Logg inn med Facebook eller Google!

Biltur mai 2013, Nordøstre Peloponnes

Started by Katherina, 29. Jun 13, 16:15:32

Previous topic - Next topic

Katherina

 :juble: Det var torsdag 9. mai og dagen for å starte på 4 dagers biltur. Biltur over flere dager med overnatting underveis er blitt en tradisjon når vi er i Hellas og i løpet av de gangene vi har vært på Peloponnes har vi vært på kryss og tvers på halvøya. Vi har vært langs kysten og høyt til fjells både her og der. Turene har vært rike på opplevelser både i naturen og all den historikken som Peloponnes har å by på. Overalt har vi kommet i kontakt med trivelige mennesker og opplevelsene har vært mange og rike. Nå var vi klare for nye opplevelser.  :winking:

Turen var godt planlagt blant annet med inspirasjon fra Admiralas "Den store østre Peloponnes-tråden" og nettstedet "Visit Nafplion". Vi hadde laget egen reisemappe med tips til steder vi kunne besøke og lokale kart.

Turen gikk først sørover på Mani via Areopoli til Gythio, videre østover mot kysten og til Leonidio. Veien fra Geraki og til Leonidio går over fjellet. Vi har kjørt her mange ganger. Naturen her er mektig med flotte fjell og stor barskog, spesielt store grantrær. Videre gikk ferden nordover til Astro. Her tok vi en avstikker for å besøke et kloster. Videre til Nafplion og deretter litt østover til Vivari, som var sett ut som overnattingssted.




Katherina

 :hfjjk: De 2 første ukene i Kardamili hadde vi hatt fint vær med passe temperatur og mye sol. Vi hentet bilen om kvelden, slik at vi kunne starte tidlig på morgenen.  Vi stilte klokka på vekking 05.30. Ingen tid skulle kastes bort! :winking: Vi var klare for nye opplevelser!

Vi våknet av et brak! Hva var dette? Det lyste opp i rommet og utenfra hørte vi noe vi ikke hadde hørt mens vi hadde vært her nede. REGN! Bøtta ned! TORDEN! Hva nå?  ??? Vi visste at det ikke var så lurt å kjøre i slikt vær. Men.........Nei, pytt! Vi fikk kjøre forsiktig, som på vinterføre hjemme. Det ville vel gi seg etter hvert. Veien kjente vi. Fikk heller stoppe litt her og der. Det hølja ned og vindusviskerne ble virkelig utfordret. Det lå svarte skyer tungt over fjellene. Lynet lyste opp titt og ofte.

:solsky: Nærmere Gythio så det mer lovende ut og sannelig ble himmelen blåere og blåere og regent ble lettere og lettere, helt til det holdt opp. Det ble ingen stopp i Gythio denne gangen og kjørte videre til Geraki. Vi gledet oss til å kjøre over fjellet og gjennom granskogområdet.






FLOTTE NYE SKUDD




KOSMAS.
VI HADDE TENKT Å SPISE LUNSJ I KOSMAS, MEN DET VAR RÅTT OG KALDT, SÅ VI VAR ENIGE OM
AT LUNSJEN FIKK VENTE








VIDERE MOT LEONIDIO


Kabi

Gleder meg til å følge dere på denne turen, og få nye tips til utflukter :) I sept/okt drar vi til dette området igjen - for 4.gang.

Tjorven

Litt foruroligende start på dagen skjønner jeg, men heldigvis kom dere avgårde likevel  :)  Frodig og vakker natur!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

Gleder meg til å følge dere på denne turen, og få nye tips til utflukter :) I sept/okt drar vi til dette området igjen - for 4.gang. 
:) Hadde vært fint hvis vi kunne gi dere noen tips. Området har mye å by på og naturen er variert og vakkert.

:hfjjk: Denne fjellovergangen er som nevnt både vakker og mektig. Fra Geraki og til omtrent det høyeste punktet (slik jeg husker det) er veien ganske bra. Men på den andre siden blir den smalere og litt skarpere svinger. Noen steder mangler autovern. Jeg husker at da jeg hadde kjørt denne veien første gangen, bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle kjøre her mer. Det ble en tur til og da skjønte jeg ikke helt hva jeg syntes hadde vært ekkelt. Vel, man vender seg til så mangt og i mellom tiden hadde jeg kjørt over flere andre fjelloverganger som var vel så utfordrende.  :o Men jeg må innrømme at jeg er veldig glad for at jeg heller ikke denne gangen møtte noen andre biler på de mest kritiske stedene.

Vi fasineres av de vakre veikantene med enten gule, røde eller hvite blomster, av Elona klosteret som kneiser høyt oppe på ei fjellhylle og den vakre utsikten.

Noen av disse bildene er fra en tidligere tur, men de gir jo samme inntrykket.


KOSMAS


KOSMAS














NESTEN FRAMME I LEONIDIO


LEONIDIO






Tjorven

Vakker natur på alle kanter  :)  Ingen møtende trafikk, men geiteflokken midt i veien kan vel også by på visse utfordringer  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

 :hfjjk: Etter en deilig lunsj i Leonidio, fortsatte turen nordover og langs kysten. Nå er landskapet helt annerledes. Her er det vakkert og frodig og veien varierer med å gå helt nede ved havet og høyere opp. Badebuktene ligger på rekke og rad. Ikke alle er like tilgjengelige. Vi har kjørt langs kysten her flere ganger, så det ble ikke så mange fotostopp. Det hadde vi gjort unna tidligere. Derfor er noen av bildene fra tidligere turer, men jeg legger de inn, slik at dere kan få et inntrykk av hvordan det er i dette området. Vi har overnattet to ganger i Tirou. En koselig liten strandby med rikelig med overnattingsmuligheter.

Første lengre stopp ble ved den lille innsjøen og våtmarksområdet, Moustos. Vannet her skal ha positiv virkning på mennesker med reumatisme.

Været hadde blitt bedre, men fortsatt truet noen mørke skyer i retning Nafplion.


TIROU


TIROU


EN AV DE MANGE BADEBUKTENE




PARALIA ASTROS


MOUSTOS


ALT FOR FOTOGRAFEN


JEG HADDE TATT BILDE AV SVERRE PÅ DENNE STEINEN FØRSTE GANGEN
VI HADDE VÆRT HER, SÅ DERFOR ØNSKET JEG ET NYTT BILDE NÅ.


NÅ, SVERRE, TUNGA RETT I MUNNEN. IKKE SÅ LETT FOR EN GAMMEL MANN!


DET VIL HELST GÅ BRA


Katherina

 :45fjj: Vi hadde lest at det skulle være et spesielt vakkert kloster utenfor Astro. "Moni Loukous er et meget velstelt nonnekloster med en klosterhage som er et syn for vel guder. Klosteret er bygget oppå ruinene av en antikkhelligdom og er fra det tolvte århundre, selv om klosteret ble etablert allerede i det 5.århundre. Kirken har vakre fresker og mosaikkgulv og i ytterveggene kan man se bygningssteiner fra helligdommen som lå her tidligere.

:) Hit måtte vi! Vi kjente den gode atmosfæren, freden, med det samme vi kom innenfor klosterporten. Den vakre hagen var omkranset av lave hus. Det hele var bygd rundt den gamle kirken. Utenfor denne stor et enormt platantre med en enorm krone og en rank, fin palme. I sannhet en perle.  :kd66:
























Tjorven

Så vakkert og fredfullt det var ved klosteret. Ikke vanskelig å finne roen i slike omgivelser  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Magnolia

Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Fia

Den som er lei av å reise er lei av livet...

Katherina

tjorven: Så vakkert og fredfullt det var ved klosteret. Ikke vanskelig å finne roen i slike omgivelser. Jeg søker jo gjerne stillhet over noen dager, så jeg kunne gjerne ha vært i disse omgivelsene i noen dager.

:) Men det var ikke tid for det nå og turen gikk videre. Men ikke lengre enn rett utenfor kloster ruinene i første omgang.

Vi befant oss i ett område som har vært bebodd i tusener av år og det skulle vi etter hvert få se sporene av. Like utenfor klosteret fant vi det første sporet. Her så vi restene av det som en gang antagelig var en romersk akvedukt.

Vi la merke til at himmelen begynte å mørkne skikkelig til igjen. Vi som trodde vi hadde kjørt i fra "elendigheta". Neste stopp fikk bli Nafplion. Det hadde vært deilig med et lengre stopp der, før vi dro litt videre for å finne nattlosji.

:solsky: Så satte det i gang på nytt. Det regnet vi hadde hatt først på dagen var bare småtteri mot dette. Det bøtta ned i strie, strie strømmer. Tømte de badekaret der oppe? Nærmere vi kom Nafplion mer regnet det. Nei, dette gikk ikke an. Så der stod vi på en parkeringsplass i utkanten av Nafplion. At vi ikke har foto av dette kommer av at fotoapparatet lå i bagasjerommet og vi kunne ikke gå ut av bilen i det hele tatt. Litt lettere. Det vi ellers kaller striregn og vi kjørte videre. Så nye "badekar". Stopp. Slik holdt vi på til vi hadde passert Nafplion og vel så det. Ja, ja. Nafplion får vi besøke senere. Nå var det best å få ei seng for natta. Hvor? Vi havnet til slutt i Vivari, som viste seg å være et riktig koselig sted med trivelige mennesker. Losjiet var både billig og bra (30 euro for rommet). Her likte vi oss. Det var stille her. Et tysk par +oss. Super Markedet bar absolutt preg av det, men et eple til pålegg + en juice til frokost fikk vi i hvert fall.










VIVARI














Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...