Logg inn med Facebook eller Google!

Båtflyktninger på Tilos

Started by Røffe, 19. Sep 14, 17:50:35

Previous topic - Next topic

Røffe

19. Sep 14, 17:50:35 Last Edit: 19. Sep 14, 17:53:05 by Røffe
I Juli tilbragte min samboer og jeg en liten uke på idylliske og rolige Tilos. Tok katamaran fra Rhodos og leide rom oppe i høyden med utsikt til havna. En dag leide vi scootere og utforsket øya, vi driver med Geocaching (www.geocaching.com) som går ut på å finne "skatter" ved hjelp av oppgitte koordinater.
På slutten av dagen kjørte vi opp til en liten kirke, der vi måtte parkere scooterne, da veien videre besto av grov pukk. Begynte å gå opp til der geocachen skulle befinne seg, da vi hørte noen rope "help". 2 unge gutter kom da gående mot oss, og da vi møttes, fortalte de at mange mennesker var oppe i fjellet og trengte hjelp. De fortalte på svært dårlig engelsk at de kom fra Afganistan, og ba oss kontakte politiet i landsbyen. Vi gjorde så, og like etterpå dro en lastebil oppover fjellveien for å lete etter flyktningene. En stund etterpå kom den tilbake med lasteplanet fylt til randen med mennesker i alle aldre.
Det viste seg at menneskesmuglere hadde droppet dem i land på den øde siden av øya som vender mot Tyrkia, - etterpå var de overlatt til seg selv. De hadde da tatt seg opp i fjellet og vandret rundt der i flere dager i 36-40 graders varme. De 2 politifolkene på stasjonen fikk nok et svare strev med å registrere flyktningene, og om natten måtte de overnatte under åpen himmel på plassen utenfor skolen. De var rundt 70 stykker tilsammen. Hotellverten fortalte at dagen før kom det en last med 64 båtflyktninger fra Syria. Med tanke på at inbyggertallet på Tilos er bare rundt 500, sier det seg selv at de blir problemer. Flyktningene blir sendt videre til Athen etter at de er registrert, men ferga går bare en dag i uka dit.
Vi fikk oss en tankevekker etter dette, vi som kommer fra et fredelig land som flyter av melk og honning.
Christiane og Rolf

kari

Kanskje ikke rett å trykke liker på dette, men som du skriver er det slike opplevelser som gjør at vi tenker litt ekstra over hvo heldige vi er som bor i Norge. 
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

Tror mange av dem ble fraktet til Kos... der var det en diger "detention camp" nedi havna, med sikkert flere hundre samlet/"inngjerdet" på noe som kanskje "skulle vært" en skole?

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...