Logg inn med Facebook eller Google!

Samos. Noe for en familie på 4

Started by Heidrun, 01. Aug 07, 20:58:51

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
I dag så har jeg trålet nettet rundt etter anbefalinger fra dere, ang ferie for 2 voksne og 2 barn i Hellas.
har fått mange fine anbefalinger fra dere her på forumet, men de fleste krever båtreise i tilegg til flyreisen. Samtidig kan jeg risikere lang ventetid på mellomstasjonen.Dette passer ikke for oss med 2 barn på 8 og 6 år Men nå tror jeg at jeg er nærmere reisemålet. Nemlig Samos.
Har aldri vært her. kan dere si meg om dette stedet er pittoreskt,God mat,koselige trange gatesmug,fine sandstrender i nærheten av bykjernen og hvor hen på øya som passer meg og min familie.
Vi voksne er forresten 44 og 40 år, men med ungdommen fremdeles i oss
Takker på forhånd for gode innspill.
MVH
Håkon
Yamas til livet og til

Retsina

zxzaxxxxxxxxxx  Hei, så koselig at dere valgte Samos. Dit går det direktefly fra Norge. Som jeg forstår av ditt innlegg så skal dere bo i Pythagorionområdet, ca. 3 km. fra flyplassen.
Byen Pythagorion er ganske pitoresk. Den er med i Unescos verneplan.
Den kan i turistsessongen sammenlignes med en hver annen turistby på en liten øy i Hellas, men i mine og manges øyne rolig og behagelig. Kriminalitet finnes nesten ikke. Havnepromenaden er unik. De fleste gatene er enveiskjørte pga av sin bredde. Hovedgaten stenges for biltrafikk kl. 17 på ettermiddagen. Bare drosjene har lov til å kjøre ned til havnen der taxistasjonen ligger. Det finnes to strende i byen. En er barnevennlig den andre ikke. Litt vest for byen ligger Pythagorion Beach som er stor og åpen. Delvis sand og stenstrand, men veldig koselig. Den mest barnevennlige stranden i dette området er Psilli Ammos. Dit kommer dere med båten til Kaptein Rasmus. En nydelig båttur. God langgrunn sandstrand og god taverna.
Hvor skal dere bo ? Når kommer dere nedover ?Send meg gjerne en mail om det er noe dere lurer på, jeg hjelper så gjerne.
Se også: www.pithagorio.net

Heidrun

Vi reiser nok ikke før i Juni 2008. hvilket hotell er jeg usikker på, men det bør ligge i relativt nærhet til både strand og sentrum. Hvis det lar seg gjøre da.Har du nioen anbefalinger her. Vi har tenkt å finne oss et fast sommerferiested
Du kan ihvertfall få min mailadresse her. bergerkr@frisurf.no
Yamas til livet og til

Retsina

zxzaxxxxxxxxxx Flott. Vi holder kontakten. Det er godt å være ute i god tid. Skal anbefale dere gode steder å bo. Jeg reiser nedover 26. august og blir i 6 uker.

Ole

Mail? Vi vil jo gjerne få tips vi også.... :grin:

Heidrun

Yamas til livet og til

Retsina

Quote from: \"Ole\"Mail? Vi vil jo gjerne få tips vi også.... :grin:
zqvvvvvvddddd Ja da, Ole. Jeg skal fortelle alt som måtte ønskes om Samos. Eia var jeg der ! zxzaxxxxxxxx

For det første vil jeg anbefale å bo i Pythagorionområdet. Der har du  kulturen fra gammel tid. En levende og koselig by og kort avstand til det meste.
Jeg tenker pris: I katalogene kan det finnes gode tilbud om bosted for en standardfamilie som dere.  Kan hende vil barna ønske at det var tilgang til basseng. Det er det ikke inne i byen. (Husk den er vernet) Like vest for byen ligger Fito Bay og der kan det velges mellom hotell og bungalover. Det er basseng på området og en fin snadstrand nedenfor. Hotellene inne i byen er for det meste små og koselig. Bestiller dere i god tid kan jeg muligens skaffe dere ett \"hus\" med god plass til 4 for ca. 30-35 euro pr. natt. Da kjøper dere bare flysete nedover. Vær obs på at hvis dere kjøper bare flyseter, mister dere endel av guidtjenestene. (Tror forresten det er kommet noen endringer til det bedre der. Dette vet reiseselskapene.) Her har vi noe å spekulere på utover høsten og vinteren. Vi holder kontakten.
PS. Fito Bay ligger ca. 2 km vest for sentrum. Flatt å gå inn til byen og fortaug.

Mixelite

Quote from: \"Ole\"Mail? Vi vil jo gjerne få tips vi også.... :grin:

Ikke at det spiller noen stor rolle for meg som ikke får revet meg løs fra Chios uansett ser det ut til  zxzaxxxxxxxxxx , men det er sikkert flere enn pøomme som kunne tenke seg tips om bosteder og annet på Samos! :)

Heidrun

Fant forresten et leilighetshotel. Tarsan heter det. Er usikker på om vi kan sjekke inn alle 4, men beliggenheten var glimrende.Rett på stranda og 100 fra sentrumFant forresten et leilighetshotel. http://ving.no/hotel/hotelMaster.aspx?categoryid=1®ionid=9170&countryid=9200&areaid=13414&resortid=13284&hotelid=62868&itemId=62868&filterOnCategoryId=2
Tarsan heter det. Er usikker på om vi kan sjekke inn alle 4, men beliggenheten var glimrende.Rett på stranda og 100 fra sentrum
Quote from: \"Retsina\"zxzaxxxxxxxxxx  Hei, så koselig at dere valgte Samos. Dit går det direktefly fra Norge. Som jeg forstår av ditt innlegg så skal dere bo i Pythagorionområdet, ca. 3 km. fra flyplassen.
Byen Pythagorion er ganske pitoresk. Den er med i Unescos verneplan.
Den kan i turistsessongen sammenlignes med en hver annen turistby på en liten øy i Hellas, men i mine og manges øyne rolig og behagelig. Kriminalitet finnes nesten ikke. Havnepromenaden er unik. De fleste gatene er enveiskjørte pga av sin bredde. Hovedgaten stenges for biltrafikk kl. 17 på ettermiddagen. Bare drosjene har lov til å kjøre ned til havnen der taxistasjonen ligger. Det finnes to strende i byen. En er barnevennlig den andre ikke. Litt vest for byen ligger Pythagorion Beach som er stor og åpen. Delvis sand og stenstrand, men veldig koselig. Den mest barnevennlige stranden i dette området er Psilli Ammos. Dit kommer dere med båten til Kaptein Rasmus. En nydelig båttur. God langgrunn sandstrand og god taverna.
Hvor skal dere bo ? Når kommer dere nedover ?Send meg gjerne en mail om det er noe dere lurer på, jeg hjelper så gjerne.
Se også: www.pithagorio.net
Yamas til livet og til

Retsina

zxzaxxxxxxxxxx Tarsanas er ett gammelt og slitt hotell. Nydelig beliggende, men stranden er ikke barnevennlig. Storstenet. De har ikke leiligheter med plass til 4. Du må leie 2 rom. Ca. 300 meter på motsatt ende av havnepromenaden ligger Rematakistranden som er mer barnevennlig. I katalogene finner dere ikke så mange leiligheter inne i byen med den utsikten som Tarsanas har. Ellers inne i byen kan jeg nevne: IRIS. ELLI. SEPYROS.
Anbefaler bedre hotellene på vestsiden i byen i stedet for de på østsiden.
Dette både pga av strendene og adkomsten. Prisen også, tror jeg.

sunbjorn

Hei!
Kan så absolutt anbefale Pythagorion, både for barn og voksne.
De to siste årene har vi vært 3 voksne og 2 barn som har leid feriehus hos Kordula og Tassos, her: http://www.ferienhaus-samos.de/
Ypperlig beliggenhet. Til sentrum har du 300 meter en vei, til badestranda 300 meter den andre veien. Og barna kan boltre seg fritt i \"hagen\"/gårdsplassen, uten å forstyrre andre, eller spille fotball med barna i gata. Dere blir tatt i mot på flyplassen og kjørt til feriehuset. \"Ulempen\", i den grad en velger å se på det som ulempe, er at de har rettet seg inn mot det tyske og nederlandske markedet, som har ankomst og avgang på mandager. Så første året tilbragte vi første natten på to rom på deres hotell Kalimera. Fine rom og fantastisk utsikt. Og grei gangavstand til byen. I år fikk vi feriehuset fra første natt.

Gled dere til Pythagorion. Et godt valg. Lei dere bil en dag eller to og besøk de pitoreske fjellandsbyene Manolates og Vorleotes. Og vil dere ut til Psili Amos, stranda som barna elsker, så ta båten, eller lei en taxi. Taxi koster 10 euro fram og 12 tilbake.

Heidrun

Retsina. Disse 2 stedene du sier er for maks 3 personer og er hotel. Vil gjerne ha en kjøkkenkrok. Kjerringa er slik at hu gjerne vil lage mat selv på rommet om morgenen.
sunbjorn. Jeg skjønner ikke et kvekk av tysk og jeg bør finne meg et leilighetshotell.Stedet bør være slik at det er fra en norsk reisearrangør. Orker ike å bestille flytur på nettet for så å måtte bytte rom underveis
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...