Logg inn med Facebook eller Google!

En uke på Ithaki høsten 2015

Started by espeno, 15. Oct 15, 13:27:05

Previous topic - Next topic

espeno

15. Oct 15, 13:27:05 Last Edit: 15. Oct 15, 16:01:31 by espeno
Vi har i litt over et år holdt på med et husbyggingsprosjekt på Ithaki. Med litt flaks kan vi begynne selve byggingen til våren og kanskje ha huset ferdig i 2016 selv om TTT (Ting Tar Tid). I den forbindelse skulle vi prøve å få ordnet en del praktiske ting, ha møter med arkitekter og slikt og fikk lagt det rundt høstferien. Det ga oss mulighet til å være med på siste charteruke med Apollo til Preveza (uten hotell). Det ga oss også muligheten til å teste om vi kunne komme frem og etterpå tilbake på én dag hver vei.

Riktignok overnattet vi på Gardermoen på vei ned, men fra Gardermoen klarte vi faktisk å komme til Ithaki på 8 timer mens vi tidligere har brukt 2 og 3 dager via Athen og Kefalonia. Vi fløy fra OSL til Preveza der det sto en taxi og ventet på oss. Den kjørte oss til Nidri på Lefkas der det i høysesongen er en slags ruteferger til Frikes på Ithaki, men ikke i slutten av september. Så siden vi var tidlig ute, satte vi oss ned for å vente på taxibåten vi hadde bestilt.



(Nei, dette er ikke taxibåten)

Taxibåten var også tidlig ute, så etter en flott båttur fra Nidri nærmet vi oss Frikes:



Ankomst til Frikes, Ithaki med taxibåt

Siden vi nå fortsatt var tidlig ute, måtte vi vente litt i Frikes på at bilen fra leiebilsfirmaet kom, men det gjorde ingenting. Minimarkedet i Frikes er et av de stedene som nesten alltid har sauejoghurt i hyllene, så vi kjøpte det og litt annen mat slik at vi var klare til å starte opp en husholdning i vårt rom i Afales Studios i Kolieri. Og i Kolieri fant vi også frem det vi hadde fått lagret der, ikke minst campingbord og stoler som vi kunne sette ut under oliventreet vårt nær den kommende husveggen:



Campingbord på plass under oliventreet. I bakgrunnen ser man Lefkas, og helt til venstre neset der Sappho skal ha kastet seg utfor stupet.

Vi endte opp med mange flere møter enn vi hadde planlagt, men resultatene gjorde at de var verdt det. Riktignok er kontoret på Ithaki som skal utstede en endelig byggetillatelse når hustegningene er fullstendig fintegnet, fortsatt ikke betjent (dette er minst ett kapittel i vår fremtidige bok "Of course there is a road"), men vi fikk ordnet mye annet.

Livet er ikke bare arbeid, så vi fikk også unnet oss noen gåturer, en padledag og litt bading. "Hovedstaden" på Ithaki, Vathy, er ikke så veldig stor - på hele øya er det omtrent 3000 fastboende, men den er behagelig, særlig litt utenom hovedsesongen:



Deler av Vathy sett fra hovedtorget

George Lilas som leier ut kajakker, holder til i Vathy, og det er mange fine padleturer bare ut fra havnen her og tilbake. Vi rakk én tur, ut av havnen, rundt nesene og ned langs østkysten. Her finnes det også noen huler man kan padle inn i:



Huleutforsking med kajakk

Og mange av strendene vi padler langs er mer eller mindre utilgjengelige fra landsiden, så å leie motorbåt eller kajakk er en god idé.

Over Vathy ligger eldre bebyggelse fra den gangen man ikke ville bo nede ved sjøen på grunn av sjørøveri. Fra Perachori noen kilometer over Vathy fant vi en godt merket rute til en hule som har fått navnet "Nymfenes hule". Dette navnet viser til Odysseen der Faiakerne etterlot seg en sovende Odysseus og rikdommene han hadde fått i Nymfenes hule. Men denne hulen vi gikk til ligger høyt over havet og vanskelig å komme til, så hvis det i det hele tatt skjedde noe slikt på Ithaki, var det vel snarere hulen ved Polisbukten der man faktisk har funnet rituelle gjenstander og noe som kan tyde på at Odysseus ble dyrket som en hero der. Men tilbake til Nymfehulen ved Perachori: fra Perachori er det en steinlagt kalderimi det første stykket til ruinene av Paleochora (Gamlebyen) og derfra en litt mindre forseggjort en. Fra stien har man en flott utsikt over Vathy:



Utsikt over Vathy og mot fastlandet

Stien går også forbi et gammelt treskegulv - det må ha vært mange av dem før når man ser hvor mange vindmøller det har vært:



Gammelt treskegulv

Hulen er nå i teorien stengt fordi det skal være farlig å gå inn der. Det var til og med en solid hengelås - men den låste ingenting, det var bare å åpne gitterporten hvis man ville inn. Der inne er det spor etter arbeid og utgravinger, og i teorien skal hulen strekke seg langt innover, men vi nøyde oss med det vi så ved inngangen.

Men det var også en annen viktig tur for oss: er det greit å gå ned og bade fra tomten vår? Blir det langt? Vi trodde det var godt overkommelig, men vi hadde ennå ikke testet det før nå. Det viste seg både å være fint og greit, ca 1 kilometer med 130 meters høydeforskjell - 10-15 minutter ned og rundt 20 minutter opp:



På vei ned til stranden



Bading i Afalesbukten

Og veien hjem til Norge viste seg også å gå greit. Taxibåten har ikke sertifikat til å gå ut i mer enn frisk bris, så vi fulgte ganske nøye med på værmeldingene, men det var ingen problemer:



Med taxibåt ut fra Frikes

Og vi brukte omtrent 12 timer fra Frikes og hjem via kattepensjonat der vi hentet resten av husholdet. Det eneste dumme med alt dette er at de norske charterselskapene så langt jeg vet, ikke har vinterflygninger til Preveza.




Espen S. Ore

kaka

Veldig artig å følge dere på denne turen.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...