Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på turne i Kykladene høst 2012, part 2: SIFNOS

Started by Tjorven, 09. Dec 12, 20:43:46

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter ei hektisk uke "hjemme" på Antiparos gikk ferden videre til Sifnos 4.september. Vi hadde nettopp overlevd en hoppsideisi-tur med Antiparos Express til Paros  :o  men satt nå trygt på dekk på ferja Aqua Jewel. Endelig kunne vi puste ut og nyte seilasen. Det er alltid like spennende å komme til ei ny øy, og jeg må innrømme at forventningene til Sifnos var ganske høye (og de BLE innfridd, for å si det med en gang  :-* )

På vei til Kamares, anløp ferja også Serifos  :)  Det ble en liten ekstrabonus for min del, siden jeg opprinnelig hadde avsatt siste del av vårens ferietur dit. (Istedet ble det tap av mobil og avbestilling av hotellet på Serifos, og hele ferien tilbragt på AP) Nå fikk jeg iallfall noen glimt fra øya og havnebyen Livadi med Choraen oppi fjellene  ;D
Så selv om dette kapittelet heter Sifnos, håper jeg ingen har noe imot en svipptur innom Serifos først  ;)

Serifos i sikte


Livadi




Bak Livadistranda klynger Chora seg fast oppover fjellsiden




Vi legger Serifos bak oss og fortsetter mot målet vårt for denne etappen




Så er vi framme! Gjett hvem som står nesten fremst i køa når landgangen senkes denne gang  ;D 




There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Hva lever de av, der oppover i skråningen?
Det så ekstremt karrig ut der.
KariK

Tzasiki

Takk for titten, og det er fint å se bilder av Serifos igjen(som jeg også har feriert på en gang for en del år siden). Serifos var den første av de kykladiske øyene som jeg faktisk besøkte!  Gleder meg MER til Sifnos  :hjerte34:  !!  (selv bodde jeg i byen Apollonia, stortrivdes!!).Sifnos vil jeg gjerne tilbake til  :)

Tzasiki

Chora på Serifos ligger høyt oppe på den bratte åssiden. Det er en fin liten by, jeg har selv ruslet rundt der oppe og sett utover den praktfulle utsikten derfra og utover øya, vakkert!! Satt da på en cafe med min frappe og hadde det SÅ bra!! ;)

Diddi

Mange fristende bilder, Tjorven ! Regner med du sto først i køen denne gangen  ;D ;D Venter spent på bilder fra den fine øya Sifnos !!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Quote from: frudiddi on 09. Dec 12, 23:40:20Regner med du sto først i ovnen denne gangen  ;D ;D


I ovnen?  ???  Nei, det var ganske luftig der jeg sto  ;D
Jeg vet ikke riktig hva de lever av oppe i Chora, kaka, men det er en levende by, og veldig vakker, som Tzasiki sier. Utsikten derfra er storslagen, men selv har jeg bare sett det på bilder. Mange av de kykladiske øyene ser ganske karrige ut, men det merker man ikke så mye til når man først er der. "Bybildet" er preget av frodige potteplanter, bougonvilla osv, så jeg tenker ikke så mye over at det er ganske karrig i terrenget ellers  ;)

På Sifnos hadde vi valgt å bo i lille fredelige Vathi, (eller Vathy som det også skrives) et lite rolig sted på sørvestkysten. Men vårt allers første møte med Sifnos ble selvfølgelig havnebyen Kamares, og svenske Ann som tok i mot oss ved ankomst. Hun hadde jeg så vidt utveksla litt Sifnosprat med på et annet nettsted like før vi dro, men aldri truffet "for real". Sifnos er yndlingsøya hennes, og siden hun også ferierte i Kamares da, foreslo hun å møte oss ved ankomst. Veldig hyggelig  ;D  Vi benka oss ned ved en taverna i sjøkanten, lunsja litt og fikk samtidig info og tips om øya fra Ann. Det ble et par trivelige (og vindfulle) timer i Kamares før vi tok taxi videre.

Det lille inntrykket vi fikk av havnebyen var greit nok, men vi var likevel ikke i tvil om at vi ville trives bedre i Vathi ;)  Nå var vi ivrige etter å komme oss helt fram, få parkert bagasjen og senka skuldrene helt ned. Ikke minst var vi spente på det lille familiedrevne bostedet vårt, Grigoris, basen vår for de neste 10 dagene  :)

Her er Ann i hovedgata i Kamares mens vi venta på taxi


Denne plakaten fanga blikket mitt. Her var det bilder fra tidligere matfestivaler som blir holdt i Artemonas. I år skulle festivalen arrangeres fra 7.-9. september, noe vi selvfølgelig hadde plotta inn i programmet vårt på forhånd  :P  Så foreløbig får jeg bare friste med plakaten i denne omgang  ;)
Det ble dessverre ikke flere bilder fra Kamares, men desto mye mer fra andre deler av øya  ;D  Vi tok heller ingen bilder fra taxituren, da hadde vi mer enn nok med å følge med på omgivelsene, der det bars oppover og oppover. Jøss så kupert det er på Sifnos, husker jeg at jeg tenkte. På "toppen" så vi skilt til Apolonnia, men taxituren gikk utenom byen og fortsatte videre, før det bars nedover igjen. Ned mot Vathi slynga veien seg i mange svinger nedover fjellsiden, og endelig fikk vi syn på den lille perlen langt der nede  ;D  Jeg tror det var forelskese ved første blikk for både Sisi og meg  :-*

Jeg legger ved et utsiktsbilde over Vathi tatt en annen dag, så dere også får et lite inntrykk av vårt første møte med idyllen.


Det skulle imidlertid bli en heller strabasiøs (og litt flau) opplevelse før vi kom fram til bostedet vårt. Mer om det i neste kapittel......
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Her ble det noe tull med bildene. Plakaten fra matfestivalen er selvfølgelig det siste bildet  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders


Diddi

Quote from: Tjorven on 10. Dec 12, 16:43:55
Quote from: frudiddi on 09. Dec 12, 23:40:20Regner med du sto først i ovnen denne gangen  ;D ;D


I ovnen?  ???  Nei, det var ganske luftig der jeg sto  ;D

Ha,ha...Beklager,har nå rettet det opp,Tjorven ! Tenkte på ditt spørsmål tidligere om hvem som sto først i køen og ville av fergen  :) :)

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

KARRI



Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...