Logg inn med Facebook eller Google!

Dining with Dimitra.....

Started by Anders, 20. Sep 14, 22:30:41

Previous topic - Next topic

Kristian

Selvsagt vet jeg du har vært på andre øyer som er ypperlige.

:)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Bare vent.... vi fikk nesten tre uker perfekt.... :-) 

Anders

For jeg fikk liksom ikke "feelingen" der på Rhodos? Det klaffet iallfall ikke med meg. Men det var jo bare lørdag, og vi hadde god tid, og det var sikkert bare oss det var noe galt med.....       (DEN skal du lenger ut på landet med!)   

Tror jeg skipper resten av den lørdagen.... så kommer det vel noen bilder fra Lindos etter hvert.

Anita

Er ikke enig med deg når det gjelder Rhodos  ;) ... men gleder meg til fortsettelsen av fortellingen  :)
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

hehe... nei... det ville overrasket meg- skuffet meg nesten?- dersom alle var enige i mine vurderinger av de ulike steder i Hellas. Jeg beskriver bare min opplevelse og hvordan jeg oppfattet det der og da, men "gamlebyen" var ikke "imponerende nok" til å døyve den voldsomme kommersialiseringen. Jeg har sett Alhambra og Segovia og Carcassonne... der har blitt bygget veldig mange store og imponerende ting i Europa opp gjennom århundrene.

Og jeg snakker ikke om Rhodos Øy... for den så jeg nesten ikke. Den har helt sikkert mye bra og by på.




Anders

Men vi dro nå ned til Lindos på søndagen... en dag som var enda varmere! Luften stod omtrent stille og heten var rett og slett bedøvende. Så vi daffet egentlig bare rundt, mens vi søkte mest mulig skygge.
Bussturen ned var grei, med store åpne vinduer :-)

Ellers... joda... fin liten plass. Antar der er ganske dødt når sesongen er over. Det var ikke sånn avskrekkende langt og høyt opp til Kastello'en, men vi giddet bare ikke? Kjekkere innimellom smugene med folk og liv :-) Og så satt vi oss på "roof garden" Delight og spiste hvitløksbrød med smeltet Saganaki på og lot verden gå sin gang ettpar timer mens vi nøt(?) skyggen under seilet og de store viftene som skapte noe som lignet vind-trekk.

Egentlig en ganske fin 2-timers koseprat for 14 euro....










filhellener

[quote

Ellers... joda... fin liten plass. Antar der er ganske dødt når sesongen er over.
[/quote]

D e t har du rett i, Anders  :)
Vi bodde 2-3 dager i Lindos i november 2012, og hadde byen/stranda nesten for oss selv, bodde høyt i byen med vakker utsikt og trivdes utrolig godt  :smile12:
Kari

Anders

Noen flere bilder fra Lindos.




filhellener

28. Sep 14, 12:06:49 #20 Last Edit: 28. Sep 14, 12:08:25 by filhellener
Quote from: Anders on 28. Sep 14, 09:01:50
hehe... nei... det ville overrasket meg- skuffet meg nesten?- dersom alle var enige i mine vurderinger av de ulike steder i Hellas. Jeg beskriver bare min opplevelse og hvordan jeg oppfattet det der og da, men "gamlebyen" var ikke "imponerende nok" til å døyve den voldsomme kommersialiseringen. Jeg har sett Alhambra og Segovia og Carcassonne... der har blitt bygget veldig mange store og imponerende ting i Europa opp gjennom århundrene.

Og jeg snakker ikke om Rhodos Øy... for den så jeg nesten ikke. Den har helt sikkert mye bra og by på.



Klart vi alle har lov til å mene akkurat det vi vil om steder vi besøker, det er jo veldig bra vi har forskjellig smak :)

Når det gjelder Rhodos B Y  har jeg et "hat/elsk" forhold  :)
Jeg har også gjort mine virkelig negative erfaringer i/med byen  :o - d e t enda jeg kun har vært der i april, i  mai og i siste uke av september, ikke h e l t høysesong altså, men.....
Så å reise til Rhodos BY + de nærmeste km på hver side av den, på den tiden du gjorde hadde j e g aldri gjort "frivillig"  ;)

Men , s å til "elsk"forholdet da  - under s t e r k tvil, men med anbefalinger om at vi ville få en h e l t annen opplevelse, leide vi oss et studio i charmerende omgivelser i Gamlebyen og bodde der November 2012!
- og d e t var vellykket  :smile12: - så Rhodos b y for meg er kun aktuelt i perioden nov - mars :)


Kari

Hellasfrelst

Vi hadde akkurat samme opplevelsen med Rhodos by første gang vi var der. Kom fra Symi hvor vi hadde vært i 12 dager, og skulle være de to siste dagene på Rhodos før vi dro hjem. På Symi hadde vi ikke snakka med nordmenn under oppholdet, og det første som møtte oss på Rhodos var ei norsk jente som skulle selge time-share. Så besøkte vi gamlebyen og fikk helt hakaslepp av turiststyret der. Der ropte selgerne Heia Rosenborg!! etter oss. Det endte med at vi gikk på hotellrommet og sov middagshvil i to timer, og det har vi aldri gjort hverken før eller siden. Dag to tok vi taxi til Falirakistranda og ble der til kvelds. I ettertid har vi vært innom Rhodos på tur til og fra andre øyer, men det holder med ei natt. Men vi tror nok også at øya har mye bra å tilby bare du kommer deg utenfor byen. :D
i zoi ine tora - livet er nå

Anders

Noen avsluttende bilder fra Lindos....








Anders

Mandag morgen ble jeg vekket kvart over seks. Fordi jeg hadde glemt å slå av alarmen på mobilen. Fortærende! Her er man altså på ferie i landet hvor tiden ikke eksisterer, og så går man på slike blødmer? Lettere fortumlet kavet jeg meg opp og fant den der hersens greien og fikk slått av. Gjett om alarmen ble nullet ut litt senere på!

Dimitra er i besittelse av den misunnelsesverdige evnen det er å kunne snøfte irritert og snu seg på puten og sove videre. Så med tanke på mitt eget helbred ble det ikke til at jeg startet vannkokeren"¦ sånn i forbifarten registrerte jeg at det var egentlig for tidlig til å sitte på verandaen og at jeg hadde mistet internet-forbindelsen i løpet av natten. Før jeg smått om senn listet meg ned i resepsjonen og traff på en morgenfrisk og kaffe-serverende Katerina.

"Sorry, no internet" sa hun bare, og viste tydelig at det interesserte henne lavt i ryggen. Og jeg som så gjerne skulle lest litt kommentarer rundt Liverpool's vellykkede besøk på White Heart Lane dagen før!

Skyfritt. Ingen soloppgang å se på. Tidlig morgentrafikk. Kaffe og røyk. Dagen og jeg våknet sammen. Jeg syntes å ane noe som kunne ligne et vindpust, men tok meg i det. Sikkert bare innbilning. Kvelden før hadde te-lysene brent seg tomme uten så mye som en eneste liten bevegelse i flammen. Var det noen spesiell grunn til og tro at det ville bli en ørlite kjøligere dag ???

Vel"¦ vi hadde iallfall bestemt oss for og reise videre. Bare det hjalp jo. Jeg hadde hatt mail-kontakt med neste bosted og fått bekreftet at det ikke ville by på noe problem om vi kom en dag eller tre tidligere"¦ rom var tilgjengelig. Antagelig følte vi vel begge en slags lettelse"¦ vi hadde blitt enige om at Rhodos ikke var "vårt" Hellas, og selv om øyen helt sikkert hadde andre kvaliteter enn det ørlille vi hadde fått med oss, så var det ikke noe vi befant oss vel med.
Vi ville rett og slett derifra?

Jeg fikk påfyll i en litt større kopp da Katerina forstod at jeg hadde planer om å ta den med opp på rommet. Så jeg fikk nå en morgenstund på balkongen den dagen også. Til og med en dueflokk!

XXXXXXXXXXXXX

Etter pakking og utsjekk fikset Katerina taxi til oss. Så vi ble kjørt til døren"¦ dvs den lille barakken langt ute på kaien hvor vi fikk bekreftet at ettermiddagens bluestar var i rute og at vi mer enn gjerne kunne få kjøpe billetter der hvis vi ville. Og selvfølgelig kunne vi sette bagasjen igjen der også"¦ bare å legge koffertene på pallen der på blindsiden.

Akkurat der og da var en ATM det viktigste. Vi hadde vel ikke cash nok til en øl engang. Så vi endte opp med å traske ganske mange hundre meter (selv mente jeg bestemt at det var snakk om kilometer!) før vi fant den der pengemaskinen som fikk oss til å føle oss litt ovenpå igjen. Det feiret vi med en øl (og et glass rødvin, selvfølgelig).

Solen stod høyt. Havnen var ikke travel. Litt sånn moderne og "classy" sted vi hadde funnet oss"¦ det var ikke så mange skjeggete gubber med komboloy som satt rundt om, for og si det sånn. Skjorte og slips dominerte. Samt ulike finansaviser. Vi tuslet videre"¦

Inn igjen i gamlebyen. Ikke så veldig langt inn, bare dit hvor sulten tok overhånd. Og der ble vi stort sett sittende til det nærmet seg avgang"¦ en trivelig taverna lik mange andre trivelige tavernaer, hvor vi kom i snakk med et hyggelig dansk par og ellers noen pratsomme og vitelystne unge kelnere (som tydelig ville vite mer om Norge og muligheter for jobb og den slags).









Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...