Logg inn med Facebook eller Google!

Tur vestover på Peloponnes

Started by Katherina, 08. Feb 13, 11:37:01

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Så mange flotte bilder- merker jeg gleder meg mer og mer for hver dag til vår tur rundt Peloponnes nå. Vi seiler rundt og skal nyte en hel måned i deilige, deilige Hellas. Moro og plukke opp litt tips og tanker fra deres tur... Nedtelling til sommer her - følg oss gjerne på http://www.viseiler.com/index.php/turer/hellas-2013-peloponnes


Katherina

 :sol: :blomst: Selvom turen ble annerledes enn planlagt, så ble det en veldig bra tur i variert og vakker natur og artige opplevelser. Peloponnes har mye å by på av både natur, historie, sjarm og mange hyggelige mennesker.

Nå var det tid for å kjøre inn i fjellet igjen. Vi valgte å kjøre inn ved Tholo, som ligger litt sør for Zacharo.

Vi hadde ikke kjørt mange metrene etter å ha tatt av fra hovedveien før vi stoppet. Jeg hadde noen bilder fra Magnolia i tankene. Noen bilder av et hus med mye rart rundt. Jeg hadde spurt henne om hvor det var,men hun var ikke helt sikker. Men her var det. Du storeste min, så mye rart! Vi MÅTTE se mer på det.
:winking: "Dukkemuseum" stod det på en liten plakat. Hvilken kreativitet. Vi vandret rundt og flira. Med ett stod en mann ved siden av oss. "Liker dere det?" Han var opphavsmannen og fortalte at han var glad i å reise rundt å samle på ting, så hadde han fått ideen til dette. Bare gå inn å ta en titt! DET BUGNET!








VELKOMMEN!


TO FINE DAMER I IVRIG SLABRAS


LEGG MERKE TIL HAN SOM TITTER I DØRA


VAR DET NOE DERE VILLE?










SVERRE PRØVER SEG PÅ EN LITEN FLØRT


MEN INGEN RESPONS






LOKALE PRODUKTER


SANNELIG ET LEVENDE VESEN!


INNEHAVEREN LA VILLIG UT OM STEDET




VI LOT OSS FRISTE. DEILIG FIKENSYLTETØY MED RØDVIN OG APRIKOSESYLTETØY MED ROM


kaka

Helt utrolig sted, - nesten litt spooki, men veldig artig å se.
Mannen må ha hatt det morsomt :)

- forresten, så skjønner jeg ikke at damen med solbrillene ikke smeltet heeelt for Sverres smil ! ;)
KariK


Katherina

 :sol: Vi kjører videre og kommer høyere og høyere. Landskapet rundt er frodig og vakkert. I en liten landsby stopper vi for å strekke litt på beina og ta noen bilder. Jeg lar meg lett fasinere av gamle trær og spesielt gamle, knudrete oliventrær med store røtter. Mon tro alt fe har vært vitne til gjennom tidene. Tenk om de kunne fortelle sin historie. Kameraet må fram og jeg er i dyp konsentrasjon, mens jeg beundrer ett par eldgamle oliventrær. Med ett springer det fram ei bikkje. Den gneldrer skikkelig. Heldigvis var den i band, men jeg må innrømme at jeg kom meg raskt inn i bilen. Liker ikke slike hunder, men de gjør jo bare jobben sin. Så det får vel en fotogal turist som meg tåle.  :-\












STAMMEN ER HELT HUL, MEN LIKE VEL ER DET GRØNT OG FINT.




HVILKEN FORMASJEON! MØNSTER!  RØTTER! ELDGAMLE!


INGEN RESPEKT FOR FOTOGLEDE OG DYP BUNDRING AV NATUREN ELLER KANSKJE DET ER OMVENDT: INGEN RESPEKT FOR PRIVATLIVET?




HVOR NÅ?


Tjorven

Herlig å være med dere på tur igjen, Katherina, og alt hva dere kommer over underveis  ;D  Midt i all naturprakten havner dere plutselig inn i denne "dukkestuen"  :o ;D  Ganske så sært, ja  ;) men artig at dere fikk en omvisning av eieren, da.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

  ;D Vi storkoser oss når vi kjører rundt. Stopper både her og der og synes det e rekstra artig når vi treffer på mennesker som lever ut sine drømmer og kreativitet. Det må vi vel kunne si at denne mannen gjør.  ;D

::)Etter at vi begynte å feriere i Hellas har også vår historiske intesse økt og vi blir alltid fasineret av antikkens storhet. Det som tidligere i stor grad bare var gamle steiner for meg, har jeg nå lært meg å se storheten i. Utrolig hva de fikk til av både utsmykking og monumentale byggverk. Akkurat dette skulle resten av denne dagen bli et bevis på.  :)

Vi kom til den lille byen, Lepreon. Her bor det ca. 550 mennesker. Men det viser seg at byen var den viktig by i antikken. Ja, faktisk hovedtad for området. På en høyde utenfor det som nå er byen hadde vi lest at det skulle være rester etter det som en gang var en stor borg og et tempel til ære for Demeter, som vr gudinne for innhøstningen og hersket over korn og fruktbarhet.

Vi parkerte bilen nede i byen og skiftet på oss tursko. Det skulel bli godt å røre litt på seg. Mens vi hlder på med dette, komemr en dame bort til oss og lurer på om vi skla opp til borgen. Joda, vi hadde tenkt det. Som så ofte bestod kommunikasjonen av gresk / engelsk / tegnspråk / fakter. Men hun fikk oss til å forstå at det nok var best å ta bilen, for det var langt opp, veldig langt. Vi lot oss overtale (det var vel ikke så vanskelig) og godt var det. For det viste seg og slett ikek bare være en svipptur. Men det var verd turen. Her var det en fantstisk utsikt og vi forstod godt at det var strategisk å bygge en borg her. Vi så utover et nydelig landskap og ned mot kysten og den landstrakte strandstripa.




LEPREON












RESTER ETTER BORGEN






DEMETERTEMPLET









Kabi

For n`te gang : Peloponnes har fantastisk mye flott å by på ! Nå må vel "øyfolket" snart få lyst til å ta turen dit ? :) TAKK, Katherina - for både bilder og ord :)

Katherina

 ;D Takk, Kabi, for dine go'ord! :)

:sol: La oss fortsette. Vi hadde lest at det skulle finnes et stort Apollo tempel her inne i fjellet. Men hvor? I begynneslen var det godt skiltet, men etter så ble det slutt på den slags. Hadde vi kjørt feil? Og i så fall hvor? Vi kjørte og kjørte, høyere og høyere. Ingen skilt og ikke noe tempel. Men veien skulle føre til Andritsaina og der hadde vi tenkt å overnatte, så det var bare å fortsette. Men hva er det på toppen der? Et merkelig telt med flere spisser.

Og, sannelig, var det ikke templet. Vi hadde ikke ventet å finne det under en teltduk, men det er jo viktig å tavare på en slik kulturskatt. Det kom på UNESCOS Verdensarvliste allerede i 1986.  Det var en spesiell følelse å komme inn under duken og stå ved foten av flere meter høye søyler. Templet var utrolig godt bevart.

:) Templet ble bygd på 500 - tallet f.Kr som takk til Apollo - Epikourios, for at han hadde reddet menneskene i området fra en pest som herjet. Det var den greske arkitekten Iktinos  som stod bak verket og dette er den samme som er kjent for utformingen av Parthenon i Athen.

;D Det må ha vært et fantastisk syn å komme hit å se det monumentale bygget der det tronet på toppen.  ;D

Samtidig som vi beundret det fantastiske byggverket som våre forferdre hadde skapt, nøt vi utsikten.  :-\ Også med ett: Kom tåka! Det var nok på tide å finen husly.

Fordi templet var under en teltduk, var de tvaskelig å ta bilde som viser hele templet.



FANTASTISK VAKRE VEIKANTER























SÅ KOM TÅKA.







JohnS

Quote from: Kabi on 26. Feb 13, 08:18:40
For n`te gang : Peloponnes har fantastisk mye flott å by på ! Nå må vel "øyfolket" snart få lyst til å ta turen dit ? :)


Jeg tror ikke du skal regne med det.  De fleste Hellas-reisende er nok fortsatt klassiske "Syden-turister", som har stranda og sola som høyeste prioritet, noe som selvfølgelig er forståelig når man ser klimaet vi sliter med her hjemme.  Dessuten hjernevaskes vi jo konstant med brosjyrenes ensidige fokusering på "de greske øyer", slik at det virker som om mange tror det er øyene som ER Hellas.......  Denne kombinasjonen favoriserer ikke akkurat Peloponnes, Epirus eller Makedonia. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Kabi

Tror dessverre du har rett i det,JohnS :(  Men vi kan jo håpe at tråder som denne gjør at noen tenker nytt?

Anita

27. Feb 13, 12:16:22 #23 Last Edit: 27. Feb 13, 12:20:22 by Anita
Hvor en reiser på ferie må vel være opp til hver enkelt uten å få merkelapp på seg   ;)
For oss som jobber 100% og har 5 ukers ferie til rådighet hvert år begrenser det seg mange ganger på hva slags ferie en skal ha.

Å bo i Norge med hustrige vintre  :P  gjør vel også at mange ønsker å komme seg til sol/sommer/strand/bading i sjøen.

Ser ikke noe galt i å reise ut til de Greske øyene, det er godt å få ladet batteriene før et nytt arbeidsår setter inn.

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...