Logg inn med Facebook eller Google!

Tavernaer i Galissas

Started by filhellener, 31. May 10, 13:47:55

Previous topic - Next topic

filhellener

Marjana, SveinB eller andre :-)
- har dere noen gode tavernatips i Galissas?
Kari

marjana

Hei, Kari/filhellener!
Det er ikke så mange tavernaer i Galissas, men nå i mai så syntes jeg maten på Savvas var best. De satser på selvdyrket og \"ren\" mat. Vi spiste kanin i sennepssaus der, og det er den møreste kaninen jeg har spist i Hellas noensinne! De har også gode salater, ikke bare gresk salat. Savvas er på \"midten\" av veien parallelt med den store stranden.
Psarapoula (fiskebåt) var en av de beste i fjor, men jeg var ikke der i år. De satser på fersk fisk, så det kan dere jo prøve der. Den ligger på vei ned mot den lille havnen i Galissas.
Ethrio, som er rett foran bussholdeplassen, er ok på pizza og pasta, pommes frites, og italiensk espresso. De har også store frokoster.
Den beste biffen får man faktisk på souvlaki-gatekjøkkenet på motsatt hjørne av baren Barok, som ligger midt i krysset.
Standtavernaen har kjempegode keftedes!
Ellers er maten stort sett grei, gresk tavernamat.

Kali orexi!
Glika i zoi

filhellener

Tusen takk, marjana  :flower:

- det var mange nyttige tips :-)
Kari

marjana

Bare hyggelig! Håper dere vil trives i Galissas, og hvis dere vil spise andre steder, så er det jo bare å dra til Kini, inn til byen, eller til neste landsby som er Finikas. Mulighetene er mange, og det er korte avstander.

Her er et bilde av Yiannis som har satt i gang gyrosen på åpningsdagen nå i mai. Han driver souvlaki-gatekjøkkenet på hjørnet av Barok, og har som sagt den beste biffen i Galissas. Billig og god mat!
Glika i zoi

5ifamilien

Jeg sniker inn et spørsmål som ikke har med mat å gjøre - men som trengs etter maten... Minibank - er det fortsatt ikke minibank i Galissas?
Ehhh.... man kan vel betale med kort på restaurantene? ;-)

marjana

Nærmeste minibank er i Finikas. Eller i Ermoupolis.
Jeg har aldri betalt med kort på tavernaene, så jeg vet ikke om de tar kort. Hotellene tar kort, men man kan ikke ta ut penger der.
Jeg tar alltid ut en del kontanter når jeg er i byen, så jeg har for en stund.
Glika i zoi

Svein~B

Det er noen år siden jeg var der, så ting kan ha forandret seg. Marjana er mer up-to-date. Vi spiste litt forskjellige steder og det var bra overalt. Vi likte oss best på en taverna som jeg mener het Sokrates og som lå på veien mellom krysset og havna. Jeg syntes Ethrio hadde den beste kaffen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Tavernaen Sokrates har nå blitt til Psarapoula. Det er nye eiere, og de har fersk fisk som spesialitet, men selvfølgelig også grillet kjøtt og annen typisk gresk tavernamat.
Og de fleste synes Ethrio har den beste kaffen, men kan også ta med seg kaffe derfra.

Baren Argo rundt hjørnet ved hotel Benois hadde noen gode \"mixed plates\" for et par år siden. Det er en veldig dekorativ bar, stemningsfull og romantisk med mange hvite gardiner og myke puter. Det er litt dyrere der for særlig drikke, men det er fint der. De hadde gresk livemusikk i helgene før, men vet ikke hva de gjør i år.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: \"marjana\"Bare hyggelig! Håper dere vil trives i Galissas, og hvis dere vil spise andre steder, så er det jo bare å dra til Kini, inn til byen, eller til neste landsby som er Finikas. Mulighetene er mange, og det er korte avstander.
Her er et bilde av Yiannis som har satt i gang gyrosen på åpningsdagen nå i mai. Han driver souvlaki-gatekjøkkenet på hjørnet av Barok, og har som sagt den beste biffen i Galissas. Billig og god mat!

Yiannis skal nok få besøk :D
- han ser hyggelig ut, og gyros\'n....muuums :-)

Det er vel ikke samme Yiannis som har Galissas Studios?
Kari

marjana

Det er alltid forvirrende i Hellas der alle heter det samme. Så man lager kallenavn på alle Yianniesene.
Souvlaki-Yiannis er han på bildet. Tourist-Yiannis er han med Galissas Studios. Og begge Yiannisene leier ut biler og rom. :compress:
Gyrosen er politikou, det vil si av den gamle oppskriften fra Lille-Asia- Istanbul.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...