Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes, mai 2014

Started by Katherina, 05. Jun 14, 21:18:21

Previous topic - Next topic

Katherina

 :kd66:  :bye:
Det er litt over en måned siden vi kom hjem fra nok en fin vårferie i Kardamili og rundt omkring på Peloponnes, Denne gangen var vi der nede ett par uker tidligere enn vi har vært før. Vi føler oss privilegerte som har mulighet til å dra nedover både i april / mai og september. På denne måten får vi to helt forskjellige ferier. På våren er været riktig nok mer ustabilt, temperaturen har lett for å være like mye under som over tjue grader og vannet er enda litt i det kaldeste laget til å kose seg i lengre tid av gangen ute i det, men ett og annet bad blir det innimellom. Også deilige, dovne dager på stranda. Men det er ikke først og fremst derfor vi drar nedover år etter år på våren. Det er den frodige naturen med all sin blomsterprakt. Vi ligger godt å kjøre rundt omkring. Samme om det er vår eller høst blir vi alltid tatt i mot med vennlighet og gjestfrihet, men våren særpreger seg fordi det er få turister rundt omkring og man er mer uthvilte til å ta i mot oss som kommer på besøk.  :hfjjk:

:) Men så over til vårens tur. Vi dro hjemme fra 12. april. Det vil si lørdag før Palmesøndag. Det var litt rart og skulle være borte i påskehøytiden. Rart med tradisjoner og det man forbinder med de forskjellige høytidene og merkedagene. Vi var i Kardamili sist påske også og vi gledet oss til å feire påske i der på nytt og vi skulle ikke bli skuffet. For hver gang vi feirer gresk påske forstår vi mer og mer deres måte å feire på og mer og mer av deres liturgi.  :)

:45fjj: Jeg tror at jeg skal lage en egen tråd for bilder fra Kardamili litt seinere og begynner rett på bilturene. Vi var i Kardamili i 3 uker og hadde valgt å ha bil i 2 av ukene, så vi hadde god tid til både dagsturer og en lengre tur med overnattinger.  :)

8) Den første turen var Skjærtorsdag. Målet for dagen var nonneklostret Panagia Giatrissa. Våren 2012 var vi på besøk i den koselige landsbyen Milea og gikk en tur i det vakre området rundt  landsbyen. Da vi hadde gått et stykke, begynte vi å komme høyere og det begynte også å bli litt mer ulendt. På en fjelltopp fikk vi øye på et kloster. Dit skulle vi gjerne ha gått, men vi fant ut at det var for langt å begi seg dit opp den dagen og dessuten måtte jeg vel innse at det kunne bli for utfordrende for meg. Men vi hadde ikke glemt klosteret. Skulle gjerne ha vært der. For en fantastisk utsikt det også måtte være derfra. Mens jeg holdt på å planlegge vårens bilturer oppdaget jeg at det gikk en brukbar vei helt opp til klosteret. Så dermed var valget for vårens første biltur tatt.

:) Selv om veien kan se bra ut på kartet, så vet man jo ikke hvordan virkeligheten er. Så vi var spente. Klosteret ligger svimlende høyt oppe. Faktisk på drøyt 1100 moh. Vi gledet oss til vårens første biltur i fjellet. Været var bra. Ja, alt lå til rette for en fin dag. Ferden startet i retning Gythio og deretter ett lite stykke mot Sparta eller Sparti som grekerne sier. Så tok vi inn mot fjellet og veien slynget seg etter hvert høyere og høyere. Vi passerte den ene landsbyen etter den andre. For de som kanskje kunne tenke seg denne turen, så kan jeg nevne: "Melissa, Kokkina Louria, Ag. Nikolaos, Selegoudi og til sist Kastania. Turen akn absolutt anbefales.

Turen gikk som alltid gjennom landsbyenes trange smug og husene var litt slitte, men på sin måte sjarmerende.

Den vakre  naturen tok nesten pusten fra oss med all sin fargeprakt og frodighet. Innimellom alt det grønne og gule, var valmuene nesten som små flammer og Judastrærne med sine dypt rosa blomster ga en fin kontrast til andre trær med hvite blomster.


PANAGIA GIATRISSA FRA MILEA SIDEN (2012)




FRA VÅRENS TUR-RETT ETTER AT VI HADDE SVINGT AV FRA HOVEDVEIEN TIL SPARTI.
VI SKIMTER TAYGETOS SOM ENDA HAR EN OG ANNEN SNØFLEKK




JUDASTRE








BUSSKUR?


NEI. SELVFØLGELIG IKKE, MEN ET LITE KAPELL.
DET VAR MANGE AV DISSE LANGS VEIEN.








bipbap

For en flott reiseskildring  :hjerte:
Ja, dere er priviligerte som har mulighet til å dra nedover både i april / mai og september  :D
Begrenset mulighet her, men nå fikk jeg i det minste prøvd meg 1 uke i mai   :D
Gleder meg til å se flere bilder. Veldig fint å se  :hjerte:

Katherina

 :kd66: Takk, bipbap og alle dere andre som har slått følge.  :hfjjk:

Vi begynte å nærme oss dagens mål, men først måtte vi ha med oss litt landsbyvandring. Ag. Nikolaos var en knøtt liten landsby med en flott utsikt. Noen få litt slitte hus som lå rundt bytorget med det som hører med. Et lite rådhus, ei forholdsvis stor kirke, postkontor, et lite super marked med ditt og datt og ett par tavernaer av det enkle slaget og en kafenion. På en høyde litt nedenfor byen fikk vi øye på en liten kirke. Den kunne være verd et besøk. Noen bratte trapper slynget seg opp (som i Mama Mia, men absolutt i miniatyr). Vi burde ha forstått det. Det var selvfølgelig byens gravplass. "Tenk å frakte den døde først ned de bratte bakkene fra byen også opp alle disse bakkene!" sukket Sverre også la han til "Ja, da ligger de i hvert fall nær himmelen!" Utsikten herfra var som ellers i området fantastisk. "Lurer på hvordan det blir når vi kommer til klosteret?"

:) Litt drikke hadde gjort seg. Vi fant oss et bord på den lille kafeen og ble godt mottatt av de åtte - ti av byens karer og ene dame som satt der. Selvfølgelig var de nysgjerrige på oss og det var vel også gjensidig. Det er alltid artig å prøve og slå av en liten prat med lokalbefolkningen. Selv om mangel på felles språk kan mangle. Mannen på nabobordet, som var en riktig kjekk, litt yngre mann med et fyldig pent, svart skjegg, tok straks kontakt. Han snakket tålelig bra engelsk og var nok stolt av det.  ;) Han la heller ikke skjul på at han var stolt av å ha vært i  Sverige noen måneder. Han mente at det måtte ha vært i tørketiden ("Når er det tørketid i Sverige?" tenkte jeg)  Tror han må ha vært i Skåne etter hva han fortalte. Men det var for kaldt og olivenoljen var for dyr og for lite av. "Den klarer jeg meg ikke uten!". "Nei, Sverige var ikke noe for meg!"


UTSIKTEN FRA LANDSBYEN OG NED MOT KIRKA






UTSIKT OPP MOT BYEN FRA VEIEN NEDENFOR KIRKA


UTSIKT FRA KIRKA








Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...