Logg inn med Facebook eller Google!

2004 Del 1: Thessaloniki - Konitsa - Lefkas

Started by espeno, 12. Feb 15, 11:10:20

Previous topic - Next topic

espeno

12. Feb 15, 11:10:20 Last Edit: 16. Feb 15, 15:00:04 by espeno
I 2004 tenkte vi at det kunne være mye OL-mas i nærheten av Athen, så vi fløy i stedet til Thessaloniki. Vi startet ut med litt av vårt eget mas: mitt reisefølges koffert kom ikke med på det siste hoppet fra Wien til Thessaloniki. Bagasjebehandlingen på flyplassen i Thessaloniki hadde ihvertfall den gang et forbedringspotensiale som det heter. Vi har en mistanke om at kofferten kom og ble stående i et hjørne på et kontor et drøyt døgn uten at noen der tenkte å gjøre noe med det, men da jeg ringte for ørtende gang og sa at min kone holdt på å få et sammenbrudd, var det noen som reiste seg og gikk og så at de hadde kofferten. Et annet lite spenningsmoment var at magnetstripen på min kones kredittkort ikke virket - det fikk vi styr på ved at min telefon (i 2004) var akkurat smart nok til at jeg kunne bruke den som modem, og hun kunne logge seg på nettbank og overføre penger til meg. Der de fortsatt trakk kortet gjennom en gammeldags maskin og i manuelt betjente banker, var ikke dette noe problem. Vi bodde på Hotell Bill (rimelig!), og på nettet om dette hotellet står det nå:

QuoteThe Bill Hotel is located in Thessaloniki town, 12km from the airport and 1km from the port.It has 23 rooms,comfortable and functional.The friendly atmosphere will make your accommodation pleasant


En eldre mann i resepsjonen var friendly og følte med oss mens vi ventet på kofferten. Det var tydeligvis flere som arbeidet på dette hotellet med andre ting som også var friendly så det holdt: rundt midnatt en kveld banket det på hotelldøren. Jeg åpnet forsiktig, og der stod det en ung dame som tydeligvis hadde tenkt å kombinere friendliness og business med meg. Etter litt argumentering skjønte hun at det ikke var noe marked for hennes tjenester på vårt rom.

Akkurat de dagene vi var i Thessaloniki vant Hellas EM i fotball. Vi hadde slått oss ned på en ute/inne-kafé der de hadde rigget opp fjernsyn - jeg er ikke så veldig interessert i fotball, men dette måtte vi oppleve:



Mitt reisefølge hadde vært uten koffert, og i tillegg hadde hun pådratt seg en skikkelig sommerforkjølelse, og jeg skjønte ikke helt hvor syk hun var og utsatte henne for mange anstrengelser. Vi begynte forsiktig med å gå opp til byens akropolis, forbi huset der Kemal Atatürk ble født og med en del bratte gater oppover. Der oppe ble vi ihvertfall belønnet med en hyggelig lunsj:



Vi hadde en avtale om å hente en bil fra et kontor i sentrum. Det viste seg å at man der først møtte opp i gresk tid :-)

Men til slutt hadde vi kjøretøy og var på vei. Vi kjørte sydover til vi kom til et sted i nærheten av Katerini. Ikke så lang tur, men vi var på vei. Der var det strand - og en militærbase. Disse var ikke helt overlappende. Ikke langt derfra ligger Dion som var en viktig makedonsk by og også i romersk tid: det var for eksempel ruiner av et Isistempel der. Og i et buskas nede ved noe vann traff vi en bisamrotte! Opp i landet fra Dion kjørte vi en tur til Litochoro og så deler av fjellmasivet rundt Olympen. Det finnes hvilehytter og merkede stier, så det er mulig vi kommer tilbake hit en gang. Men denne gangen skulle vi andre steder. Fra Katerini kjørte vi videre sydover til Larissa - som vi ikke kjørte innom - og så videre til Meteora. Dette klosteret er en gjenganger i bilder derfra - og jeg tror det er med i en Bondfilm:



Men jeg synes også dette er morsomt:



Klosteret kalles Varlaam (Barlaam) etter munken som bygget det. Det munkenavnet går tilbake til historien om Barlaam og Josafat - som faktisk er en historie om Buddha som har blitt til en ortodoks og romersk-katolsk helgen! (Josafat = Boddhisat).

Fra Meteora gikk turen videre til dagens mål: Ioannina. De av oss som har lest Greven av Monte Cristo husker kanskje historien om Ali Pasjas fall i Ioannina. Hos Dumas blir han fremstilt som en leder av den greske frigjøringen. Det er nok å strekke det litt langt. Lord Byron beskriver forøvrig sitt møte med Ali Pasja i 1809 i diktet Childe Harold. Ioannina ligger vakkert til ved en innsjø (der Ali Pasja skal ha druknet kvinner ved å sy dem inne i sekker og kaste dem overbord):



Etter en overnatting i Ioannina dro vi videre til et nytt mål. Konitsa (Ali Pasjas mor skal ha vært født der.) Nå var vi inne i fjellandskap og så fra veien skiheiser som ventet på vinteren. Uten at vi direkte registrerte dette, skal vel dette også være et område der man i noen av landsbyene snakker slaviske språk. I Konitsa fikk vi rom på hotellet To Dendro der vår vert blant annet kunne fortelle om sin far, kommunisten, som i Konitsa kunne se solen gå ned over Albania. I dette området finnes det mange steinbroer (en litt syd for Ioannina ble tatt av flom i vinter), og da også en i Konitsa. Ved Konitsa renner elven Aoös. Da vi kom dit første gang, var det godt med vann i elven, og vannet var helt klart:



Oppover langs elven fra Konitsa går det en sti. Noen kilometer inne er det en stigning på et par hundre meter til klosteret Panagias Stomiou. Det var ubebodd, men det ble vedlikeholdt, og det var gudtjenester der ved gitte anledninger:



Første gang vi kom dit hadde vi med oss kirsebær, og ved klosteret var det rennende rent fjellvann til drikking - og vasking av bær:



Vår hotellvert var ikke spesielt imponert over turen vår inn til Stomiou, og jeg lot meg erte opp og tenkte ikke på at jeg hadde en syk kone. Neste dag gikk vi først inn til Stomiou, så klatret vi videre oppover til vi kom til en høyslette som lå på ca 1350 meter (900 meters klatring opp fra Stomiou), og her så vi det som vi tenkte på som Heidi-landskap, alpine fjellbeiter:



Det var også en flokk muldyr her og en muldyrgjeter - og ikke minst hundene hans som våknet før gjeteren. Jeg hadde kommet så langt som til a) å angre på at jeg ikke hadde en stokk, og b) lure på om jeg kunne bruke ryggsekken som våpen til å holde hundene unna, da gjeteren våknet og tok kontroll over hundene.

Da vi var kommet ned til Aoos etter strabasene, møtte vi et lite opptog som kunne vært uforandret i over 1000 år: det skulle være messe i Stomiou-klosteret neste dag, og her kom tre esler ledet av to "sivile"personer, to av eslene med kløver og olje, mat og slikt, mens en gammel prest red på det tredje. Litt før denne åndelige seansen hadde noen av oss utnyttet Aoos til avkjøling, men da de traff oss, var vi godt og anstendig kledd:



Denne gangen *var* vår vert behørig imponert over turen og tok meg med og viste meg kjøkkenhagen sin. Og vi fråtset i grillmat og fikk med oss en doggy-bag da vi reiste videre neste dag. Og neste dag kjørte vi til Lefkas, som jeg kommer til i del 2.
Espen S. Ore

kaka

Dette var spennende og forfriskende både i ord og bilder.
Takk :)

I det du skrev fra Ioannina og om Ali Pasja mv, fikk jeg flere assosiasjoner til boka "Ville vakre Balkan" av Hakan Mørne.
Hvis du vil se litt mer omtale av den, se omtrent midt på siden her:
http://hellasforum.net/index.php?topic=3091.270
KariK


ingaberentine

Så kjekt med en reportasje fra Nord-Hellas, et nydelig område av Hellas, gleder meg til fortsettelsen...........

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...