Logg inn med Facebook eller Google!

Euro eller kort med hjemmefra?

Started by Aina, 10. Jun 12, 09:38:19

Previous topic - Next topic

Aina

Hei
Jeg får motstridende tilbakemeldinger om det går greit med Visa/Mastercard på Samos, eller om vi bør ta med Euro hjemmefra. Derfor stiller jeg spørsmålet her, hvor jeg regner med å få et godt svar :)
Det er vel også en grense for hvor mye kontanter vi kan ta med?

IngeS

Quote from: Aina on 10. Jun 12, 09:38:19
Hei
Jeg får motstridende tilbakemeldinger om det går greit med Visa/Mastercard på Samos, eller om vi bør ta med Euro hjemmefra. Derfor stiller jeg spørsmålet her, hvor jeg regner med å få et godt svar :)
Det er vel også en grense for hvor mye kontanter vi kan ta med?


Her i Pythagorion er det fem - seks minibanker hvor du kan ta ut penger til en bedre kurs enn i Norge. Ta ut maksimalt av det du trenger så slipper du en masse gebyr.
Det er ikke mange forretninger og serveringssteder som tar kort
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Quote from: Aina on 10. Jun 12, 09:38:19
Det er vel også en grense for hvor mye kontanter vi kan ta med?


Egentlig ikke, men over et visst beløp så må du erklære utførsel/innførsel og da er vi nok over et ukesbudsjett for ferietur i Hellas vil jeg tro uten at jeg har tallet i hodet. Vi tar ut større beløp hver gang (en sjelden gang) med kort og når vi reiser hjem så har vi igjen nødvendig kontantbeholdning til neste tur. Billigere å ta ut med kort (riktig kort vel og merke!) og større beløp gir mindre gebyrer totalt sett.

Alle bør sjekke hvilke betingelser de har på sitt/sine kort for her er det store forskjeller ute og går!

filhellener

Jeg bruker Norwegiankortet mitt og tar ut penger gebyrfritt i minibanker i utlandet  :)

Tenkte med det samme at jeg skulle "advare", be dere være mer obs enn jeg var  :-[ da jeg tok ut penger i en av minibankene på "Halidon" i Chania!
Sola sto rett på displayet og jeg kunne nesten ikke se noe, men det lille jeg så  virket litt fremmed  ???
- jeg var litt for rask til å trykke på "fullfør", via kvitteringen, og på kontoen etterpå , så jeg at jeg  hadde fått m y e dårligere kurs :( 
Jeg hadde valgt å ta ut i norske, kanskje noen som har vært på Harrytur og blitt spurt " vil du betale i norske eller svenske" før du drar kortet? - da er det jo å betale i svenske som lønner seg.

Jeg har aldri før sett dette valget på noen minibank, men kommer til å være obs heretter, på mitt uttak på 200€ tapte jeg ca 100 kroner.
Kari


Aina

Tusen takk for nyttige svar  :)

Buster09


Her i Pythagorion er det fem - seks minibanker hvor du kan ta ut penger til en bedre kurs enn i Norge. Ta ut maksimalt av det du trenger så slipper du en masse gebyr.
Det er ikke mange forretninger og serveringssteder som tar kort





Hahaha alle jobber svart i Grellas.

Buster09


mouche

Heller enn å fore trollet bør man heller sende en melding til moderator og be om at dette trollet fjernes!

http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internett%29

karri

12. Jun 12, 01:55:33 #9 Last Edit: 12. Jun 12, 12:06:59 by karri
Har bustertrollet lest reglene for dette forumet??? Her er regel nr 2(se spesielt det med rød skrift) :
2. I www.hellasforum.net viser en normal, god folkeskikk og skriver på en høflig måte. Uttalelser som kan virke støtende blir ikke akseptert. Ikke glem at dette er et forum som er tilgjengelig for alle, og ikke en klubb for noen få. Glem heller ikke at barn kan surfe innom nettstedet på leten etter informasjon om Hellas.
KARRI

streamer

Etter min mening bør bustertrollet ekskluderes fra dette vennlige forumet. Det som kommer fra den kanten er ikke meninger men heller nedsettende og fornærmende kommentarer om grekere generelt


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...