Logg inn med Facebook eller Google!

Syros i November

Started by magnetroll, 07. Nov 08, 19:57:13

Previous topic - Next topic

kaka

Tenk at det virkelig går an å ha ferie i Hellas nå og gjennom vinteren (hvis  jeg ikke jeg har misforstått) Jeg har ofte ønsket å kunne være veldig lenge nedover, men har tenkt at det kanskje er for kaldt på feriestedene om vinteren. Husene er jo ikke så godt isolert (ikke ferielelighetene i hvertfall, der det ofte er glippe nede ved døra) Det høres OG ser virkelig deilig ut/som dere kan å nyte det. Svigersønn spurte hva vanlig temperatur er i Hellas i januar. Virker som du kan svare på det, - etterhvert-. Lykke til videre. Moro å høre om livet der nå, lamming oppunder advent, - blomstring og pynting.
KariK

marjana

Hvordan bor du da, Magnetroll? I Kini.

Leier du et hus, et rom, et hotellrom, eller en leilighet?
Og hva koster det på Syros om vinteren? Eller året rundt?
Litt nysgjerrig siden jeg er der også lenge av gangen på Syros, men bor ikke i Kini.
Glika i zoi

magnetroll

Quote from: \"kaka\"Tenk at det virkelig går an å ha ferie i Hellas nå og gjennom vinteren (hvis  jeg ikke jeg har misforstått) Jeg har ofte ønsket å kunne være veldig lenge nedover, men har tenkt at det kanskje er for kaldt på feriestedene om vinteren. Husene er jo ikke så godt isolert (ikke ferielelighetene i hvertfall, der det ofte er glippe nede ved døra) Det høres OG ser virkelig deilig ut/som dere kan å nyte det. Svigersønn spurte hva vanlig temperatur er i Hellas i januar. Virker som du kan svare på det, - etterhvert-. Lykke til videre. Moro å høre om livet der nå, lamming oppunder advent, - blomstring og pynting.
Hei. Mht middeltemp i januar, ligger den saa langt paa rundt 13, selv om vannet holder 17 grader. I desember var max temp 19, min 4. Men sikrere maalinger finner dere paa www.syroswx.gr - privat maalestasjon her paa Syros.  Mine maalinger er fra ca 70 moh i Kini, vestsida av Syros. Har egentlig ikke bada saa mye naa, men man blir jo akklimatisert etterhvert. De lokale har et begrep om planter - \"Winter plants\" - bl a Azalea, tulipaner, narcisser, alpefioler og stemors. Husker i Norge at vi planta ut stemorsblomster rett foer 17.mai, hvis ikke frosten drepte de! Naa er veikantene fulle av ville gule trompetblomster, samt lilla og hvite smaa skatter (Ikke vet vi hva de heter) Min kone har plukket en bukett som staar paa stuebordet i skrivende stund:-) Ellers maa jeg innroemme at \"vinteren\" paa Syros er ganske mild i forhold til i Norge. Men skriver jeg det, kommer det vel haglbyger og drittvaer imorgen, som for to uker siden...Men dyrene har nok aa beite paa naa, og de er travelt opptatt med aa passe paa avkommet sitt :-) (Med to av beina bundet sammen, ikke lett nei!)
Januarhilsen Magne

MaFi

:flower:
Hei Magne! Hyggelig med vinterhilsen fra Syros! Vi hører (og ser) gjerne mer om hvordan livet på Syros er!

kaka

Jeg har tenkt å lese meg litt opp på Syros nå, og fant tilbake til denne tråden.
Ser siste hilsen snart er et år gammel.
Dere overlevde vel vinteren er nede?
KariK

magnetroll

Hei kaka!
Fint at du vil \"lese deg opp\" mht Syros. Kan nevne at i november startet Olympics opp daglig ettermiddagsrute til/fra Syros fra Athen. Kampanje priser helt ned i NOK 250,- noen uker der.
Joda, vi hadde en fuktig, blaasete, men deilig vinter paa Syros. Stille og rolig fram til paaske, deretter ble det mer livatt. Jeg er voldsomt glad for den tida jeg hadde som fastboende paa Syros, det har gitt meg ny energi, og et litt annerledes syn paa tilvaerelsen her i Norge. Jeg flytta tilbake like foer jul -09, pga diverse forhold. Bl a foreldre som trenger en hjelpende haand. Greske foreldre \"sikrer\" sin alderdom ved at barna blir hjulpet til bolig i naerheten naar de gifter seg. Vi skandinaver har noe aa laere der gitt! Men jeg er glad for aa komme tilbake til Syros paa ferie, neste tur gaar i slutten av mars, ti dager. Selvfoelgelig til Kini, bosted Argo, eller Marcos, eller Captain\'s hvor vi tilbrakte vinteren. www.captains.com.gr. De aapner ikke foer i juni, men kanskje for venner av familien? (jeg jobba der ti uker sist sommer, herlig!) Fantastisk utsikt over Kini. Kini vil alltid ha en spesiell plass hos meg, der er saa rolig og godt aa vaere! mvh Magne

kaka

Så fint med en oppdatering fra deg, Magnetroll! Med omtrent et år der nede (ble det vel?) var det kanskje greit å reise hjem for å hjelpe de gamle. (Selv med en mor på sykehjem, er behovet for jevnlig oppfølging der).
Ikke rart et opphold over så lang tid gjør noe med en. Så annerledes enn bare noen ukers besøk i den hektiske tiden (som er den tiden jeg til nå har reist nedover) Når ser jeg jo det er mulighet for billig innenlandsfly utenom sesongen, så ...
Ti dager i slutten av mars høres jo ideelt ut. Da har vel vinterregnet gitt seg, og påsken står for døren.
Syros ser ut til å ha mye å by på, så jeg har veldig lyst på en tur dit.
Mvh Kari
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...