Logg inn med Facebook eller Google!

Er det turistenes oppgave å \'oppdra\' det greske folket?

Started by polyanna, 01. Jul 11, 08:30:11

Previous topic - Next topic

polyanna

I en annen tråd kom det en oppfordring om å be om kvitteringer når en besøker Hellas. Og blir det noe spørsmål \'er det bare å si at du gjør det til beste for landets økonomi\'. Montro om det kan oppfattes svært negativt av grekere? Kan det tolkes som at vi ønsker å oppdra dem  :oops: i løpet av en kort ferie? Nå som mange grekere må gå ned i lønn, samtidig som skattene øker..Ingen lett sak. En vil jo ikke gjøre tingene vanskeligere for dem. Eller bli stemplet en uønsket gjest?

Turid

Huff, nei. Den rollen orker jeg ikke å gå inn i. Jeg skal ha FERIE.
Det er etter regn at fuglene synger!

Heidrun

Jeg er ihvertfall ikke den som skal begyne å bli dårlig likt når jeg er i Hellas ved å innsistere på diverse kvitteringer. Det hjelper ikke hva enn vi gjør. Det er systemet deres som må forandres.
Yamas til livet og til

Kalimera

Man skal vel kanskje være litt varsom som en ukes eller en fjorten dagers turist med å \"oppdra\" grekerne. De har jo levd i et system og har sin mentalitet.

Selvom vår økonomi er styrt på en helt annen måte, så skal det vel kanskje decenier til for å snu totalt rundt på akkurat mentaliteten.

Det kan vel bli litt som i visa til Øistein Sunde; \"du måkke komme her og komme her\" kanskje?

bengalow

Det skulle aldrig falla mig in, att uppträda på ett så \"amerikanskt\" sätt. Att spela storebror/besserwisser har aldrig hjälpt, men att be om kvittering för inköpta varor, är ett bra tips. Det kanske för med sig, att den svarta sektorn minskar - och det är ju den, som är en av bovarna i detta grekiska drama. Man blir inte illa sedd om man vill ha kvitto! Om sedan kassaapparaten är fejkad, är en annan sak...det sker ju till och med här i Skandinavien!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Quote from: \"bengalow\"men att be om kvittering för inköpta varor, är ett bra tips. Det kanske för med sig, att den svarta sektorn minskar - och det är ju den, som är en av bovarna i detta grekiska drama. Man blir inte illa sedd om man vill ha kvitto! Om sedan kassaapparaten är fejkad, är en annan sak...det sker ju till och med här i Skandinavien!
Bengalow var den eneste som virkelig tok poenget mitt, selv om jeg forsto at mitt sleivete forslag til spørsmål ville prege tråden.

Se så nøye de er på forretningene med at du får kassabongen med deg når du går. Jeg har blitt fortalt at den skal du ha med deg helt til du kommer hjem, i tilfelle du blir stanset av skattekontrollører. Hvorfor skal de ikke være like nøye på en bar? Kanskje fordi at du ikke har noen synbare varer derfra?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Quote
Quote from: \"IngeS Bengalow var den eneste som virkelig tok poenget mitt, selv om jeg forsto at mitt sleivete forslag til spørsmål ville prege tråden.

Se så nøye de er på forretningene med at du får kassabongen med deg når du går. Jeg har blitt fortalt at den skal du ha med deg helt til du kommer hjem, i tilfelle du blir stanset av skattekontrollører. Hvorfor skal de ikke være like nøye på en bar? Kanskje fordi at du ikke har noen synbare varer derfra?[/quote

Inge, jeg synes absolutt ikke du kom med et sleivete forslag. Du bor i landet, du vet mer om disse tingene enn mange av oss andre. I det lange løp vil Hellas klart tjene på et mer ryddig system. Men som turist - og gjest- kjennes det en smule problematisk å skulle være \'moralist\' eller \'oppdrager\'.  En ting er at en endring må komme innenfra, en annen sak er om grekerne vil oppleve at vi tråkker på dem - menigmann har det tøft for tiden. Og hva kan en be om kvittering for? AC, frokost, leie av hotellrom?

Tidligere har det aldri falt meg inn å be om kvitteringer, bortsett fra en eneste gang for et par år siden. Det er en spesiell historie, men damen (som viste seg å være engelsk, gift med en greker som drev med utleie) ble rasende og nektet plent da jeg (pent og høflig) ba om å få en bekreftelse på at oppholdet var betalt. Kontant så klart. I en liten landsby på Kos. En ubehagelig situasjon. Men på egenhånd og \'helt alene i verden\' uten en mann å gjemme seg bak, var det minst truende å gi seg. Det frister ikke til gjentakelse, men sånt vil kanskje bli annerledes etter hvert?

mouche

Av og til kan det være greit med en kvittering, om ikke annet så som en \"huskelapp\". I begynnelsen av juni var vi innom hotellet vi skal bo på i august på Kreta for å betale et depositum og betalte selvfølgelig kontant siden det er et lite hotel/ingen kredittkort kan brukes der. Fikk ingen kvittering, men nå husker jeg ikke engang hvor mye jeg betalte i depositum!

Ser forøvrig ike noe problem i å spørre om kvittering, men ingen grunn til å gjøre noe \"nummer\" av det hvis man ikke får noen. Snakker da om besøk på restauranter og slikt.

polyanna

Besøk på tavernaer o denslags er jo filleting. Da er kvittering (om ikke i \'oppdragelsens navn\') uinteressant. Noen ganger er større beløp, som en ukes opphold på hotell, av en annen karakter. Avhengig av hvor mye en har å rutte med? Kjekt å ikke bli fakturert to ganger! At det eksisterer en holdning her om å legge igjen mest mulig penger i Hellas nå, føler jeg meg i k k e forpliktet til.  :grin: En middag her og en lunch der, det hører til bagatellene. (Men kanskje i samlet skatt fra grekere ikke en liten sum?)

Kalimera

Et sted man får kvitteringer nå, er når man fyller bensin. De er såååå ivrige på å gi kvittering. Man trenger faktisk ikke å spørre etter den heller.

En dag satte jeg meg ned for å se på disse kvitteringene og oppdaget at beløpet jeg hadde fyllt for var helt korrekt, men.........det sto ikke hvor mange liter jeg hadde fyllt..................

Noen som har erfaringer med dette ? I så fall er vel hele kvitteringen \"en vits\" hvis ikke da kontrollsystemene er tilstede hvor antall liter og pris harmonerer.

Anders

Nesten et spørsmål av bibelske proporsjoner dette...
\"Er jeg min broders vokter?\"

Hvem av oss kan si at vi ikke med relativt god samvittighet og relativt stor selvtilfredshet har reist i Hellas og ønsket å betale minst mulig for noe som helst? Selv om vi både visste om den svarte økonomien og at de til tider latterlige prisene var umulige?

Et moralskt dilemma... kampen mellom lommeboken og Den Gode Vilje.

Det kan være interessant å lese de ulike tolkninger av den samtalen mellom Kain og Vårherre...

IngeS

Nå har jeg vært en tur på byen. Der la jeg frem saken om manglende kassalapper for to bareiere hvor jeg alltid får dokumentasjon for hva jeg har handlet. Svarene jeg fikk kom propte og var nesten likelydende. Slutt å gå på slike steder og be dine venner om ikke å gå der. Disse barene driver ikke seriøst og ødelegger for oss andre.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...