19. Apr 24, 02:15:50


Logg inn med Facebook eller Google!

GMT

Started by IngeS, 03. Jul 11, 13:31:02

Previous topic - Next topic

IngeS

Greek maybe time tør vel være kjent blant de aller fleste hellasfarere. Enten har de hørt begrepet eller så har de erfart det i praksis.

Et eksempel: Supermarkdedet jeg handler i tilbyr seg å kjøre hjem varene for meg når jeg har handlet mer enn min trasige rygg tåler. Alltid er det eierne som foreslår tid for leveringen og jeg aksepterer. Da mener jeg at vi har inngått en tidsfestet avtale. Ikke en eneste gang har de klart å holde avtalen. Varene har kommet på døren fra et kvarter opp til halvannen time senere.

Er det noen av forumets medlemmer som har hørt eller har en god forklaring på grekernes lettsindige forhold til tidsfestede avtaler?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Hehe, tror nok de fleste av oss har opplevd GMT i en eller annen sammenheng, Inge.  Alt fra buss- og båttider som ikke blir fulgt, til avtaler gjort av mer privat art. Tror grekerne rett og slett har en aversjon mot å MÅTTE følge klokka slavisk. De er som katter, kommer når det passer dem  ;)  
Det kan jo være irriterende for oss som forholder oss til tid og klokke på en helt annen måte, spesielt når det gjelder avtaler.

Men jeg opplevde faktisk at verten min på Antiparos ble ganske frustrert over en tankbilsjåfør (kanskje mest på gjestenes vegne) Septiktanken skulle tømmes, og verten hadde avtalt at den ikke skulle komme før i 12-tiden. Den laga nemlig et skikkelig spetakkel, og stoppa rett utenfor bostedet, så han ville nødig at den skulle vekke gjestene for tidlig.
Den ankom imidlertid kl 10 om morgenen istedet, to timer for tidlig  ;)
Da skal jeg si det var en som virra rundt, klødde seg i hodet, og var full av beklagelse overfor gjestene sine.
Så det er visst ikke alltid like greit for grekerne heller...
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Når det gjelder septikkbilen var det kanskje ikke støyen, men stanken.

Har bodd en del år ved siden av tavernaen på hjørnet av \"main\" street og \"havne\"promenaden\"\" på Antiparos. De hadde tømming et par ganger i uka. Da var det bra med støyen, så rakk man å skalke alle luker innen parfymelukta spredde seg.

Forøvrig var det på Antiparos jeg i 2000 opplevde GMT.

Vi skulle reise tidlig for å få formiddagsfergen til Pireus, men hvor var vertinnen?

Leteaksjon, og tilslutt fikk naboen tak i henne. Oppgjør ble gjort, og vi og vennepar fikk passene.

Ned til Antiparos express, faktisk med relativt god tid.

Båten bakker ut og så: motoren dør ut. Heldigvis starter den etter en del om og men, slik at det ikke ble noen forlengelse av oppholdet.
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: \"IngeS\"Ikke en eneste gang har de klart å holde avtalen. Varene har kommet på døren fra et kvarter opp til halvannen time senere.

Hvis man her i landet trenger service fra f.eks Get eller leveranse av varer fra Elkjøp så kommer de mellom 08.00 og 16.00 og man må da ta fri en arbeidsdag for å være tilgjengelig. Deres forståelse for ens argument om at det blir dyrt for meg/oss blir møtt med taushet, take it or leave it! God service?

Admirala

GMT har ingenting med \"lettsindighet\" å gjøre, det har med kulturen å gjøre. Grekerne kan ikke skjønne at vi i Norge har denne tvangstrøyen mht tid. Man må da kunne være litt romslig, er det så nøye om man kommer ni eller halv ti eller ti? Ta en kaffe imens, eller gjør noe annet.

For meg er det etter hvert blitt ganske befriende at det er slik, når jeg er i Hellas vet jeg at det å være presis verken er et must for meg eller den jeg skal treffe, og så innretter man seg bare etter det.

I Norge skal man være presis, og som Mouche sier, å måtte ta fri en arbeidsdag for å vente på Elkjøp = elendig service. For ikke å snakke om alle de gangene jeg har ventet, mange ganger forgjeves, på rørleggere, elektrikere og snekkere. I Norge vitner det om lite respekt å komme for sent. I Hellas er det akseptert, vanlig, og vitner ikke om noe annet enn at møtetider bare er cirkatider, for begge parter.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Anders

"Hvorfor er det så viktig da?". Manoli kikket lurt på meg. Det var ikke bare solen som fikk det til å glimte i brilleglassene hans, jeg skjønte at det kom noe mer.
"Du har da vært her så mange ganger", fortsatte han. "Du burde vite"¦ vi har ingen tid her. In Greece time does not exist!".

:-)
Syns det er helt okay... maybe noon... maybe later... maybe tomorrow... are you in a hurry?
Så lenge fergen går når de skal er jeg fornøyd med resten :-)

marjana

Quote from: \"IngeS\"Greek maybe time tør vel være kjent blant de aller fleste hellasfarere. Enten har de hørt begrepet eller så har de erfart det i praksis.

Et eksempel: Supermarkdedet jeg handler i tilbyr seg å kjøre hjem varene for meg når jeg har handlet mer enn min trasige rygg tåler. Alltid er det eierne som foreslår tid for leveringen og jeg aksepterer. Da mener jeg at vi har inngått en tidsfestet avtale. Ikke en eneste gang har de klart å holde avtalen. Varene har kommet på døren fra et kvarter opp til halvannen time senere.

Er det noen av forumets medlemmer som har hørt eller har en god forklaring på grekernes lettsindige forhold til tidsfestede avtaler?

Tidfestede avtaler finnes vel ikke i det greske samfunnet?

Det er vel som vanlig at de bare skal dit en tur, og innom sånn, og så kommer de til deg på sin runde. Alle som er vant til den greske måten er klar over at man må legge inn en koseprat, og muligens en kaffe.

På Syros handler jeg/vi på supermarkedet. Alt man handler over 50 euro bringer de til dit du vil ta imot. Alt som er av ferskvarer tar jeg med i en handlepose. Vann på flasker for et par uker, vin, store tunge ting lar jeg bilen fra supermarkedet kjøre dit jeg bor. Da tar de med varer for mange. Det er vel fornuftig at de samler opp en levering i samme strøk?

I Norge får man ikke levering fra supermarkedene på døra lenger.

Lettsindig holdning til tid er vel opp til hvem du er, og i hvilken ende av tidsstrikken det er snakk om?
Glika i zoi

Sigbjorn

Vi har ikke vært i Hellas så veldig ofte, og har aldri vært plaget av GMT.

Vi var i Analipsi et år og skulle ta lokalbussen til Heraklion, og fikk da vite at den aldri kom til tiden. Den kom ca 5 minutter etter ruteplanen, en presisjon jeg aldri har opplevd med lokalbussen her hjemme.

Senere kjøpte vi en dagstur til Samariaravinen. Bussen skulle gå fra turistbyrået kl. 06.00. 05.50 begynte bussjåføren å bli litt stresset fordi alle som skulle være med ikke hadde kommet. Presis 06.00 kjørte bussen.

Vi var på Korfu et år, og kjøpte dagstur til Parga, Antipaxos og Paxos. Båten gikk først til Parga, og vi fikk veldig klar beskjed om at båten skulle forlate Parga 14.00. Presis kl. 14.00 gikk båten fra Parga.

Noe vi ellers har lagt merke til når vi har vært på busstur, er at hver gang bussen stopper for et opphold, så går sjåføren ut og vasker alle vinduene. Generelt synes jeg bussene vi har reist med er renere og penere enn norske busser.
Δεν πειραζει

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...