liker" tråden  :) Vi rusler videre i morgen, tenker jeg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...