Logg inn med Facebook eller Google!

Arv til Norge

Started by alrb, 15. Jul 11, 17:42:00

Previous topic - Next topic

alrb

Hei
Jeg er ny i forumet, og har ikke klart å finne et fora som omhandler gresk lov. Jeg er her spesielt interessert i lov om arverett. Hva skjer med eiendommen om en nordmann som eier hus i Grekenland dør? Arver evt. norske barn automatisk? Eller må man skrive et testamente? Har de en arveavgift, slik vi har i Norge?

Jeg ville sette stor pris på informasjon om dette. Jeg er i ferd med å kjøpe hus i Grekenland, og vil sikre meg at mine barn arver meg.

kaka

Velkommen til forumet, alrb!

Jeg kan bare drømme om det du er i ferd med å gjøre, men flere her inne har gjort det, og har erfaringer. Jeg anbefaler deg å se under \"flytte til Hellas\". Kalimera har en detaljert og informativ tråd om å skaffe seg eiendom nedover, - også hva angår jus.

Sjekk nedover i denn tråden
http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=4693

Lykke til med prosjektet
KariK

alrb

Quote from: \"kaka\"Velkommen til forumet, alrb!

Jeg kan bare drømme om det du er i ferd med å gjøre, men flere her inne har gjort det, og har erfaringer. Jeg anbefaler deg å se under \"flytte til Hellas\". Kalimera har en detaljert og informativ tråd om å skaffe seg eiendom nedover, - også hva angår jus.

Sjekk nedover i denn tråden
http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=4693

Lykke til med prosjektet

Tusen takk:)

IngeS

Quote from: \"alrb\"Hei
Jeg er ny i forumet, og har ikke klart å finne et fora som omhandler gresk lov. Jeg er her spesielt interessert i lov om arverett. Hva skjer med eiendommen om en nordmann som eier hus i Grekenland dør? Arver evt. norske barn automatisk? Eller må man skrive et testamente? Har de en arveavgift, slik vi har i Norge?

Jeg ville sette stor pris på informasjon om dette. Jeg er i ferd med å kjøpe hus i Grekenland, og vil sikre meg at mine barn arver meg.

Ikke kjøp hus i Hellas uten å ha en mekler og en advokat. De vet det du spør om.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Du ha gresk testament. Gå til en gresk advokat som vil ordne alt det praktiske.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

alrb

Quote from: \"Admirala\"Du ha gresk testament. Gå til en gresk advokat som vil ordne alt det praktiske.


Flott. Takk! Da får jeg advokaten til å gjøre det. :cool:

mouche

Quote from: \"Admirala\"Du ha gresk testament. Gå til en gresk advokat som vil ordne alt det praktiske.

Må man det? Eller bør man det, og eventuelt hvorfor? Bygger hus på Kreta nå (eiendommen er skjøtet over til oss) og alt er ordnet via lokal advokat som tar vare på alt av dokumentasjon, papirer, registrering, skaffe taxnummer, skal gjøre selvangivelse til neste år, bestiller strømm og vann og betaler regningene på disse, overfører penger (etter skriftlig instruks fra oss)  til selger/utbygger fra min konto på Kreta etter hvert som byggingen skrider frem osv, men noe testamente har vi ikke blitt fortalt må lages. Har faktisk spurt advokaten vår om vi bør ha det, men ikke fått noe svar på dette. Nå kommer vi ikke til å ha noe gjeld på eiendommen, og vi har livsarvinger, barn, som skal overta etter oss, men ikke skrevet testament hverken på denne eiendommen eller hva vi eller eier i Norge av eiendommer og annet da lovens bokstav/fordeling er grei for oss.

marjana

Det kom en god del svar her nå, men jeg vil anta at du som norsk statsborger? og arv, er i forhold til norske regler?
Hvis du er gresk så har du helt andre rettigheter i Hellas.

Det kan jo være heftelser i kontakten du underskriver fra de greske landeierne, som kan bli problematiske i senere tid, med tanke på arv fra de forskjellige familiene der.
En god advokat på både gresk og norsk side er nok lurt å ha for å kjøpe eiendom.

Den Norske ambassaden i Aten er også til hjelp. De svarer relativt fort på e-mail, og kan henvise deg videre.
Glika i zoi

Kristian

Quote from: \"marjana\"Det kom en god del svar her nå, men jeg vil anta at du som norsk statsborger? og arv, er i forhold til norske regler?
Hvis du er gresk så har du helt andre rettigheter i Hellas.

Det kan jo være heftelser i kontakten du underskriver fra de greske landeierne, som kan bli problematiske i senere tid, med tanke på arv fra de forskjellige familiene der.
En god advokat på både gresk og norsk side er nok lurt å ha for å kjøpe eiendom.

Den Norske ambassaden i Aten er også til hjelp. De svarer relativt fort på e-mail, og kan henvise deg videre.

STort sett må du foholde deg til arveregler i det landet du har eiendom. Det gjelder i SPania, og så vidt jeg har fisket opp også i Hellas.

De grunnleggende råd du har fått om advokat etc. i forb. med eiendomskjøp er et \"must\" når du kjøper eiendom i utlandet.

Selv i Norden vil jeg anta at råd fra en advokat er greit å ta med seg på veien.

Ser man på problematikkken rundt Hellas nå om dagen er jo et ganske vesentlig problem fraværet av et eiendomsregister. Det er noe man også må forholde seg til.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Admirala

Igjen: Skal en eiendom eid av ikke-grekere i Hellas gå i arv til ikke-greske barn, må man ha skrevet testament i Hellas.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

alrb

Quote from: \"Admirala\"Igjen: Skal en eiendom eid av ikke-grekere i Hellas gå i arv til ikke-greske barn, må man ha skrevet testament i Hellas.

Takk Admirala. Jeg forholder meg til det du skriver og vil sette opp et testamente i Hellas.
Jeg var inne på Nordeas hjemmesider, og under \"pensjonisttilværelse\" kom jeg over dette rådet i forbindelse med å leve som pensjonist i utlandet: Undersøk arveregler og skatt på arv i det landet en skal flytte til.

Jeg synes dette er så viktig at jeg ikke forstår hvorfor det ikke tas opp over alt, i fora og ved ulike råd og tips om kjøp av eiendom i utlandet.

Takk til alle som har svart. Spre gjerne dette viktige rådet!! :idea:

mouche

Quote from: \"Admirala\"Igjen: Skal en eiendom eid av ikke-grekere i Hellas gå i arv til ikke-greske barn, må man ha skrevet testament i Hellas.

Hva skjer hvis man ikke har skrevet testamente?

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...